hard (voelbaar) geluid vrijloop naaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Afgelopen weekend op parcour Schoorl....
Tijdens een afdaling (kon ik weer op adem komen :wink: )....
Attack houding, crank staat stil, snelheid > 35....

En toen kwam het. Een geluid alsof het achterwiel aanliep. Schokjes waren voelbaar in het frame. Stoppen, controleren of er ergens een twijg klem zat. Nada nop. Even later onder soortgelijke conditie weer hetzelfde geluid. Zo kwam ik tot de ontdekking dat het zich alleen maar voordeed bij hogere snelheid zonder trappen, waarbij de vrijloop van de naaf (XT met microspline body) wordt gebruikt. Nu heb ik deze naaf al 2 keer helemaal uit elkaar gehad voor onderhoud, onder andere omdat deze kraakte onder zwaardere belasting viewtopic.php?f=9&t=148809

Omdat ie weer was gaan kraken heb ik de afgelopen keer ander vet gebruikt. De eerste keer het door Shimano geadviseerde vet en de afgelopen keer een dunner 'minder sticky' vet. Uiteraard ga ik de naaf weer uit elkaar halen, maar verbaas me wel over het vele onderhoud wat ik op deze naaf moet plegen. Of het is een Japans maandagmorgen modelletje :evil:

O ja, iemand die soortgelijke problemen heeft gekend met Shimano XT microspline naaf?
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

The Grim Ripper schreef: di 6 april 2021, 14:23 .... verbaas me wel over het vele onderhoud wat ik op deze naaf moet plegen.
Ik begrijp uit het andere topic dat je 'm eens per half jaar uit elkaar haalt?
Ik ken je gebruik niet natuurlijk, maar dat valt bij mij in de categorie "volkomen normaal onderhoud".
Overigens geen XT maar SLX en DT Swiss hier en dat gaat allebei ruim binnen het half jaar wel even uit elkaar.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

KTManiac schreef: di 6 april 2021, 14:44
The Grim Ripper schreef: di 6 april 2021, 14:23 .... verbaas me wel over het vele onderhoud wat ik op deze naaf moet plegen.
Ik begrijp uit het andere topic dat je 'm eens per half jaar uit elkaar haalt?
Ik ken je gebruik niet natuurlijk, maar dat valt bij mij in de categorie "volkomen normaal onderhoud".
Overigens geen XT maar SLX en DT Swiss hier en dat gaat allebei ruim binnen het half jaar wel even uit elkaar.
Dat was de eerste keer. De afgelopen keer ruim 2 maanden terug. Daar zat dan 4 maanden tussen.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Dus nu 2 maanden, dat lijkt me idd wat rap ja. Maar even wachten op mensen met XT Microspline naaf ervaringen dan...
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het internet staat vol met negatieve ervaringen met deze MS achternaven (XTR XT SLX) Er is een Shimano non series 4000 ding die 3 ouderwetse pallen heeft (beetje DT370 kloon), die doet het beter, maar die weegt een ton.

Ik zou een ander naafje in (laten) spaken.
DT 350?
Koozer (Ali) heeft ook goed spul in boost en non-boost, met HG, XD en MS.
Mooi alternatief nu een aantal merken (leverings) problemen hebben.
Kost je de kop niet en werkt goed.
72 klikjes met beschaafd volume.
Past 9 vd 10x met je oude spaken, dus als er geen slag in je wiel zit kan je die hergebruiken.
Enige beperking, alleen 32 en 36 spaaks en 6-gaats schijfrem.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Hmmmmm eens kijken of er nog wat met garantie is te regelen. Kant en klaar wiel en naaf jaartje oud. Snap dat er alternatieven zijn, maar dit is natuurlijk niet ok
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

KTManiac schreef: di 6 april 2021, 14:44Ik begrijp uit het andere topic dat je 'm eens per half jaar uit elkaar haalt?
Ik ken je gebruik niet natuurlijk, maar dat valt bij mij in de categorie "volkomen normaal onderhoud".
Overigens geen XT maar SLX en DT Swiss hier en dat gaat allebei ruim binnen het half jaar wel even uit elkaar.
Ik heb veel vroeger veel gereden met XT naven, die kregen af en toe een lik vet en dat was het. Gingen jaren en ettelijke duizenden km's mee. Ik heb op het moment een Deore achternaaf in mijn singlespeed. Die draait al negen jaar, krijgt één per jaar een lik vet en draait nog op de originele body. Let wel, dit zijn allemaal QR naven. Ik heb sterk de indruk dat de problemen bij Shimano naven begonnen toen ze oversized assen ging gebruiken. Dikkere as, kleinere lagers zowel in de naaf als in de body. Dit begon al met oversized QR assen, mogelijk of kennelijk speelt dit nog steeds met steekassen. Ja ik ben ouderwets en vroeger was alles beter maar een body die maar twee maanden meegaat is niet ok, zes maanden ook niet. Van een XT naaf/body mag je imho verwachten dat hij een paar jaar meegaat.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Ik ga m eerst maar eens slopen en uitzoeken wat er aan de hand is. Vorige fietsen nimmer een probleem gehad, op wat onderhoud van de lagers na.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

George schreef: di 6 april 2021, 15:41 Ja ik ben ouderwets en vroeger was alles beter maar een body die maar twee maanden meegaat is niet ok, zes maanden ook niet. Van een XT naaf/body mag je imho verwachten dat hij een paar jaar meegaat.
Eerste ben ik grotendeels met je eens, zeker mbt het kunnen repareren van onderdelen waarvan losse parts gewoon niet leverbaar zijn. Ow, wat willen we toch graag groen en duurzaam zijn. NOT!
Tweede deel ook trouwens, maar ik vind het wel redelijk normaal dat zo'n naafje eens uit elkaar moet om schoon te maken en in te vetten. Natuurlijk mag je dan wel verwachten dat 'ie een paar jaar meegaat.

Dat onderhoud plan ik niet eens of zo.
Ik wissel heel regelmatig wielsets en denk wel 's als ik het niet in gebruik staande setje zie staan: "Goh, toch geen klote op TV vanavond, ik trek het naafje even uit elkaar". :-D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zorg ook regelmatig voor een lik vet, hoor, bij cup-conus naven is dat ook echt nodig maar in dit geval lijkt een garantie claim me een goede zaak.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is de nieuwe vrijloop die Shimano bij de MS bodies toepast.
Die is "minder goed" dan je van Shimano mag verwachten.
Om geen Hope kloon te maken hebben ze iets nieuws bedacht en dat is ruk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 april 2021, 19:01 Het is de nieuwe vrijloop die Shimano bij de MS bodies toepast.
Die is "minder goed" dan je van Shimano mag verwachten.
Om geen Hope kloon te maken hebben ze iets nieuws bedacht en dat is ruk.
Lekker dan, daar zit ik nu mee opgescheept?! Bestaat er een modificatie of andere fix? Kan me niet voorstellen dat shimano hier inmiddels geen oplossing voor heeft bedacht.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De kunststof ring is tegenwoordig van een ander materiaal.
En ze adviseren nu vet ipv droog monteren.
Dus er zijn al 2 modificaties.
Maar ik denk dat een long term solution het wisselen vd naaf is.
Ze hebben die 4000 510 naaf met MS stilzwijgend weer pallen gegeven ipv die vertanding die zichzelf vast trekt.
Low tech to the rescue.
Alleen jammer dat ze ook staal hebben gebruikt ipv alu of ti.

Hope zou (mi) de beste optie zijn, maar duur geworden en/of niet verkrijgbaar.
DT350 (240) als goed alternatief, maar net iets minder. Hope heeft een 17mm as en DT 15mm.
Bij de 350 "moet" je ook nog de vrijloop updaten naar meer klikjes, anders trap je in de 1e versnelling een kwart slag in het luchtledige. Zeker als je vanaf de XT MS af komt zal dat opvallen.

Onze zuiderburen hebben met Erase een mooi alternatief.

En Koozer (via Ali). Een Chinees merk, qua opbouw net als Erase "afgekeken" (of geinspireerd) van Hope Evo Pro2.

Als het echt geld mag kosten zijn er nog wel wat opties. Of die beter zijn weet ik niet. Wel duurder en vaak iets lichter. (te licht?)
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 7 april 2021, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Juiste type in deze post vermeld
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 april 2021, 21:10 Ze hebben die 4000 naaf met MS stilzwijgend weer pallen gegeven ipv die vertanding die zichzelf vast trekt.
Low tech to the rescue.
Alleen jammer dat ze ook staal hebben gebruikt ipv alu of ti.
Weet niet wat je met een 4000 naaf bedoeld? :~
Er zit nu een XT FH-M8110 (centerlock, non boost) 12 sp naaf in. Naar mijn idee body etc van alu.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sorry, geen 4000 serie, maar 400 serie.
FH MT410(-B)


Ook niet dus, dat is dezelfde ellende.
Ik zoek ff verder, maar Shimano houdt dat.ding echt uit de publiciteit.

Trouwens ook minder interessant, want tenzij je een lompe band gebruikt is die naaf het zwaarste onderdeel van je achterwiel ;)

Deze dus.
FH-MT510(-B)
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 510-B.html

Exploded view:
https://dassets.shimano.com/content/dam ... 0-4550.pdf
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie