Vervangen QR door Tru-axle, wat heb ik nodig?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
SassySander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 21:11

Ik kom er niet helemaal uit of hetgeen ik wil wel mogelijk is, en/of er standaard conversion kits voor bestaan? :~

Ik heb een hardtail met een Suntour verende voorvork met QR dropouts, idem voor de achteras, ook daar QR dropouts. Nu 'steunen' de dropouts op pakweg 6-7mm van de QR as, terwijl er voor en achter kwa diameter ruimte is voor een 12mm as, en kwa breedte zeker 12 tot 15mm. Het ziet er nu dus wat vreemd uit, van die zielige kleine 'stompjes' as in een grote dropout.

Nu heb ik begrepen, correct me if I'm wrong, dat ik de lagerschalen voor de naven kan vervangen voor types die passen op een tru-axle, dus de naaf moet dan uit elkaar, en dat ik dan wel nog steeds de QR zou kunnen gebruiken. Het idee is dan dat de nieuwe as de dropouts beter vult, zowel kwa diameter als kwa lengte.

Ik heb zitten zoeken naar een passende conversion kit, maar ik zie door de bomen het bos niet meer? Is er wellicht iemand die mij, letterlijk, een stuk op weg kan helpen?

Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt voor de moeite! :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk dat je 9/10mm thru bolt bedoeld.

Tenzij je in je dropouts schroefdraad heb zitten dan kan er een thru axle in.

Wellicht was er ook nog iets met 12mm? Ik ben het eerlijk gezegd ook een beetje kwijt...
SassySander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 21:11

Rayb81 schreef: vr 9 april 2021, 21:56 Ik denk dat je 9/10mm thru bolt bedoeld.

Tenzij je in je dropouts schroefdraad heb zitten dan kan er een thru axle in.
Bedankt voor je reactie! En nee, ik heb geen schroefdraad in de dropouts, maar wel veel ruimte voor een dikkere en langere as, dus een 9/10mm thru-bolt moet zeker passen. Kun je misschien kort aangeven wat ik nodig heb om 9/10mm assen wil gaan gebruiken? Want ook daar zie ik weer legio opties? :~
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Volgens mij kan het niet wat jij wilt, of ik begrijp het verkeerd. Je frame en vork bepalen welke soort as je kunt gebruiken. De vork kun je vrijwel zeker niet ombouwen, het frame zou misschien kunnen, maar dat moet je navragen bij de fabrikant van het frame.

Maw, wil je van quick-release naar thru-bolt, dan heb je een nieuwe vork en een nieuw frame nodig, naast dat je de naven moet ombouwen. Ik zou er niet aan beginnen alleen om van die 'zielige stompjes' af te komen :winkie:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Een foto zou wel helpen om te zien waar de as en de vork niet goed op elkaar aansluiten. Nu is t een beetje gokken wat er kan
Lekker fietsen!
SassySander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 21:11

Ook Peter schreef: vr 9 april 2021, 22:21 Een foto zou wel helpen om te zien waar de as en de vork niet goed op elkaar aansluiten. Nu is t een beetje gokken wat er kan
Goed punt! Die zal ik morgen even maken.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

SassySander schreef: vr 9 april 2021, 21:24 Ik kom er niet helemaal uit of hetgeen ik wil wel mogelijk is, en/of er standaard conversion kits voor bestaan? :~

Ik heb een hardtail met een Suntour verende voorvork met QR dropouts, idem voor de achteras, ook daar QR dropouts. Nu 'steunen' de dropouts op pakweg 6-7mm van de QR as, terwijl er voor en achter kwa diameter ruimte is voor een 12mm as, en kwa breedte zeker 12 tot 15mm. Het ziet er nu dus wat vreemd uit, van die zielige kleine 'stompjes' as in een grote dropout.

Nu heb ik begrepen, correct me if I'm wrong, dat ik de lagerschalen voor de naven kan vervangen voor types die passen op een tru-axle, dus de naaf moet dan uit elkaar, en dat ik dan wel nog steeds de QR zou kunnen gebruiken. Het idee is dan dat de nieuwe as de dropouts beter vult, zowel kwa diameter als kwa lengte.

Ik heb zitten zoeken naar een passende conversion kit, maar ik zie door de bomen het bos niet meer? Is er wellicht iemand die mij, letterlijk, een stuk op weg kan helpen?

Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt voor de moeite! :-q
Hele generaties hebben met QR assen gefietst. Echte steekassen zijn wel stijver, maar wat is het probleem?

Er bestaan inderdaad assen die in een QR frame passen. 9 mm voor het voorwiel en 10 mm voor het achterwiel. Maar of je naven hiervoor geschikt zijn is maar de vraag. Als je QR as door een vaste as in je naaf loopt met kleine binnendiameter dan gaat het niet passen. Als je doppen in je naven hebt kun je mogelijk andere doppen krijgen of de bestaande doppen uitboren of draaien, maar geheel op eigen risico.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Met andere woorden, een hoop gedoe met twijfelachtig resultaat en uiteindelijk nergens goed voor ;)
SassySander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 21:11

George schreef: za 10 april 2021, 12:45 Met andere woorden, een hoop gedoe met twijfelachtig resultaat en uiteindelijk nergens goed voor ;)
Da's een aanname, en daarover verschillen wij dus van mening.
SassySander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 21:11

Mad Wally schreef: za 10 april 2021, 12:27Hele generaties hebben met QR assen gefietst. Echte steekassen zijn wel stijver, maar wat is het probleem?
Zie onderstaande foto's. Als ingenieur met oog voor en ervaring met constructies die marginaal zijn vind ik dit op het randje. Als de QR as breekt, het is maar een lullig 5mm asje, komt het wiel gegarandeerd uit de dropouts vandaan gezien de vork enigzins uitstaat zonder aangespannen QR en de wel zeer minimale ondersteuning van de as in de dropouts.

https://www.dropbox.com/s/6r9vhsnlyv1ph ... ts_001.jpg
https://www.dropbox.com/s/9vacc4wvpl2bx ... ts_002.jpg
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

SassySander schreef: za 10 april 2021, 13:11
George schreef: za 10 april 2021, 12:45 Met andere woorden, een hoop gedoe met twijfelachtig resultaat en uiteindelijk nergens goed voor ;)
Da's een aanname, en daarover verschillen wij dus van mening.
Dat de nokjes slechts over een beperkte lengte dragen is geen enkel probleem. Veel zwaardere rijders dan jij hebben daar probleemloos op gefietst.

Wat zou kunnen helpen is dat je met een dikkere as harder kan trekken en daarmee de stijfheid van het geheel iets kunt verbeteren, maar verwacht daar geen wonderen van. Maar nogmaals, wat is het probleem?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Ombouwen naar een echte thru-axle gaat niet...

2) Het lullige asje zorg eigenlijk alleen voor de klemspanning en dan toont decennia aan field testing toch dat dat lullige asje daarvoor afdoende is voor normale toepassingen...

3) De Shimano naven zijn om te bouwen naar een massief draadeind (voor d9.5, achter d10 uit m'n hoofd) met moeren. In het verleden waren er in essentie steekas naven met wat eigenlijk iets van een d9 en d10 snelspanner was. DT noemde het Thru-Bolt IIRC.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik maak zelf op mijn fietsen gebruik van DT swiss thru bolt assen.
Vind het super fijne assen omdat je ze makkelijk op spanning kunt zetten doordat je ze aandraait ipv een snelspanner die je dicht drukt.

Of er verschil in stijfheid aanwezig is, geen idee.

Je hebt ook andere merken die 9-10mm thru bolt assen maken.

Maar het belangrijkste is of je je naven kunt aanpassen met andere doppen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

SassySander schreef: za 10 april 2021, 13:17
Mad Wally schreef: za 10 april 2021, 12:27Hele generaties hebben met QR assen gefietst. Echte steekassen zijn wel stijver, maar wat is het probleem?
Zie onderstaande foto's. Als ingenieur met oog voor en ervaring met constructies die marginaal zijn vind ik dit op het randje. Als de QR as breekt, het is maar een lullig 5mm asje, komt het wiel gegarandeerd uit de dropouts vandaan gezien de vork enigzins uitstaat zonder aangespannen QR en de wel zeer minimale ondersteuning van de as in de dropouts.

https://www.dropbox.com/s/6r9vhsnlyv1ph ... ts_001.jpg
https://www.dropbox.com/s/9vacc4wvpl2bx ... ts_002.jpg
Als ervaren ingenieur zou je dus ook moeten weten dat bij de QR as de functies en dus ook de krachten gescheiden zijn. De stalen as-uiteinden die je ziet vangen het gewicht en de klappen op en worden belast op afschuiving en een beetje buiging. De eveneens stalen QR spanner trekt alles bij elkaar en wordt uitsluitend op trek belast. Dit wil jij vervangen door één holle aluminium as die een gecombineerde afschuif, buig en trekspanning moet opnemen wat veel ongunstiger is.

Verder moet je ook zien dat de as die in deze naaf zit niet uitgewisseld kan worden voor een as met grotere binnendiameter. Bij deze cup-conus constructie kan dat niet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

SassySander schreef: za 10 april 2021, 13:11
George schreef: za 10 april 2021, 12:45 Met andere woorden, een hoop gedoe met twijfelachtig resultaat en uiteindelijk nergens goed voor ;)
Da's een aanname, en daarover verschillen wij dus van mening.
Noem het maar een educated guess ;) Ik ben weliswaar geen ingenieur maar heb dan weer wel ruime ervaring met fietsen. Ik heb overigens de vooras een keer gebroken en dan niet de QR as maar de echte as en het wiel bleef keurig in de dropouts zitten. Ik kan me niet herinneren ooit gehoord of gelezen te hebben over een geval van een gebroken QR as. Die is weliswaar smal maar kan vrijwel niet buigen omdat hij in de holle as steekt en blijft dus over het algemeen heel. De as is bewust minder breed dan de dropouts zodat hij vast geklemd kan worden. Zou hij net zo breed zijn als de dropout dan zou je niet hard genoeg kunnen klemmen. Het is een bewezen systeem dat al jaren meedraait (pun intended).

Als het je niet lekker zit kun je overwegen om een langere massieve as te monteren en die met moeren vast te zetten, zoals bij een standaard stadsfiets zeg maar. Dat is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing (voor een niet bestaand probleem, sorry hoor)
Plaats reactie