Shimano RD-M8100-SGS buitenplaat blijft hangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik heb een probleem met een vrij nieuwe Shimano RD-8100-SGS achterderrailleur (1x12). Wanneer ik van een klein verzet naar een groot verzet wil schakelen beweegt de buitenplaat van de achterderrailleur niet naar achteren om de ketting op spanning te houden, maar blijft hangen. Daardoor hangt de ketting door en moet ik stoppen en de buitenplaat met de hand naar achteren duwen. Ik heb al geprobeerd om de Torx schroef in de buitenplaat los te krijgen, maar die lijkt helemaal vast te zitten. Als ik kijk naar de Shimano handleiding staat dat deze schroef met een moment van 4-5 Nm vast moet zitten; in mijn geval lijkt dat niet te kloppen omdat ik ze helemaal niet los krijg. Zou dat het probleem zijn? Of weet iemand anders wat ik zou moeten doen?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

rokl schreef: za 10 april 2021, 12:34 Ik heb een probleem met een vrij nieuwe Shimano RD-8100-SGS achterderrailleur (1x12). Wanneer ik van een klein verzet naar een groot verzet wil schakelen beweegt de buitenplaat van de achterderrailleur niet naar achteren om de ketting op spanning te houden, maar blijft hangen. Daardoor hangt de ketting door en moet ik stoppen en de buitenplaat met de hand naar achteren duwen. Ik heb al geprobeerd om de Torx schroef in de buitenplaat los te krijgen, maar die lijkt helemaal vast te zitten. Als ik kijk naar de Shimano handleiding staat dat deze schroef met een moment van 4-5 Nm vast moet zitten; in mijn geval lijkt dat niet te kloppen omdat ik ze helemaal niet los krijg. Zou dat het probleem zijn? Of weet iemand anders wat ik zou moeten doen?
Heb je de clutch al gecontroleerd of gesmeerd? Kapje er af met 3 kleine schoefjes. Eventueel de stelschroef van de clutch losdraaien om te kijken of het scharnier punt goed draait.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Lijkt me een goed idee. Ik ga hier achter aan. Heb op internet veel berichten gevonden over dit probleem, dat blijkbaar bij een aantal achterderrailleurs van Shimano optreedt. Hier een mooi youtube video over het probleem en de oplossing:

https://www.youtube.com/watch?v=2uZr3E03q8k
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

rokl schreef: za 10 april 2021, 16:48 Lijkt me een goed idee. Ik ga hier achter aan. Heb op internet veel berichten gevonden over dit probleem, dat blijkbaar bij een aantal achterderrailleurs van Shimano optreedt. Hier een mooi youtube video over het probleem en de oplossing:

https://www.youtube.com/watch?v=2uZr3E03q8k
Deze klacht had ik ook. Idd 20 minuten werk om het uitelkaar te halen om de rem te reinigen. Bij mij liep tevens het draaipunt zwaar. Kwestie van inbus van draaipunt losdraaien, schoonmaken en likje nieuw vet.

Patrick
Proberen lukt altijd
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Bij mijn Scott Spark is dat een torx en ik krijg ze niet los. Zit bomvast.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

rokl schreef: zo 11 april 2021, 09:30 Bij mijn Scott Spark is dat een torx en ik krijg ze niet los. Zit bomvast.
Boutje laten schrikken door het te verhitten wil nog weleens helpen.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

https://si.shimano.com/api/publish/stor ... 0-4518.pdf

Nr 10? Misschien een kwestie van geduld en een paar dagen elke dag met WD40/kruipolie inspuiten?

Maar draait de outerplate soepel als de rem gedemonteerd is?

Patrick
Proberen lukt altijd
Plaats reactie