Cannondale f29 stuurbuis kap

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Nickd81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 2 april 2021, 22:06

Hi all,

Ik heb mij zojuist aangemeld op aanraden van m'n fietsmaatje. Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een cannondale f29 gekocht en nu ben ik erachter gekomen dan deze fiets ee afwijkende stuurbuismaat kent. Inmiddels begrijp ik dat cannondale tot 2014 een eigen maat gebruikte. Maat 1,56 inch ipv de 1,5 inch die gebruikelijk is.

Ik heb de hele wereld afgesurfd voor een kortere stuurpen. In eindigende bij onze oosterburen. Een bedrijfje dat deze maat maakt.

Nu zit ik met een nieuw probleem. Ik heb zojuist mijn stuurpen eindkap stuk gedraaid. Deze is 44 mm doorsnede. Deze onderdelen zijn origineel niet te verkrijgen meer en aftermarket merken hebben de standaard 1,5 inch maat of de 1/1/8 inch maat.
Heeft iemand suggesties hoe ik dit op kan lossen.

Groet, Nick
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Je kunt zonder rijden. Het ding zit er bij leftys op voor het oog, in tegenstelling tot standaard systemen.
Nickd81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 2 april 2021, 22:06

Hoi, dank voor het bericht. Het punt us alleen dat er geen lefty fork in zit. Het is een magura fork met ook een rechterzijde.


Gr. Nick
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Weet je zeker dat die vork 1.56" is? Dacht dat dergelijke vorken 1.5 of 1 1/8 met adapter in frame zaten en alleen cannondale 1.56 vorken maakte..
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik ken ook geen andere vork met de headshok/lefty maat van 1.56
Overigens is de headtube 1.5 en door de cups/lagers passen ze dat aan naar 1.56 bij bovengenoemde vorken. Bij andere vorken gebruiken ze inderdaad meestal andere lagers/cups. Een foto zou handig zijn.
Nickd81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 2 april 2021, 22:06

[https://drive.google.com/file/d/1vkdvH9 ... p=drivesdk]

[https://drive.google.com/file/d/1vkdvH9 ... p=drivesdk]

[https://drive.google.com/file/d/1vd3syH ... p=drivesdk]

De stem heeft een binnendiameter van 1.56 inch. De 1.5 inch past niet. Kan het zijn dat er een converter opzit oid?

Gr. Nick
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cannondale gebruikt al heel lang 1.5" balhoofden.
Sinds de eerste F modellen uit de vorige eeuw.

Maar ik kan jouw verhaal niet volgen / begrijpen / tegen spreken omdat we geen rechten hebben op je fotos.

Verder moet je niet je stuurpen opmeten, maar je stuurbuis. Uit jouw verhaal begrijp ik dat je je stuurpen opmeet.
(maar ik kan dus je fotos niet zien)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nickd81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 2 april 2021, 22:06

Hi,

Ik heb de rechten aangepast. Excuus.

Op dit forum zelf werd eerder al melding gemaakt van afwijkende maten viewtopic.php?t=105048

Zover ik weet is dat tot 2014 gebruikt door cannondale. Ik heb mijn fiets inderdaad nooit gezien met magura ts6 vork. De f29 ken ik alleen met lefty.

Groet Nick
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Magura heeft voor Cannondale enkele jaren geleden vorken met 1.5 stuurbuizen gemaakt, maar 1.56 lijkt me sterk. Ik ga het niet tegenspreken maar vind het wel bizar.

Probleem blijft dat een 1.5 stuurpen vandaag de dag ook schaars is om niet te spreken over 1.56. Als je echt 1.56 nodig hebt voor die vork dan wordt het nog lastiger en dan is de optie andere vork en andere cups of (reduceer lagers) te gebruiken.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik denk dat je zo een Ts6 vork erin hebt maar dan 29"

https://www.axevotech.eu/en/MAGURA-TS6- ... CANNONDALE

wil je aub even de stuurbuis opmeten, dan weten we het 100%
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Als je nu alleen nog een passende top cap nodig hebt zou je een standaard 1.5" kunnen proberen, zou maar zo kunnen passen. Zo niet, verder zoeken of eentje laten draaien bij de ijzerboer
Nickd81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 2 april 2021, 22:06

Mannen,

Ik moet jullie mijn excuses maken. Het betreft wel de 1,5 inch vork buis. Ik dacht een pro stuurpen 1,5 inch gekocht te hebben die niet paste maar dat bleek een 1 1/8 inch.
😊😊😊😊
Sorry! En enorm bedankt!
Plaats reactie