hard (voelbaar) geluid vrijloop naaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

What’s in a number?
Maar eens per half jaar een lager servicen klinkt mij niet bekend.
Met een half jaar, 1000km en 10000hm heb ik een paar keer de ketting gesmeerd, de rest doet t gewoon nog.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook Peter schreef: di 6 april 2021, 22:02 What’s in a number?
Maar eens per half jaar een lager servicen klinkt mij niet bekend.
Met een half jaar, 1000km en 10000hm heb ik een paar keer de ketting gesmeerd, de rest doet t gewoon nog.
Waar heb je het over, welke naaf heb jij in je fiets?
Ook de XT MS naaf?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Ook Peter schreef: di 6 april 2021, 22:02 What’s in a number?
Maar eens per half jaar een lager servicen klinkt mij niet bekend.
Met een half jaar, 1000km en 10000hm heb ik een paar keer de ketting gesmeerd, de rest doet t gewoon nog.
Fiets gemiddeld 3500/4000km per jaar. Gaat ook niet om de lagers, maar om het free hub deel waar m.i. een spacer voor problemen zorgt....
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Duidelijk, ik rij met Roval en daarnaast Novatec. Heel ander mechanisme en industrielagers.
Als de smering een ding is misschien kijken naar smeren met iets dat specifiek voor afschuiven is bedoeld.
Spacer aanpassen heb ik ooit wel eens gedaan, begonnen met shims en toen eentje laten draaien op maat.
Laatst gewijzigd door Ook Peter op di 6 april 2021, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 april 2021, 21:48 Sorry, geen 4000 serie, maar 400 serie.
FH MT410(-B)


Ook niet dus, dat is dezelfde ellende.
Ik zoek ff verder, maar Shimano houdt dat.ding echt uit de publiciteit.

Trouwens ook minder interessant, want tenzij je een lompe band gebruikt is die naaf het zwaarste onderdeel van je achterwiel ;)

Deze dus.
FH-MT510(-B)
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 510-B.html

Exploded view:
https://dassets.shimano.com/content/dam ... 0-4550.pdf
Gaat om deze https://si.shimano.com/#/en/EV/FH-M8110 en dan zit het oorspronkelijke kraakprobleem in onderdeel nr 10. Wat er nu aan de hand is weet ik niet, maar verwacht dat het in het free hub deel zit
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik probeer t me voor te stellen maar die gevorkde ring heeft een hele aparte functie samen met de getande ring.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Ook Peter schreef: di 6 april 2021, 22:24 Ik probeer t me voor te stellen maar die gevorkde ring heeft een hele aparte functie samen met de getande ring.
Die ring moet gesmeerd worden om te voorkomen dat de hub onder belasting gaat kraken. Vraag me niet waarom, maar dat is de oplossing geweest die ik destijds kon vinden. Kraken kwam 2 maanden geleden weer terug en toen met ander vet gesmeerd. Afgelopen weekend ontstond een nieuw probleem bij vrijloop van de naaf (zie start van dit topic). Zucht
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 april 2021, 21:48 Trouwens ook minder interessant, want tenzij je een lompe band gebruikt is die naaf het zwaarste onderdeel van je achterwiel ;)
Keukenweegschaal zegt 430 gram hier, ding is idd niet vederlicht...
Werkt prima en de body is bij die naaf naar mijn ervaring OK, maar de wiellager afdichting is echt slecht.
Dus allereerst niet te enthousiast met de tuinslang, en regelmatig even volledig uit elkaar halen voor nieuw vet.

Ik heb 'm toevallig vandaag net binnen gekregen van Ali om te kannibaliseren voor mijn originele wielsetje.
Daarvan zijn de cup en de as aan de body zijde ingesleten. Losse onderdelen (afdichting, cups en as) zijn niet los te krijgen dus dat 'sloop' ik uit die nieuwe.

Moet eigenlijk toch eens een keer leren spaken..... :roll:
Laatst gewijzigd door KTManiac op di 6 april 2021, 22:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als ik mijn beperkte kennis op dit gebied toepas en kijk naar de constructie (maar dat kan ook zijn omdat ik er geen verstand van heb) zou ik geen moeite hebben een andere naaf te bestellen.
Het vrijloop mechanische en het beperkt aantal kogels aan de aandrijf zijde lijkt mij nogal gewaagd.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Grim,
Die 510 uit mn vorige post is een 1:1 Shimano alternatief voor jouw naaf.
Er zit een andere (conventionele) vrijloop in, dus jouw probleem is daarmee verholpen. Maar zwaarder dan XT.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

KTManiac schreef: di 6 april 2021, 22:36
ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 april 2021, 21:48 Trouwens ook minder interessant, want tenzij je een lompe band gebruikt is die naaf het zwaarste onderdeel van je achterwiel ;)
Keukenweegschaal zegt 430 gram hier, ding is idd niet vederlicht...
Werkt prima en de body is bij die naaf naar mijn ervaring OK, maar de wiellager afdichting is echt slecht.
Dus allereerst niet te enthousiast met de tuinslang, en regelmatig even volledig uit elkaar halen voor nieuw vet.

Ik heb 'm toevallig vandaag net binnen gekregen van Ali om te kannibaliseren voor mijn originele wielsetje.
Daarvan zijn de cup en de as aan de body zijde ingesleten. Losse onderdelen (afdichting, cups en as) zijn niet los te krijgen dus dat 'sloop' ik uit die nieuwe.

Moet eigenlijk toch eens een keer leren spaken..... :roll:
Ja, je moet gewoon leren je eigen wielen te spaken.
Ander frame met andere standaard?
Naaf omwisselen.
Probleem met een bepaalde naaf?
Omwisselen.
Buts in je velg?
Zelf vervangen.
:-q

Jouw verhaal hierboven gaat over die non series 501 naaf met MS en vrijloop in de naaf?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 april 2021, 23:12 Jouw verhaal hierboven gaat over die non series 501 naaf met MS en vrijloop in de naaf?
Nee hoor, gaat over de FH-MT510-B met MS en vrijloop in de body. (3 palletjes)
De naaf is inderdaad niet de lichtste (gisterenavond n.a.v. je opmerking toch even op de keukenweegschaal gelegd) maar de body (vrijloop) is probleemloos.
De afdichting van die body is ook best OK. (de grote ringen).
Probleem is de afdichting van de wiellagers, dat laat wat te wensen over en is gevoelig voor nattigheid en vuil. Hoeft geen enkel probleem te zijn als je het weet en het hele ding regelmatig eens uit elkaar haalt om schoon te maken en opnieuw in te vetten. (en wat subtiel omgaat met de tuinslang)

Dat weet ik nu, maar wist ik een paar maanden geleden nog niet. Ik trok er dus wel regelmatig de body af om te checken en van nieuw vet te voorzien wanneer dat nodig was, maar had nog nooit naar de lagering gekeken.....

Wat dat spaken betreft heb je helemaal gelijk. Misschien toch dat naafje maar 's niet uit elkaar slopen maar gewoon 's beginnen met m'n eerste wieltje. Gemakkelijker dan nu wordt het niet. Ik vervang een naaf voor een identieke naaf, spaken blijven dezelfde, velg blijft dezelfde dus het hele patroon blijft hetzelfde.
Zelf een richtbokje in elkaar lassen is ook geen rocket science.
Mocht dat spaken toch tegenvallen kan ik hier altijd nog heel hard HEEEEELP!!! roepen. :D :wink:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 april 2021, 23:07 Grim,
Die 510 uit mn vorige post is een 1:1 Shimano alternatief voor jouw naaf.
Er zit een andere (conventionele) vrijloop in, dus jouw probleem is daarmee verholpen. Maar zwaarder dan XT.
Aha, zo had ik 'm niet begrepen :-q (inmiddels wel :tong )
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Afbeelding
De boosdoeners. De freehub waaraan ik blijkbaar niks kan onderhouden (do not disasemble / don't lubricate) en de getande spacer waarvan de tandjes in het vet moeten staan om kraken onder flinke belasting tegen te gaan. Dit was nu niet het probleem, maar dat terzijde :tong

Echter dat de freehub bij langere snelle afdalingen (>35 met stilstaande crank) het spoor bijster raakt (mega veel herrie en schokjes te voelen) is waardeloos. Lagers etc allemaal prima in orde, dus voorlopig ga ik 'm niet vervangen. Schoonmaken, vetten volgens instructie https://www.my-simplemind.nl/pics/Micro ... cedure.pdf en een garantieclaim proberen.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

KTManiac schreef: wo 7 april 2021, 08:49
ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 april 2021, 23:12 Jouw verhaal hierboven gaat over die non series 501 naaf met MS en vrijloop in de naaf?
Nee hoor, gaat over de FH-MT510-B met MS en vrijloop in de body. (3 palletjes)
...
Ja, die bedoel ik dus. met en zonder -B (boost)
De vrijloop zit niet in de body zoals bij ouderwetse Shimano naven, maar aan de body en valt in de naaf. Blijkbaar noem jij dat anders maar we hebben het over hetzelfde.
Die vrijloop is beter dan de hightech vrijloop uit de duurdere Shimano MS types.
De cup conus lagers zijn prima, maar minder goed afgedicht. Zolang je geen straal water op de as richt gaat het goed.
Geldt voor alle Shimono naven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie