Cassette probleem HELP

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De oude ketting er weer op of ligt die in de kliko?

En overslaan met 900 km is snel maar het verbaast me ook weer niet...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Marke schreef: vr 9 april 2021, 09:24 De oude ketting er weer op of ligt die in de kliko?

En overslaan met 900 km is snel maar het verbaast me ook weer niet...
ja precies,

ketting wisselen is altijd tricky op een MTB, je kan beter de combinatie oprijden of met meerdere kettingen rijden (maar dan dus niet vervangen na 1000 km, maar elke 100-300 km wisselen.

Ik heb ook een keer een poging gedaan om na 800 km een nieuwe ketting te pakken en dat was ook geen succes... maar de combinatie ging nog lange tijd mee.

dat de boel na 1000km een keer niet meer lekker schakelt en wat onderhoud/afstelling nodig heeft is niet zo gek, dus hup oude ketting terug en de met de b schroef de boel wat strakker afstellen, kabelspanning tunen en nog lekker minstens 3k verder rijden.
Heb je de oude ketting niet meer.. dan nog steeds de boel zo strak mogelijk afstellen (met name de b schroef) en waarschijnlijk gaat het na een paar ritten een stuk beter.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En schakelproblemen door versleten ketting, dan moet het wel heel ver heen zijn. Is meestal door een slechte afstelling van de derailleur, of een scheef staande.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja klopt, daarnaast wordt de b-schroef ook kritischer naar mate de boel slijt.

voor de duidelijkheid, met de b schroef regel je deze afstand:
Afbeelding


als je kijkt hoe een derailleur de ketting naar een ander kransje legt, dan is die afstand belangrijk voor snel en strak schakelen, is die afstand te groot, heb je een langer stuk ketting om de beweging van de derailleur op te vangen. Je flexed dan de ketting opzij inplaats van dat je de kettin op een ander kransje legt.

Afbeelding

Als je bedenkt dat een nieuwe ketting zijdelings minder flex heeft dan een gebruikte, dan komt de b-tension dus -nog- kritischer bij een oudere ketting dan bij een nieuwe.

Daarnaast zijn de mega ~500% range cassettes ook lastiger en de smallere kettingen met steeds dunnere plates helpen allemaal niet mee.

Daarom komt bij een 520% 12 speed eagle de b-tension zo nauw..

(en een 1-32 cassette met een dikke 8 speed ketting een -heel- stuk minder..)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als het allemaal zo kritisch is.

Waarom hoor je dan weinig tot nooit het advies de deraillieur wieltjes te vervangen als de ketting al een eindje versleten is. Die brengen de kracht van A der. op de ketting over.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

corex schreef: vr 9 april 2021, 13:09 Als het allemaal zo kritisch is.

Waarom hoor je dan weinig tot nooit het advies de deraillieur wieltjes te vervangen als de ketting al een eindje versleten is. Die brengen de kracht van A der. op de ketting over.
da's ook een goeie, als die tandjes afgesleten zijn, dan duw je die wieltjes ook maar een beetje rond in de ketting.

ligt er mogelijk ook aan hoe de wieltjes slijten (topje eraf zal niet zoveel verschil maken, maar als ze van 2mm (?) naar 1 mm dikte afslijten zal dat ook niet helpen. je ziet overigens wel steeds vaker NW pullies, dat scheel wellicht een beetje)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat ja . En de lagering die speling heeft, geeft ook inaccuraat schakelgedrag.

When the system is fucked up, unfuck the whole system. :evil:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dus op willekeurige volgorde te controleren:
- spelling achterwiellagers of cassettebody lagers
- stroef lopen schakelkabel
- scheef staan derailleur(pad)
- speling in derailleur
- slappe veer van derailleur
- afstelling derailleur
- slijtage of beschadiging of vervuiling van ketting, tandwiel(en) en cassette (is t verbogen of zit er een takje/gras/andere zooi in)
- slijtage bovenste derailleurwieltje
- slijtage schakelmechanisme
- verbindingsschakel goed gemonteerd
Of vergeet ik dan nog wat?
Als dit allemaal goed is zou het schakelen moeten kunnen toch
Laatst gewijzigd door Ook Peter op vr 9 april 2021, 22:35, 4 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Met een versleten lager van de body . Krijg je op de grotere tandwielen ghost shifting tijdens het biken. Omdat je dan de casette scheef trapt . fenomeen doet als 1e voor bij hogere krachten. Als slijtage van body lagering nog minimaal is.

beschadigde ketting. Torsie of schalm los bijna los van de pin.

Gare shifter: versleten, veer slap of vet is dik geworden( wd 40 is dan top).

Schroefje derailieur wieltje zit los

vervuiling tussen de veer van de A. der. Geeft begrenzing der. haalt ontspannen stand niet.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
RobND
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 30 augustus 2020, 20:15

Dank alvast voor de reacties. Hierbij een aantal foto's.
De ketting slaat door bij de onderste 5 tandwielen. De derailleur en ketting zijn inmiddels 2 x bijgesteld maar ook dat heeft geen resultaat geleverd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had expres een wat duurdere ketting genomen maar dat heeft blijkbaar geen toegevoegde waarde in deze. Goede leer voor een volgende keer.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Zo op het oog lijkt me de cassette nog in prima staat. Ik zou inderdaad de B-tension wat scherper zetten, op de foto's lijkt het dat de ketting nog wel een extra tandje kan meepakken. En gewoon nog even proberen wat km's op elkaar in laten slijten.
Put something exciting between your legs!
sergedaniels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 25 maart 2021, 22:10

sunrace zal de enige optie zijn , of eens naar je lbs gaan en daar een sram laten plaatsen de meeste hebben die wel op stock
Master pancake
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

RsAp schreef: vr 9 april 2021, 20:43 Zo op het oog lijkt me de cassette nog in prima staat. Ik zou inderdaad de B-tension wat scherper zetten, op de foto's lijkt het dat de ketting nog wel een extra tandje kan meepakken. En gewoon nog even proberen wat km's op elkaar in laten slijten.
Inderdaad. Oude ketting terug erop. Nieuw ketting bewaren voor wanneer je cassette een keer vervangen.
En kijken of je wat kunt afstellen en eerder genoemde zaken controleren.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Heb je de verbindingsschakel de juiste kant om gemonteerd?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Die was ik vergeten, klassiek.
Het onderste derailleurwieltje lijkt er slecht aan toe met een afgebroken tand en de bovenste ziet er ook apart uit met die randen erop. Hoe goed kan het bovenste wieltje ervoor zorgen dat de ketting op de juiste krans komt?
Schakel probleem op een deel van de cassette duiden op plakken/speling inde bediening.
Laatst met veel moeite (alles schoon gemaakt en gesmeerd, wieltjes vervangen, pad gericht, afgesteld) een 12sp SRAM GX derailleur afgesteld om er achter te komen dat ie gewoon teveel speling heeft en de kabel versleten is. Doet t nog wel soort van maar niet dat je er op kan vertrouwen.
Lekker fietsen!
Plaats reactie