Balhoofd onderhoud

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Vonny70
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 29 maart 2021, 10:36

Ik weet niet of ik mijn vraag ivm een gravel fiets hier mag stellen mits dit een mountainbike
forum is, maar ik waag mij er toch maar aan. Sorry mensen!;)
Ik heb interesse in een Canyon CF SL 8.0 gravelfiets.
https://www.canyon.com/nl-be/gravel-bik ... /2717.html.
Ik lees dat mits goed onderhoud van het balhoofd
er geen problemen zijn met de speciale constructie van het balhoofd.
Wat houd zo een onderhoud dan precies in?
Ik onderhoud graag zelf mijn fiets maar van onderhoud balhoofd ben ik niet op de hoogte.
Bij aankoop van een Canyon ben je natuurlijk wel nog meer verplicht zelf het onderhoud
van je fiets uit te voeren mits Canyon weinig dealers heeft.
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Invetten en afstellen.

Bij deze constructie lijkt het een vergaarbak voor troep, dus extra goed schoonhouden en alleen bij mooi weer fietsen
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Alleen bij mooi weer fietsen lijkt me wat overdreven (hoewel wel effectief), maar een spatbordje zou je best kunnen overwegen. Het lijkt me inderdaad een vuilvanger.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Voor veel fietsenmakers, zeker echte specialisten is het doen van onderhoud belangrijker als inkomstenbron dan de verkoop van fietsen, daar kun je dus met iedere fiets terecht. Er zijn ook fietsenmakers waar je een via het web aangekochte fiets kunt laten afleveren en die hem voor je afmonteren/rijklaar maken. Fietsenmaker die alleen sleutelen aan fietsen die ze zelf verkocht hebben zou ik mijden maar eerlijk gezegd mijd ik de meeste fietsenmakers :lol:

Wat betreft deze Canyon lijkt het onderhoud aan het balhoofd me niet erg lastig, ik zou alleen nooit een fiets met een dergelijke afwijkende constructie aanschaffen. Ik heb liever de mogelijkheid om dingen stuur en balhoofd naar eigen wens aan te passen ipv. vast te zitten aan de gimmick van een fabrikant.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
De onderkant ziet er iig normaal uit.
Daar kan je wel een hoogwaardig, dus goed afgedicht lager plaatsen.
Tot die tijd ruim smeren met Watervast lagervet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En het bovenste lager lijdt veel minder. Komt minder vuil bij, vangt minder klappen op.
Als daar een fatsoenlijk industrielager in zit gaat dat gewoon lang mee.

Een of twee keer per jaar (afhankelijk van in welke omstandigheden en hoeveel km's je rijdt) de vork eruit, alles goed schoonvegen, lagers even checken en indien nog goed met flink vet weer in elkaar schroeven. Dat zou genoeg moeten zijn als onderhoud.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wat George ook zegt, een fietsenmaker verdient meer aan onderhoud dan aan een nieuwe fiets verkopen. Meestal zien ze je dus graag komen, ook als je de fiets elders hebt gekocht, mits je ze niet vraagt om garantie af te handelen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

kermit schreef: di 30 maart 2021, 12:41 En het bovenste lager lijdt veel minder. Komt minder vuil bij, vangt minder klappen op.
Als daar een fatsoenlijk industrielager in zit gaat dat gewoon lang mee.

Een of twee keer per jaar (afhankelijk van in welke omstandigheden en hoeveel km's je rijdt) de vork eruit, alles goed schoonvegen, lagers even checken en indien nog goed met flink vet weer in elkaar schroeven. Dat zou genoeg moeten zijn als onderhoud.
Dus niet, de balhoofdsbuis is een stuk korter dan normaal en door momentwerking is de kracht op de lagers gewoon groter (voor-achter richting)
Edit: het is me niet helemaal duidelijk welke kermit precies bedoeld: het bovenste lager (en daardoor ook het onderste) krijgt bij de Canyon variant grotere krachten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ah, op die manier.
Maar staan de lagers hier dan zoveel dichter op elkaar als bijvoorbeeld bij een klein mtb-frame dat dat grotere problemen oplevert?

De impact van onderaf, door hobbels e.d. is altijd het grootst op het onderste lager. Bovendien zit dat meer in de troep die het voorwiel opgooit. Daarom zal dat altijd sneller problemen geven dan het bovenste lager, dat lijkt me hier niet anders toch? Hooguit dat door dat extreem korte balhoofdbuisje het bovenste lager iets meer belast wordt dan bij conventionele balhoofdbuizen.
(Of heeft Canyon hier een heel ander soort lager in gepropt dat gevoeliger is? Dat kan ik zo niet terugvinden).

Los daarvan zit ik op de lijn van George, liever een constructie volgens de gangbare standaards: meer mogelijkheden met de afstelling, en hoe lang zorgt Canyon voor de speciale onderdelen als er in de toekomst eens iets kapot gaat? Je zult je dubbeldekker stuurtje maar kapot vallen en ze leveren ze niet meer...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Vonny70
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 29 maart 2021, 10:36

Oei, als ik dit lees begint de twijfel weer toe te slaan. Hoewel ik met mijn Specialized Roubaix Sport wellicht met hetzelfde probleem zou kunnen zitten als binnen enkele jaren een defect optreed aan het met demping voorziene balhoofd. Is ook al eens bij me opgekomen!
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

kermit schreef: di 30 maart 2021, 15:14 Ah, op die manier.
Maar staan de lagers hier dan zoveel dichter op elkaar als bijvoorbeeld bij een klein mtb-frame dat dat grotere problemen oplevert?

De impact van onderaf, door hobbels e.d. is altijd het grootst op het onderste lager. Bovendien zit dat meer in de troep die het voorwiel opgooit. Daarom zal dat altijd sneller problemen geven dan het bovenste lager, dat lijkt me hier niet anders toch? Hooguit dat door dat extreem korte balhoofdbuisje het bovenste lager iets meer belast wordt dan bij conventionele balhoofdbuizen.
(Of heeft Canyon hier een heel ander soort lager in gepropt dat gevoeliger is? Dat kan ik zo niet terugvinden).

Los daarvan zit ik op de lijn van George, liever een constructie volgens de gangbare standaards: meer mogelijkheden met de afstelling, en hoe lang zorgt Canyon voor de speciale onderdelen als er in de toekomst eens iets kapot gaat? Je zult je dubbeldekker stuurtje maar kapot vallen en ze leveren ze niet meer...
Ik heb het gevoel dat Canyon het bovenste lager daar heeft geplaatst net onder de gleuf tussen stuurpen en frame die je net boven het bijna horizontale deel van de stuurbocht ziet. En dat ligt bij dit frame op ongeveer 60% van een normale balhoofdsbuis. En de rest van de constructieprincipe is lijkt mij gelijk aan een normaal balhoofd.
En hoe korter de balhoofdsbuis, hoe groter de reactiekracht in het bovenste lager moet zijn. Die moet je dan weer optellen bij de normale reactiekracht in het onderste lager. Dus onder de streep groter krachten op BEIDE lagers. Maar meestal gaan balhoofden er aan door troep er in, en dat hoeft niet anders dan normaal te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is geen AM of enduro fiets, dus ik denk ook dat vuil en vocht het grootste probleem vormen.
Watervast vet er in en er tussen, en je kan wel een tijdje zorgeloos sturen.
Mits netjes afgesteld, want speling lijkt me met zo'n korte afstand tussen de lagers al snel een groot probleem.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

kermit schreef: di 30 maart 2021, 15:14 Ah, op die manier.
Maar staan de lagers hier dan zoveel dichter op elkaar als bijvoorbeeld bij een klein mtb-frame dat dat grotere problemen oplevert?
Volgens mij niet en dan refereer ik als voorbeeld even aan de minuscule balhoofdsbuis (9 cm) van mijn oldskool 29er die het de afgelopen jaren (bijna 10 inmiddels) met zekerheid zwaarder heeft gehad dan een gravelbike het ooit gaat krijgen.

Daarbij ben ik geen natuurkundige maar volgens mij het het onderste lager het inderdaad het zwaarste, niet alleen door zand en modder maar ook omdat het grootste deel van de krachten die de vork erop uitoefent daar terecht komen, althans volgens mij dan ;)

Maar alle discussie ten spijt, het voornaamste argument tegen deze Canyon constructie is wat mij betreft dat het hartverscheurend lelijk is...
Plaats reactie