Route remleiding achterrrem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ja daar dacht ik dus ook aan, gewoon omhoog met tie-wraps. Daaronder misschien nog een laagje elektrische tape rondom het frame om het te beschermen tegen kabel schuren. Zeker niet optimaal, maar dan heb je niet die rare lus. Waar ik rij is dat vragen om een tak in je wiel.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Pbro schreef: ma 5 april 2021, 12:35
Gerard4t schreef: ma 5 april 2021, 11:32 Wellicht kan een banjo op de leidingaansluitng van de remklauw een uitkomst zijn, je gaat dan meteen al 90 graden de betere kant op.
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Maar past dat? Deze bijvoorbeeld?
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... SC-p49966/
Dat kan ik niet zo zien. Andere reacties zeggen dat een banjo niet op de remklauw past, ik vraag me af waarom niet eigenlijk. Misschien is er toch iets op te vinden, het zou een simpele oplossing zijn.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Jouke74 schreef: ma 5 april 2021, 19:24 Ja daar dacht ik dus ook aan, gewoon omhoog met tie-wraps. Daaronder misschien nog een laagje elektrische tape rondom het frame om het te beschermen tegen kabel schuren. Zeker niet optimaal, maar dan heb je niet die rare lus. Waar ik rij is dat vragen om een tak in je wiel.
:~ En dan via de zadelbuis weer naar benee , erg elegant tywraps op je bovenbuis,

Vragen om een tak in je wiel , met de lus vanaf de remklauw naar de liggende vork?? :~

Tsja ik denk niet dan je dan op een " trail" rijdt ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gerard4t schreef: ma 5 april 2021, 20:33
Pbro schreef: ma 5 april 2021, 12:35
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Maar past dat? Deze bijvoorbeeld?
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... SC-p49966/
Dat kan ik niet zo zien. Andere reacties zeggen dat een banjo niet op de remklauw past, ik vraag me af waarom niet eigenlijk. Misschien is er toch iets op te vinden, het zou een simpele oplossing zijn.
Andere schroefdraad ;-)

Die plakgeleiders kunnen wel op plekken waar er geen kracht op de leiding komt, maar bijvoorbeeld de eerste die je achter het balhoofd plakt komt hoogstwaarschijnlijk los op een gegeven moment. Door het draaien met je stuur trekt de leiding steeds opnieuw aan dat plakkertje tot het loslaat. Dat kun je weliswaar voorkomen met een tie-rap om de framebuis maar persoonlijk vind ik dat uitermate lelijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Met jullie tips heb ik het nu ‘low budget’ kunnen oplossen. Door (zoals @Patrick_V schreef) de bestaande leiding niet ‘om’ maar ‘voor’ de balhoofdbuis langs te laten lopen, is deze nu net lang genoeg voor montage. Het stuur kan ver genoeg draaien en geen al te scherpe knik bij de remklauw (al blijft het een rare bocht zo). Logischer was het geweest als Radon de nokjes, die nu op de onderbuis zitten, onder de bovenbuis had geplakt. In mijn ‘rommelbakje, vond ik nog een haakje dat prima geschikt is voor dit doel. Wel een klein beetje bijgebogen zodat de kabel er niet uit kan schieten onderweg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voorlopig kan er zo prima gefietst worden en het scheelt me weer een pakketje (remleiding, olie en bleedkit) bestellen! :-q

Ik wil nog wel een keer proberen met een banjoboutje. Maar als ik zo’n ding uit de verpakking trek en probeer, mag ik deze vast niet meer terugsturen als het niet past. :~
Be Nice, Say Hi!
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

kermit schreef: ma 5 april 2021, 21:51
Gerard4t schreef: ma 5 april 2021, 20:33
Dat kan ik niet zo zien. Andere reacties zeggen dat een banjo niet op de remklauw past, ik vraag me af waarom niet eigenlijk. Misschien is er toch iets op te vinden, het zou een simpele oplossing zijn.
Andere schroefdraad ;-)
Oh, is dat het. Ik zou dan zelf een banjobout maken, hetzij geheel nieuw uit een staafje RVS, of in elkaar gezet van het deel dat normaal de olijf vastzet en een stukje draaiwerk dat daar weer in geschroefd wordt. Maar ja , ik heb makkelijk schrijven: draaibank ik huis en diverse draadsnijgereedschap.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oeps, ik had het over Shimano remmen maar ik zie nu pas (aan de remhendel) dat er een Avid rem op zit :oops: :D
Vermoedelijk is daar de schroefdraad voor een banjo-aansluiting en een wartel-aansluiting zoals hier ook anders, maar dat kan ik niet uit eigen ervaring bevestigen.

Maar ik zie dat er al gereden kan worden, prima toch.
Met de loop zoals die nu is heb je wat meer kans op cable rub dan wanneer de leiding voor het balhoofd door loopt maar dat is makkelijk genoeg op te vangen met wat plakkers :)

@Gerard, een draaibank kan handig zijn idd, toen mijn vader nog leefde kon ik voor dat soort werk altijd bij hem terecht...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Misschien kun je een 90 graden bajonet kopen voor die rem, dan kun je de leiding achterom laten lopen zoals ik op mijn Element heb. Alleen is het bij een Hope rem dus een stuk eenvoudiger :)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Gerard4t schreef: di 6 april 2021, 06:25
kermit schreef: ma 5 april 2021, 21:51 Andere schroefdraad ;-)
Oh, is dat het. Ik zou dan zelf een banjobout maken, hetzij geheel nieuw uit een staafje RVS, of in elkaar gezet van het deel dat normaal de olijf vastzet en een stukje draaiwerk dat daar weer in geschroefd wordt. Maar ja , ik heb makkelijk schrijven: draaibank ik huis en diverse draadsnijgereedschap.
Die luxe heb ik helaas niet. Maar mocht je je een keertje vervelen op een druilerige zondagmiddag en zo’n ding willen draaien, dan hou ik me aanbevolen :wink:
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

zonoskar schreef: vr 9 april 2021, 22:33 Misschien kun je een 90 graden bajonet kopen voor die rem, dan kun je de leiding achterom laten lopen zoals ik op mijn Element heb. Alleen is het bij een Hope rem dus een stuk eenvoudiger :)
Dat ziet er netjes uit! Alleen past er geen banjo boutje op mijn remklauw...
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Koop gewoon een nieuwe leiding die lang genoeg is.
Zo zit het bij veel fietsen af fabriek en daar is niks mis mee (ook al verdient het geen schoonheidsprijs).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

ThaSingleTrackMastah schreef: za 10 april 2021, 15:21 Koop gewoon een nieuwe leiding die lang genoeg is.
Zo zit het bij veel fietsen af fabriek en daar is niks mis mee (ook al verdient het geen schoonheidsprijs).
Dat is de makkelijkste (en misschien ook wel de beste) oplossing. Maar er is toch niks mis met een beetje creatief nadenken of iets beter/mooier kan?
Door de ‘binnenbocht’ te nemen bij het balhoofd is de bestaande leiding lang genoeg. Tegen eventuele ‘cable rub’ heb ik nog een beschermhuls gevonden en aangebracht op de kabel. Er moet nu eerst maar eens gefietst worden, vervangen kan altijd nog.
Be Nice, Say Hi!
Plaats reactie