TRP-Spyre

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
defan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 2 april 2007, 20:30
Mijn mountainbike: merlin fat ti ,gt- xizang 29er , On one inbred ss

Vandaag m'n "TRP spyre" remmen van mijn singlespeed overgeplaatst naar een inbred met race-stuur .Op de mtb presteerden ze middelmatig , maar nu met Shimano 105 9sp. grepen werken ze onvoldoende . Ik heb ze zo afgestelt dat de blokjes juist vrij zijn en bij het minste inknijpen van de greep al pakken. Probleem is dat ik de greep gewoon tot tegen het stuur knijp omdat de buitenkabel (150 cm Shimano) te makkelijk ingedrukt wordt . Heeft er iemand ervaring met andere buitenkabels die de remkwaliteit zouden kunnen verbeteren ?
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1743
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

TRP Spyre zouden met MTB remhendels onvoldoende moeten werken, en met 105 hendels juist wel goed moeten werken (middelmatig als je niet de juiste kabels hebt). Iets klopt hier niet..
Het is hier geen ponykamp!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Volgens mij is er ook een mtb versie van de Spyres, die zou inderdaad met V-brake hendels moeten werken en werkt dus niet (goed) met race hendels.
defan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 2 april 2007, 20:30
Mijn mountainbike: merlin fat ti ,gt- xizang 29er , On one inbred ss

Op de mtb had ik ook "short-pull" remgrepen , dus net als bij race-grepen. Het probleem zijn volgens mij de buitenkabels die te veel indrukken
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Spyre is voor road levers, spyke voor mtb levers, aldus de site van trp.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Doe ‘s een foto?
Vorsprung durch Pedantik.
defan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 2 april 2007, 20:30
Mijn mountainbike: merlin fat ti ,gt- xizang 29er , On one inbred ss

???? Dat is dus exact wat ik gebruik en gebruikt heb, op de mtb waren dat spyre rem met race-grepen voor recht stuur
Nu race-grepen (voor race stuur) met spyre remmen . Ik wil dus eigenlijk weten of iemand ervaring heeft met de spyre's met krom stuur , en welke kabels best gebruikt worden. De Inbred heeft een volledige buitenkabel tot achteraan nodig , dus best compressie-loze buitenkabels .
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het is wel een bekend probleem, ik heb wel een set Spyre's (en geen Spykes dus :winkie: ) op mijn gravelracer en die remmen prima maar de kabels zijn nog origineel. Ik vrees dat ik geen kant en klare tip voor je heb, ik kan me nog wel vaag herinneren dat Avid speciale kabelsets had voor hun mechanische schijfremmen.

Oh, en Nokon natuurlijk maar die zijn vrij prijzig. Er zijn ongetwijfeld ook gewone versterkte kabels op de markt. Jagwire misschien? Daar heb ik ook altijd wel goede dingen over gelezen maar zelf dus geen ervaring mee. Voorbeeld: https://www.bike-components.de/en/Jagwi ... -m-p34496/
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Spyres werken prima, als je ze goed afstelt. Doe eens een foto van je remmen?
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

defan schreef: vr 9 april 2021, 20:36 ...
Het probleem zijn volgens mij de buitenkabels die te veel indrukken
Ik heb BB7 mtb remmen op mijn Inbred gehad, met rengrepen bedoeld voor V-brakes.
Daar tussen Shimano SLR remkabels en dat remde uitstekend. De hendel voelde vrij hard, weinig flex en de remkracht was ruim voldoende.

Dus ik vermoed eerder een mismatch tussen hendel en rem, zoals George noemt.
George schreef: vr 9 april 2021, 19:38 Volgens mij is er ook een mtb versie van de Spyres, die zou inderdaad met V-brake hendels moeten werken en werkt dus niet (goed) met race hendels.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb Jagwire "compressie" buiten kabels die standaard op mijn Cube roadbike zitten. Sora grepen icm Spyre. Remt na inremperiode uitstekend.
Ik heb in het verleden ook wel eens 105 grepen met die Jagwire kabels gecombineerd met Spyre en dat scheelt merkbaar.

NB ik heb vrijwel altijd met mechanische schijfremmen gereden, maar met Avid bb7 de ervaring dat de mtb-versies (op de mtb) ook zonder specifieke buitenkabels een stuk beter remmen dan de wegversies (op een wegfiets)
Zit misschien toch in combinatie short-pull/road handle/rem ?
Spyre doet het vrij goed op de weg (en voor mij ook goed genoeg in de Alpen).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met short pull (rem en hendel) komt er wel meer spanning op de kabel, dus meer flex.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
defan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 2 april 2007, 20:30
Mijn mountainbike: merlin fat ti ,gt- xizang 29er , On one inbred ss

Dus ik vermoed eerder een mismatch tussen hendel en rem, zoals George noemt.
ik heb "Spyre" (dus de road-versie) de mtb-versie is de "Spyke"
Jagwire "compressie" buiten kabels
heb je daar een versie of link o.i.d. van :-q
ik reed in m'n V-brake tijd met de "jagwire-ripcord's" maar die zijn wss. niet meer verkrijgbaar
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

https://jagwire.com/products/housing

Pro versie nemen
Ik heb toen eens een complete set gebruikt van Futurum, maar Mantel heeft ook alleen pro buitenkabel.
defan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 2 april 2007, 20:30
Mijn mountainbike: merlin fat ti ,gt- xizang 29er , On one inbred ss

top !!!! :-q
Plaats reactie