Route remleiding achterrrem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik had al geschreven dat ik samen met mijn zoon een fiets aan het opbouwen ben. Nu zit ik een beetje te klungelen met de geleiding van de remleiding van de achterrem. De remklauw zit aan de staande achtervork en de leiding wijst dus omhoog. Maar de nokjes voor de geleiding zitten aan de liggende achtervork en onderbuis. Hierdoor moet de leiding een rare bocht maken en kom ik qua lengte net niet helemaal uit (het is een gebruikte remset). De leiding bovenlangs laten lopen is ook niet echt mooi (wit frame) en dan zou ik de leiding weer iets moeten inkorten.
Is er niet een ‘haakse aansluiting’ oid zodat ik de leiding vanaf de remklauw meteen in de goede richting kan sturen?
Zo zit het nu (leiding zit nog niet vast dus de lus is erg groot op de foto):
Afbeelding
Op de liggende achtervork (tussen ZR en Team) zit aan de binnenzijde nog een gaatje met schroefdraad. Hier zou ik nog een bevestiging in kunnen draaien om de leiding wat meer naar onderen te trekken. Zouden daar speciale schroefoogjes voor zijn?
Be Nice, Say Hi!
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Hier lijkt de leiding inderdaad ook zo te gaan mbv een klemmetje:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ThijsE op ma 5 april 2021, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Gewoon omhoog via de bovenbuis toch?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Hoi

Op je chain stay aan de kant van de rem , zit halverwege aan de binnen zijde een bus met draad , daar moet je klemmetje met bout in draaien voor begeleiding rem leiding.
Jouke74 schreef: ma 5 april 2021, 10:47 Gewoon omhoog via de bovenbuis toch?
Niet dus , als je geen
nokjes "hebt aan de bovenzijde om je remleiding te begeleiden , bij dit frame gaat het via de onderbuis frame.

Exact hetzelfde frame in het zwart ;

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op ma 5 april 2021, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

En die klimmetjes heten P clip, naar de vorm ervan.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Nvt ...
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op ma 5 april 2021, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Wellicht kan een banjo op de leidingaansluitng van de remklauw een uitkomst zijn, je gaat dan meteen al 90 graden de betere kant op.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Gerard4t schreef: ma 5 april 2021, 11:32 Wellicht kan een banjo op de leidingaansluitng van de remklauw een uitkomst zijn, je gaat dan meteen al 90 graden de betere kant op.
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Maar past dat? Deze bijvoorbeeld?
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... SC-p49966/
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Snelle Buffer schreef: ma 5 april 2021, 10:52 Hoi

Op je chain stay aan de kant van de rem , zit halverwege aan de binnen zijde een bus met draad , daar moet je klemmetje met bout in draaien voor begeleiding rem leiding.
Jouke74 schreef: ma 5 april 2021, 10:47 Gewoon omhoog via de bovenbuis toch?
Niet dus , als je geen
nokjes "hebt aan de bovenzijde om je remleiding te begeleiden , bij dit frame gaat het via de onderbuis frame.
Onderlangs is inderdaad het mooiste, en daar zitten ook de nokjes voor de bevestiging. Het plaatje maakt goed duidelijk welk klemmetje hier hoort te zitten.
bartsince1975 schreef: ma 5 april 2021, 10:59 En die klimmetjes heten P clip, naar de vorm ervan.
Bedankt voor de tip. Ik was al even online aan het zoeken, maar geen idee hoe je zo’n klemmetje moet noemen :D
Maar in mijn ‘rommelbakje’ (met allerlei oude klemmetjes/boutjes/etc.) zit vast ook wel iets wat ik hiervoor kan gebruiken. Een stukje stevig plastic verwarmen en rondbuigen gaat misschien ook nog wel.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Wat is een goede kabellengte eigenlijk. Stuur 90 graden en dan nog niet helemaal strak, of nog iets meer? Als het stuur bij een val dubbelklapt moet de leiding niet meteen knappen, maar een enorme lus bij het stuur wil je ook niet...
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik deed bij mijn vorige fietsen altijd de leiding voor langs het balhoofd, in plaats van er omheen.

Volgens mij scheelt dat een paar centimeter.

Dus dan bedoel ik met je achterrem rechts de leiding niet om je balhoofd heen leiden maar ervoor langs direct naar onderbuis. Dan worden je lussen niet zo groot.

En inderdaad check of je stuuruitslag niet het zooitje los kan trekken :-q


Ps. Volgens mij heb je voor een Banjo koppeling een andere caliper nodig

edit: 4 typo's eruit gehaald :oops:
Laatst gewijzigd door Patrick_V op ma 5 april 2021, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
Deze leiding is gewoon te kort.
Je wilt een mooie S bocht, en deze staat nu al strak rechtuit.
Als je deze leiding mooi legt, dan krijg je het stuur niet meer gedraaid.

Een leiding met een banjo is mooier, dan kan je de eerste bocht vermijden.
Maar een banjo past waarschijnlijk niet op deze remklauw.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Rare frame constructie zo. :roll: Misschien kan een banjo sluiting nog helpen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eigenlijk hoort bij een rembevestiging op de staande achtervork een geleiding langs de staande achtervork en bovenbuis. En bij een remklauw op de liggende achtervork geleid je de leiding via de liggende vork en de onderbuis. Het blijft me verbazen hoe vaak fabrikanten dat nog niet doorhebben anno 2021...

Anyway, daar ben je niet mee geholpen. Ik denk dat het hier kiezen is, of je monteert een langere leiding en laat 'm met een s-bocht en een klemmetje naar de liggende achtervork lopen. Of je monteert een andere remklauw met banjo-aansluiting. Maar dan heb je ook een nieuwe leiding nodig, want de leidingen met rechte aansluiting zijn niet verwisselbaar met de banjobout-leidingen. En een banjo-leiding past niet op dit type remklauw.
Dus oplossing twee is visueel wat aantrekkelijker, maar ook duurder ;-)

Vanaf SLX hebben Shimano klauwen een banjo-aansluiting.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Je kunt ook een paar van die kabelgeleiderplakkers kopen (waar je een tie wrap of een plastic u-klemmetje op zet). Die gebruik ik al jaren op een fiets met interne routing waar ik geen zin in had, en dat blijft prima zitten. Als je ze een beetje tactisch plakt hoeft het niet echt lelijk te zijn en het is veruit het goedkoopst.
Plaats reactie