hard (voelbaar) geluid vrijloop naaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 april 2021, 11:32 De vrijloop zit niet in de body zoals bij ouderwetse Shimano naven, maar aan de body en valt in de naaf. Blijkbaar noem jij dat anders maar we hebben het over hetzelfde.
Klopt :-q , ik interpreteerde het effe net anders. Kwartje valt nu je het vergelijkt met de oudere naven.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je gaf aan ander vet gebruikt te hebben? Als de vrijloop het niet bijhoudt klinkt dat mogelijk als iets dat komt doordat het vet te dik/plakkerig is. Beetje vergelijkbaar met DT ratchet vrijlopen die blijven plakken als je te dik vet gebruikt. Voor een garantieclaim zou ik in ieder geval gezorgd hebben dat je hem met origineel vet gesmeerd hebt. Anders gaan ze hem waarschijnlijk alsnog naar je terugsturen met origineel vet en ben je niets opgeschoten.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Oli4k schreef: wo 7 april 2021, 11:40 Je gaf aan ander vet gebruikt te hebben? Als de vrijloop het niet bijhoudt klinkt dat mogelijk als iets dat komt doordat het vet te dik/plakkerig is. Beetje vergelijkbaar met DT ratchet vrijlopen die blijven plakken als je te dik vet gebruikt. Voor een garantieclaim zou ik in ieder geval gezorgd hebben dat je hem met origineel vet gesmeerd hebt. Anders gaan ze hem waarschijnlijk alsnog naar je terugsturen met origineel vet en ben je niets opgeschoten.
Het originele Shimano vet (alleen op de getande spacer!) heb ik de eerste keer bij het kraken gebruikt, maar omdat al na 3-4 maanden ie weer begon te kraken heb ik juist een iets minder plakkerig vet gebruikt. De freehub zelf mag volgens Shimano niet worden gesmeerd.

Overigens zit het probleem m.i. echt in de freehub zelf, en niet in de omliggende componenten. Ben geen expert, maar komt niet als logisch over dat het buiten de freehub zit.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even een vraagje tussendoor, zit dit bijzondere vrijloopmechanisme alleen in de (meeste) Shimano naven met microspline body? Of ook in bepaalde naven met een HG body?
En zo ja, kun je dat zien aan de buitenkant?

Toelichting: als het goed is komt er een setje RS770 road naven aan, daar wil ik een mooie gravel wielset mee bouwen maar dat ga ik niet doen als het geen betrouwbare naaf is.

Zo eentje dus, voor 142 x 12 as:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is een ouderwetse vrijloop.
Je kan de nieuwe herkennen aan de dikke bult onder de flens aan de driveside.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

The Grim Ripper schreef: wo 7 april 2021, 11:51
Oli4k schreef: wo 7 april 2021, 11:40 Je gaf aan ander vet gebruikt te hebben? Als de vrijloop het niet bijhoudt klinkt dat mogelijk als iets dat komt doordat het vet te dik/plakkerig is. Beetje vergelijkbaar met DT ratchet vrijlopen die blijven plakken als je te dik vet gebruikt. Voor een garantieclaim zou ik in ieder geval gezorgd hebben dat je hem met origineel vet gesmeerd hebt. Anders gaan ze hem waarschijnlijk alsnog naar je terugsturen met origineel vet en ben je niets opgeschoten.
Het originele Shimano vet (alleen op de getande spacer!) heb ik de eerste keer bij het kraken gebruikt, maar omdat al na 3-4 maanden ie weer begon te kraken heb ik juist een iets minder plakkerig vet gebruikt. De freehub zelf mag volgens Shimano niet worden gesmeerd.

Overigens zit het probleem m.i. echt in de freehub zelf, en niet in de omliggende componenten. Ben geen expert, maar komt niet als logisch over dat het buiten de freehub zit.
Ik kan me vergissen, maar 1 vd modificaties van Shimano bestaat uit het wél smeren van deze vrijloop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 april 2021, 12:59 Ik kan me vergissen, maar 1 vd modificaties van Shimano bestaat uit het wél smeren van deze vrijloop.
Waar heb je dat gevonden? Ik ken alleen deze instructie https://www.my-simplemind.nl/pics/Micro ... cedure.pdf die aanvullend is aan het dealer manual van de FH 8110 naaf. Daarin wordt aangegeven de getande spacer op de hub in het vet te zetten. Over de vrijloop zelf staat niets vermeldt, anders dan 'don't disassemble & don't lubricate'
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is een topic op forums.mtbr.com
(Maar dat kan ik zo snel niet vinden)

Deze naaf is hier al eens te sprake gekomen, en in dat topic heb ik een link geplaatst naar het topic op mtbr.com
(Met daarin dus info over modificaties en updates)
Helaas laat onze zoekfunctie ons in de zteek en kan ik dat topic ook niet terug vinden...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 april 2021, 19:34 Er is een topic op forums.mtbr.com
(Maar dat kan ik zo snel niet vinden)

Deze naaf is hier al eens te sprake gekomen, en in dat topic heb ik een link geplaatst naar het topic op mtbr.com
(Met daarin dus info over modificaties en updates)
Helaas laat onze zoekfunctie ons in de zteek en kan ik dat topic ook niet terug vinden...
Ok, ik ga daar eens zoeken. Voor nu lijkt het probleem opgelost. Ik overweeg naar een andere wielset over te stappen en dan gaat er waarschijnlijk dt 240 in. Dan ben ik in ieder geval verlost van dit probleem (en krijg er ongetwijfeld wat anders voor terug :winkie:)
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

The Grim Ripper schreef: wo 7 april 2021, 20:29
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 april 2021, 19:34 Er is een topic op forums.mtbr.com
(Maar dat kan ik zo snel niet vinden)

Deze naaf is hier al eens te sprake gekomen, en in dat topic heb ik een link geplaatst naar het topic op mtbr.com
(Met daarin dus info over modificaties en updates)
Helaas laat onze zoekfunctie ons in de zteek en kan ik dat topic ook niet terug vinden...
Ok, ik ga daar eens zoeken. Voor nu lijkt het probleem opgelost. Ik overweeg naar een andere wielset over te stappen en dan gaat er waarschijnlijk dt 240 in. Dan ben ik in ieder geval verlost van dit probleem (en krijg er ongetwijfeld wat anders voor terug :winkie:)
Je kan een DT 240 met CL en MS 1:1 omwisselen met deze Shitmano naaf.
Als je velgen en spaken geen rommel zijn kan je dus alleen de naaf (laten) vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 april 2021, 20:38 Als je velgen en spaken geen rommel zijn kan je dus alleen de naaf (laten) vervangen.
Zijn redelijk, maar kijk al enige tijd naar zelfbouw carbonnetjes van EIE of BTLOS. Denk dat ik dan voor de dt 240 (de exp versie) ga. Moet alleen nog leren spaken. Voor alles een 1e keer :lol:
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

The Grim Ripper schreef: wo 7 april 2021, 21:01 Moet alleen nog leren spaken. Voor alles een 1e keer :lol:
Idem hier. :-D
Ben net alvast maar 's begonnen met de aankoop van deze PDF:
https://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php
Ow ja, en een simpele spaakspanningsmeter op Ali besteld.:
https://nl.aliexpress.com/item/40000549 ... 4c4d0SejnF
Zal vast niet al te nauwkeurig zijn maar geeft iig iets in de richting aan hoop ik.

Ga d'r gewoon aan beginnen, idd voor alles een 1e keer. :D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Gisteren de naaf helemaal nagelopen. Schoon, vet volgens instructie etc. Leek als een zonnetje te draaien. Vandaag een rondje gereden van 50km en jawel, tijdens een snellere afdaling met stilstaande crank begon m'n SHITMANO XT8110 naaf weer lawaai te maken. Vrijloop is dus naar de kl*te :evil: :evil: :evil: Ga wel kijken of ik garantie kan claimen
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Mijn goedkope Chinese (Arc) naaf kraakte ook. Dit is ook een microspline, nadat ik hem gesmeerd had, was het tijdelijk weg. Toen het wederom terug kwam en ook de vrijloop bleef hangen heb ik een xt8110 naven setje besteld.
Net mijn achterwiel ingespaakt, lees ik deze berichten. :o

Aan de andere kant, mijn standaard wielen met xtr naven kennen weinig problemen.
Wellicht heb ik 2 keer mazzel :bier:
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De kraakproblemen bij Shimano zitten specifiek in de duurdere MS naven, die hebben een hele mooie, maar niet probleemloze, vrijloop.

9110, 8110, 7110 (en 4110?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie