Iemand ervaring met Putoline bij Shimano remmen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ik heb deze draad meegelezen en nagedacht wat de oorzaak kan zijn van het wandelend aangrijppunt. Ik kom uiteindelijk uit op de zuigers bij de remblokken die niet elke keer op dezelfde positie terugkomen na remmen. Op die plek hoeft er maar heel weinig verschil te zijn om in de greep al een merkbare verandering te merken. Ik zou wel eens zo'n rem met wandelend aangrijppunt willen onderzoeken, remklauw uit elkaar en zuigers er uit, wat kom je tegen, zit er vuil in, hoe zien de afdichting en de cilinders er uit. Ik ga er maar even van uit dat de zuiger in de remgreep wel altijd helemaal terugkomt door de veer die daar zit, maar daar kan het eventueel ook nog zitten.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

rokl schreef: vr 2 april 2021, 20:24
ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 april 2021, 22:08 Even snel alleen de laatste pagina gelezen (87) en daar wordt Putoline toch flink in twijfel getrokken.
Je moet ook niet alleen de laatste pagina lezen, waar per toeval een heel kritisch bericht werd geplaatst met als claim dat de putoline de rubber aantast. Als je alle berichten hebt gelezen zie je dat deze claim wel af en toe zijn kop op steekt, maar de overgrote meerderheid van bikers die al jaren probleemloos putoline gebruikt geeft mij toch het gevoel dat ik twijfel aan de (weinigen) kritische berichten. Ik zou zonder te aarzelen putoline gebruiken. Had trouwens twee jaar geleden dezelfde problemen met mijn BR-M8000 rem; heb deze toen (2 jaar oud) via Canyon naar Shimano laten sturen en kreeg een nieuwe rem toegestuurd. Deze heeft hetzelfde probleem maar in aanzienlijk minder grote mate zodat ik de moeite niet heb genomen de olie door putoline te vervangen. Bij mij ontstond het probleem vanaf temperaturen onder de 5-6 graden.
Idd, is sowieso een beetje een raar bericht, want hij heeft het er voornamelijk over dat Putoline het rubber van zijn apothekersspuit heeft aangetast. Laat ik nou net ook wel eens een spuit bij de apotheek halen, en na een keer ontluchten met officiele Magura olie is het rubber daarvan ook compleet opgezwollen en kan ie bij het vuilnis. In de spuit van een Rockshox Reverb met Putoline en Magura olie allemaal geen problemen. Dus dat zegt geen kont.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb goedkope wegwerp spuiten met plastic zuiger, dus nergens last van.

Maar zijn spuit had geen probleem met originele Shimano olie. En zn rem ook niet, alleen had hij toen weer het wandelende drukpunt...

Als Putoline het rubber iets doet opzwellen kan het helpen tegen lekkende seals. (pompen om de rem hard te krijgen, ook nadat er goed ontlucht is)

Dunnere olie kan helpen tegen een wandelend drukpunt (verplaatsen vh drukpunt bij een goede rem)

Volgens mij 2 aparte problemen, die natuurlijk wel tegelijk kunnen optreden.

Ik denk/vrees dat het wandelende drukpunt inherent is aan de keuzes die Shimano heeft gemaakt. En dan vooral de grotere ruimte tussen blokje en schijf.
Dat kost veel olie om die ruimte te overwinnen, en een klein verschil daar kan een verschil in de feel van de hendel opleveren.
Zie ook het verhaal van Gerard4t
Opnieuw remmen voordat de blokje volledig terug zijn gekomen kan de rem oppompen.

Bij een lekke rem moet je ook pompen om de rem hard te krijgen, maar daar ligt een heel ander probleem aan ten grondslag.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Voordat je met andere olie aan de slag gaat, hier nog een recent artikel over de oorzaak van het vreemde gedrag. Lucht in de caliper wordt toch als oorzaak aangewezen.

Er zit ook een link naar een wat oudere video over het bleeden van Shimano remmen om alle lucht uit de caliper te krijgen:

https://www.mbr.co.uk/how-to-2/wanderin ... ano-405883
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Filmpje bekeken nadat ik net weer een volledige normale bleed gedaan heb zonder succes.
Morgen aan de gang met deze methode en anders ga ik een kijken wat de Shimano olie vervangen door formula olie oplevert.
Wordt vervolgd, helaas.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ik heb stek het vermoeden dat het ook aan het niet helemaal soepel lopen van de zuigers in de remklauw kan liggen. Misschien even uit elkaar en goed inspecteren en schoonmaken?
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Gerard4t schreef: ma 5 april 2021, 20:35 Ik heb stek het vermoeden dat het ook aan het niet helemaal soepel lopen van de zuigers in de remklauw kan liggen. Misschien even uit elkaar en goed inspecteren en schoonmaken?
Dat is bij zeker het probleem niet.
Mijn klauw is praktisch nieuw na een defect geraakte 4pod klauw.
De werking van de zuigers is gecontroleerd en tevens schoongemaakt en klein beetje remolie aangebracht.

Mijn klauw kwam dus leeg aan en heb ik zelf gevuld en gebleed. Het idee van heel klein beetje lucht in de klauw achtergebleven past in ieder geval bij mijn situatie.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Elvander schreef: ma 5 april 2021, 15:52 Filmpje bekeken nadat ik net weer een volledige normale bleed gedaan heb zonder succes.
Morgen aan de gang met deze methode en anders ga ik een kijken wat de Shimano olie vervangen door formula olie oplevert.
Wordt vervolgd, helaas.
Morgen is gisteravond geworden.
Volledige instructie van het filmpje aangehouden.
-schroef uitgedraaid
-hendel op verste stand van stuur
-trechtertje bijna vol met olie
-Klauw los gehaald
-Veel doeken uit de schuur gehaald ;)
-Bleedpoort helemaal er uit geschroefd
-Zwaartekracht z'n werk laten doen
-Klauw bewogen, op getikt etc.
-Alles in omgekeerde volgorde weer gemonteerd.

Het is beter dan het een poos geweest is en toch voelt het niet perfect.
Wellicht ben ik ook verpest door het ultra directe en harde gevoel dat Formula R1 en Cura op mijn andere fiets hadden.
Anyway ik laat het even zo.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet niet met andere vergelijken.
Maar je kan natuurlijk wel V en A vergelijken.
Achter kan dan ietsjes zachter aanvoelen omdat de langere leiding meer flext.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Mooi dat het wat beter is geworden. Ben wel benieuwd of het ook zo blijft. Bij mij is er sinds de laatste bleed iig geen merkbare terugval, dus het kan :-q
Plaats reactie