Iemand ervaring met Putoline bij Shimano remmen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mess
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 1 oktober 2020, 08:51

Ik hou deze post graag in de gaten. Net vorige week nieuwe XT M8100 remmen besteld en ontvangen..
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

rokl schreef: di 30 maart 2021, 20:01
kermit schreef: di 30 maart 2021, 10:48 Wordt daar ook nog verklaard hoe dat dan precies het probleem oplost?
Ik vind wonderbaarlijke oplossingen altijd wel grappig, maar ik ben dan ook altijd erg benieuwd naar het hoe en waarom...

Overigens had ik deze oplossing liever een week eerder gehoord, nu heb ik net afgelopen weekend mijn remhendels gewisseld voor een setje van vèr voor de probleemtijd :D

Afbeelding
Oorzaak is bekend. Moet je even rap doorheen scrollen.
Waar doorheen scrollen?
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

In het remsysteem zit ergens een gaatje waardoor de olie stroomt. Dat gaatje is voor de relatief hoge viscositeit van de originele remolie te klein, wat het probleem veroorzaakt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

rokl schreef: wo 31 maart 2021, 20:33 In het remsysteem zit ergens een gaatje waardoor de olie stroomt. Dat gaatje is voor de relatief hoge viscositeit van de originele remolie te klein, wat het probleem veroorzaakt.
Dit vraagt om meer uitleg of een linkje.
Ergens een gaatje daar kunnen we niet zoveel mee en ik denk dat er heel veel mensen benieuwd zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beetje kort door de bocht.
Als ik de posts lees spelen er 2 dingen.
Het aloude (en niet door iedereen ervaren) wandering bite point en het zacht worden vd hendel.

Alle remmen kan je oppompen (ook bij je auto of motorfiets)
En Shimano remmen blijkbaar wat makkelijker dan andere.
Maar in de praktijk evaart niet iedereen dit probleem, omdat niet iedereen hetzelfde remt. Snel flipperen roept dit probleem op, rustig de remhendel bedienen niet.
Sneller opnieuw remmen dan dat de olie terug kan stromen pompt de rem op.
Terugstromen kan door veel oorzaken worden afgeremd.
Dikke olie (viscositeit icm temperatuur)
Lange leiding. Dikke leiding (meer olie meer massa)
Diameter vd terugstroom opening in de hendel.
Veerkracht vd seals in de remklauw.
En misschien ben ik jog iets vergeten.

Putoline kan misschien de seals iets doen opwellen, dat stopt lekkage.
Putoline is wellicht iets dunner bijgebruikstemperatuur, dat stroomt sneller terug.

Ik heb gezocht, maar het beruchte topic nog niet gevonden.

Een rem die zachter wordt duidt op lekkage. Olie die langs de seals kan lekken.
Die olie hoeft niet altijd naar buiten te lekken, dus je ziet geen lekkage.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Die Putoline olie gebruik ik hier al een tijdje in Magura remmen. Gaat prima. En is duidelijk dunner dan Shimano en Magura olie. Dus wat de Duitsers zeggen over het voorkomen van een veranderend drukpunt bij Shimano vind ik plausibel klinken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik had was een hendel die relatief ver ingetrokken kon worden, en met twee, drie keer "pompen" zijn normale drukpunt iets verder van het stuur kreeg. Eigenlijk had ik het zaakje nog eens goed moeten ontluchten met de originele hendels, maar ik had al in mijn hoofd om die oude hendels (zie foto in post(s) hierboven) gewoon eens te proberen dus heb ik die moeite niet meer gedaan.

Omdat de remmen nu net iets minder bite hebben bij aangrijpen ga ik wellicht de originele hendels nog weleens terug schroeven. En uiteraard dan ook weer goed ontluchten. Ver weggestopt speel ik ook met het idee om iets anders te kopen, maar dat is A weer duur en B ben ik al eens de mist ingegaan met zo'n ingeving :oops: :D

Zijdelingse info: de remmen waren vorig jaar begin september ontlucht, vlak voordat ik m'n jaarlijkse weekje in de Alpen ging fietsen. Daarna niet meer naar om gekeken, en de laatste tijd dus een wat verder in te trekken hendel.

Op mijn andere fiets zitten XTR 980 remmen, dat is de versie met de race remhendels en die hebben in tegenstelling tot de andere wat hoogwaardiger Shimano remmen geen servo-wave en geen reach-adjust knopje op de voorkant (wel gewoon het standaard inbusje aan de binnenkant van de hendel). Die zijn al langer niet meer ontlucht dan de XT's en hebben desondanks nog gewoon een stevig gevoel bij intrekken van de hendel en ook de gebruikelijke Shimano-bite bij aangrijpen (wat ik dus prettig vind).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Elvander schreef: wo 31 maart 2021, 21:10
rokl schreef: wo 31 maart 2021, 20:33 In het remsysteem zit ergens een gaatje waardoor de olie stroomt. Dat gaatje is voor de relatief hoge viscositeit van de originele remolie te klein, wat het probleem veroorzaakt.
Dit vraagt om meer uitleg of een linkje.
Ergens een gaatje daar kunnen we niet zoveel mee en ik denk dat er heel veel mensen benieuwd zijn.
Hier de link:

https://www.mtb-news.de/forum/t/druckpu ... 00.771314/

De discussie begint in 2015 en heeft tot nu toe 87 paginas. Verwacht niet dat ik die voor je vertaal.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Voor mij is Duits niet zo handig.... mijn Engels is beter:

https://5y4t6fosogce5bsqyt6wm4iatu-adwh ... 00.771314/
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Thanx, ik ga er mee aan de gang.
Voor mij blijft het toch echt een raadsel dat dit fenomeen meer bij de achterrem optreedt dan bij de voorrem.
Mijn Duits is ook niet bijzonder dus we zullen zien hoever ik kom.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Omdat de achterrem een langere leiding heeft en dus meer olie bevat.

Heb er met mijn Deore’s eigenlijk geen last van. Enkel de achterrem voelt net iets anders aan. Wellicht helpt het als ik daarvan de olie vervang. Maar goed de winter is net afgelopen, half jaartje wachten dus.
Nadeeltje, Putoline is synthetische olie, Shimano mineraal, hoe verhoud zich dat tot corrosie.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op do 1 april 2021, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even snel alleen de laatste pagina gelezen (87) en daar wordt Putoline toch flink in twijfel getrokken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Elvander schreef: do 1 april 2021, 20:57 ...
Voor mij blijft het toch echt een raadsel dat dit fenomeen meer bij de achterrem optreedt dan bij de voorrem.
...
Jurriaan schreef: do 1 april 2021, 21:32 Omdat de achterrem een langere leiding heeft en dus meer olie bevat.
...
Ja, meer olie in de leiding, dus meer massa die heen en terug moet.
Verder is er meer contactoppervlak tussen olie en leiding, wat volgens mij de beweging ook wat meer afremt.

En de leiding zet iets uit tijdens het (krachtig) remmen. Dit heeft een kleine volume toename tot gevolg. Deze volume toename is bij een langere leiding groter dan bij een korte remleiding.
Je moet dus iets verder knijpen voor dezelfde remwerking.

Voor en achterrem zijn dus net niet helemaal hetzelfde.

Verder kunnen we natuurlijk allemaal heel goed remmen ontluchten.
Toch is een achterrem net wat lastiger goed te ontluchten dan een voorrem.

En tot slot rem je met de achterrem waarschijnlijk anders dan met de voorrem.

Alles bij elkaar kan de achterrem zich dus wel eens anders gedragen dan de voorrem.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 april 2021, 22:08 Even snel alleen de laatste pagina gelezen (87) en daar wordt Putoline toch flink in twijfel getrokken.
Je moet ook niet alleen de laatste pagina lezen, waar per toeval een heel kritisch bericht werd geplaatst met als claim dat de putoline de rubber aantast. Als je alle berichten hebt gelezen zie je dat deze claim wel af en toe zijn kop op steekt, maar de overgrote meerderheid van bikers die al jaren probleemloos putoline gebruikt geeft mij toch het gevoel dat ik twijfel aan de (weinigen) kritische berichten. Ik zou zonder te aarzelen putoline gebruiken. Had trouwens twee jaar geleden dezelfde problemen met mijn BR-M8000 rem; heb deze toen (2 jaar oud) via Canyon naar Shimano laten sturen en kreeg een nieuwe rem toegestuurd. Deze heeft hetzelfde probleem maar in aanzienlijk minder grote mate zodat ik de moeite niet heb genomen de olie door putoline te vervangen. Bij mij ontstond het probleem vanaf temperaturen onder de 5-6 graden.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie