Cassette probleem HELP

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
RobND
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 30 augustus 2020, 20:15

Afgelopen zomer heb ik een nieuwe Specialized MTB gekocht met een SRAM PG1230 Eagle groep erop.
Top fiets en al heel wat km's gemaakt al zeg ik het zelf ( 950), echter....

In januari begon mijn schakelsysteem minder te werken en uiteindelijk na overleg besloten om een nieuwe ketting te kopen daar deze toch wel wat versleten was. ( Ik ben geen poetser, maar over het algemeen gaat hij schoon de schuur in)

Aangezien er een SRAM systeem op zat heb ik een mooie gouden SRAM ketting gekocht en erop laten zetten.
Nu is het helaas zo dat ik geen kracht meer kan zetten. Dan slaat de ketting door ( voornamelijk op de kleinere tandwielen)
Volgens de fietsenmaker is er maar 1 oplossing en dat is een nieuwe cassette.

Vond ik wat snel maar wil toch graag fietsen dus ik dacht dan bestel ik die even.
Nergens meer te verkrijgen en aangezien mijn fiets geen XD heeft kan ik er ook geen duurdere op zetten ( welke wel voorradig zijn)
Levertijd is ongeveer augustus.

Mijn vraag: Kan ik ook een Shimano cassette op mijn fiets zetten? Zo ja, tip welke? of weet iemand waar ik een SRAM PG1230 kan kopen? Het lijkt er anders op dat ik t/m augustus niet meer kan fietsen :-(

Alvast bedankt voor de moeite
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Er is vanwege corona een verminderd aanbod en een enorme vraag waardoor de levertijden van zowel fietsen als componenten en slijtage delen de pan uit rijzen. Er zijn meerdere topics op dit forum over met name cassettes, of liever gezegd het gebrek daaraan.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

https://www.bike-discount.de/en/buy/sun ... -51-917647

Volgens mij is dit verder zo’n beetje je enige optie?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Met 950km de ketting en een paar tandwielen verslijten kan natuurlijk, maar vind het wel bijzonder snel.

Qua cassette zou je ook naar Sunrace kunnen kijken.

Maar trapt de cassette door op meerdere kransjes? Want het kan ook afstelling van de derailleur zijn.

Mocht je foto’s kunnen plaatsen van de cassette dan is nog beter te zien of die echt al versleten is.

En heb je de ketting wel op lengte gemaakt?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: do 8 april 2021, 21:17 https://www.bike-discount.de/en/buy/sun ... -51-917647

Volgens mij is dit verder zo’n beetje je enige optie?
Ik ben heel erg benieuwd of deze daadwerkelijk dan ook leverbaar gaat zijn. Ik vermoed dat de snelste manier voor de topicstarter is om een XD wiel met chique cassette te regelen.
Maar na 950km al je ketting vervangen is wel erg snel, en ik zou dan normaliter verwachten dat een nieuwe ketting nog zou werken. Is idd de lengte van de ketting goed? Pad recht? Afstelling nog goed?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Sram PG 12 speed cassette , heb ik nog liggen 2e hands , circa 500 km oud ...,

Sram NX PG1230 , met losse kransjes voor shimano body , foto's staan erbij .

( ben alleen volgende week dinsdag pas terug in NL) .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Als de ketting dusdanig is versleten dat de fiets hierdoor slecht schakelt is dat kans dat je met zo’n slechte ketting je cassette sloopt groot.

Naast de sunrace cassette zijn er helaas maar weinig opties met je huidige body.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Ik rij op een nx cassette met gemak 6000 km😉


Ga eerst maar eens een rondje fietsen, grote kans dat het na een of twee rondjes veel beter gaat. Pas hier op het forum nog zo'n draadje geweest.

De nx cassette is volledig van staal en e-bike ready. Die kan echt wel wat hebben.
Canyon Neuron CF9 2022
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik zit ook met verbazing te lezen, mijn Cannondale heeft er nu ruim 6000 km opzitten met 1 en dezelfde kmc ketting en sunrace cassette...ik wissel niet eens van ketting tussendoor..😬
Hoe je dit na zo weinig km voor elkaar gekregen hebt....
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je hebt het over
een mooie gouden SRAM ketting
.

Een NX ketting die bij je cassette hoort is niet goudkleurig. Is het een bijpassende 12 speed ketting?
Bij een oudere cassette kan je misschien beter een sneller slijtende goedkopere ketting kopen want die slijt sneller in.
skjalling
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 15:51
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf sl 8.0

thijsgillijns schreef: do 8 april 2021, 21:59 Ik rij op een nx cassette met gemak 6000 km😉


Ga eerst maar eens een rondje fietsen, grote kans dat het na een of twee rondjes veel beter gaat. Pas hier op het forum nog zo'n draadje geweest.

De nx cassette is volledig van staal en e-bike ready. Die kan echt wel wat hebben.
Dat was mijn topic.

Na 2 ritten van +- 35 km sloeg de ketting niet meer over. Bij mij sloeg hij over op de
14 en de 16 krans. Inmiddels loopt alles als een zonnetje.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens Mantel en Bike-discount is de levertijd van je cassette eind april. Is iets beter dan augustus.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Je kan elke HyperGlide, HG, type cassette gebruiken. Veel keuze dus. Maar zoals al gezegd is het maar de vraag of je cassette (en ketting) versleten zijn.
Slecht schakelen kan aan allerlei dingen liggen waaronder verbogen derailleur ophanging, slijtage derailleurkabel, verbogen tandwiel, slijtage derailleur of niet lekker samenwerkende ketting en tandwielen.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook Peter schreef: do 8 april 2021, 23:19 Je kan elke HyperGlide, HG, type cassette gebruiken.
...
Mits 12-speed.
Volgens mij kom je dan bij NX en Sunrace.
Of iets van Ali, maar juist vd Ali cassettes lees ik wel eens slechte dingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Een paar ouderwetsche plaatjes van je cassette helpen ook wel.
Dan kunnen we zien of die cassette echt na nog geen 1000km op is.
Plaats reactie