Vervangen QR door Tru-axle, wat heb ik nodig?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

SassySander schreef: za 10 april 2021, 13:17
Mad Wally schreef: za 10 april 2021, 12:27Hele generaties hebben met QR assen gefietst. Echte steekassen zijn wel stijver, maar wat is het probleem?
Zie onderstaande foto's. Als ingenieur met oog voor en ervaring met constructies die marginaal zijn vind ik dit op het randje. Als de QR as breekt, het is maar een lullig 5mm asje, komt het wiel gegarandeerd uit de dropouts vandaan gezien de vork enigzins uitstaat zonder aangespannen QR en de wel zeer minimale ondersteuning van de as in de dropouts.

https://www.dropbox.com/s/6r9vhsnlyv1ph ... ts_001.jpg
https://www.dropbox.com/s/9vacc4wvpl2bx ... ts_002.jpg
Als Ingenieur weet je dan ook dat je aan een halve oplossing aan het werk bent.

Enige goede oplossing is inderdaad een 15 mm voorvork en een tru-bolt achteras ala 12x142

Dat maakt van de as-naaf-voorvork & frame-as-naaf combinatie één geheel.

De rest is rommelen in de marge, maar ik weet het hoe het is als er iets in je hoofd zit :lol: :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Duitse Bike heeft vele jaren geleden eens een test van snelspanners gedaan. Van meerdere merken, soms duur, en ook de DT Swiss thru-bolt assen/spanners draaiden mee in die test.

Als winnaars kwamen de standaard Shimano spanners uit de test, die konden de grootste klemkracht overbrengen.

Aangezien jouw naven niet omgebouwd kunnen worden heb je twee opties:
- Shimano quick releases gebruiken, wat waarschijnlijk al het geval is gezien het merk van je naaf.
- De huidige holle as vervangen door een massieve as van dezelfde diameter en draad, en je wiel vervolgens met moeren vastzetten. Vergeet dan niet een fikse sleutel mee te nemen voor het geval je onderweg een binnenbandje wilt vervangen ;-)

Aangezien er vanaf de jaren '30 hele generaties probleemloos met snelspanners hebben rondgereden zou ik voor optie 1 gaan. Wat waarschijnlijk betekent laten zoals het is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

SassySander schreef: za 10 april 2021, 13:11
George schreef: za 10 april 2021, 12:45 Met andere woorden, een hoop gedoe met twijfelachtig resultaat en uiteindelijk nergens goed voor ;)
Da's een aanname, en daarover verschillen wij dus van mening.
Eigenwijs is ook wijs.
Ga gerust je gang als je het zo goed weet.
(Maar waarom vraag je het ons dan?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

kermit schreef: za 10 april 2021, 16:16 Vergeet dan niet een fikse sleutel mee te nemen voor het geval je onderweg een binnenbandje wilt vervangen ;-)
Ik heb daarvoor een Koos Koets sleutel bij me (voor de jongere lezers, zie het 'sieraad' om de nek van de linker heer).

Afbeelding

@TSTM: Eigenwijs zijn hoort er ingenieurs gewoon bij en hij noemt zich niets voor niets 'sassy' neem ik aan ;)

Ik begrijp overigens zijn gedachtegang wel maar de mogelijkheden om naven om te bouwen zijn om wielsets geschikt te maken voor verschillende frames/vorken niet andersom. Het frame of de vork bepaalt de benodigde as en daar is niet zo veel aan te verbouwen.

Mocht je overigens geïnteresseerd zijn in de optie van de massieve as dan kun je die oa. krijgen bij deze shop met de toepasselijke naam http://www.m-gineering.nl/
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

SassySander schreef: za 10 april 2021, 13:17Als de QR as breekt, het is maar een lullig 5mm asje, […]
Vijf millimeter staal, uit één stuk gesmeed, ja. Trek dat maar even stuk.
Vorsprung durch Pedantik.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Op fietsvakantie rij ik al jarenlang met een BOB achter de ATB. Dat is een erg rare belasting met veel torsie tussen de fietskar en het frame waarbij de krachten overgebracht worden op het achterwiel. Bij speciale dure Mavic wielende spaakbussen uit de velg getrokken, 36 spaaks geloof ik. Toen Shimano wielen gekocht met 16 spaken, jawel, maar met de kop in de zijkant van de velg en de nippels in de naaf. Nooit meer problemen gehad. Maar goed, ik haal dit er even bij als praktijkvoorbeeld van een zwaarbelast wiel war de snelspanner-constructie gewoon heel blijft. Daarbij: bij asbreuk blijft de as bij elkaar door de snelspanner, ik zie dat als een voordeel.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

SassySander schreef: za 10 april 2021, 13:11
George schreef: za 10 april 2021, 12:45 Met andere woorden, een hoop gedoe met twijfelachtig resultaat en uiteindelijk nergens goed voor ;)
Da's een aanname, en daarover verschillen wij dus van mening.
Misschien is de constructie niet zo mooi, maar in de praktijk ga je compleet helemaal nul komma niets aan extra stijfheid winnen op een hardtail... .


Hooguit onder extreme belasting op een testbank zou je verschillen kunnen meten, maar je zou de eerste zijn die het in de praktijk gaat merken.


Dit is geen mening, het is een feit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie