Haal nooit de totale lengte van m'n demper/vork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hi!

Ik merk dat ik op de trails in Nederland eigenlijk nooit de complete lengte van mijn veerweg haal. Dat wil zeggen de ring voor bepalen van de sag haalt nooit de bovenzijde van de beschikbare veerweg. Dit gebeurt niet op locale trails (Noordwijk) als op bijvoorbeeld Amerongen. Ik rijd op een trek top fuel met een fox float dps 190x45 shock en een Rockshox Rebra Rl 120mm veerweg. Ik weeg zelf zo rond de 75kg en heb om te beginnen de druk opgezet volgens de tool op de trek website en de sag methode. Hierna ben ik in zowel shock en fork de druk wat gaan verlagen om iets meer comfort te bieden. Maar nu vraag ik mij af, als ik de volledige veerweg wil benutten, moet ik de druk dan nog verder omlaag brengen, of kan ik beter aan de slag gaan met volume spacers? Of zie ik het verkeerd dat je de complete stroke length zou moeten gebruiken?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het laatste beetje is voor de echt harde klappen dus het is niet erg als je een cm overhoudt. Als het meer is en je tevreden bent met de sag kun je spacers gebruiken om de veercurve aan te passen. Hoe veel sag heb je nu ingesteld? Als ik me niet vergis moet je er juist spacers uithalen als je sag naar wens is maar je de travel niet gebruikt. Met spacers maak je je vork juist progressiever. Dus stugger naar het einde van de slag toe. Klinkt alsof jij het tegenovergestelde zou willen bereiken.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Oli4k schreef: wo 21 april 2021, 16:36 Het laatste beetje is voor de echt harde klappen dus het is niet erg als je een cm overhoudt. Als het meer is en je tevreden bent met de sag kun je spacers gebruiken om de veercurve aan te passen. Hoe veel sag heb je nu ingesteld? Als ik me niet vergis moet je er juist spacers uithalen als je sag naar wens is maar je de travel niet gebruikt. Met spacers maak je je vork juist progressiever. Dus stugger naar het einde van de slag toe. Klinkt alsof jij het tegenovergestelde zou willen bereiken.
Op zich ben ik wel tevreden over hoe het nu rijd. En wat je zegt , is natuurlijk fijn om een marge te hebben voor de echt grote klappen. Maar ik vraag me af of ik mijn vering nu niet volledig gebruik ( vanwege dat je rubberen ringetjes nooit zover komt). Volgens mij heb ik m'n sag op 25 % op de shock ingesteld. Stugger zou ik hem niet willen zetten, want ik vind nu al dat ik soms wat small bump compliance mis.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik haal ook nooit de maximale veerweg als ik op een route als Amerongen fiets. Volgens mij lijkt me dat ook niet de bedoeling vooral niet op een top fuel wat een echte xc fully is. Die zijn behoorlijk progressief . Anders verlies je ook teveel energie en voelt je fiets als een wipkip. Maar ik denk dat als je een drop van een meter zou pakken je de complete veerweg wel zal gaan gebruiken :winkie:
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Sabai schreef: wo 21 april 2021, 16:58 Ik haal ook nooit de maximale veerweg als ik op een route als Amerongen fiets. Volgens mij lijkt me dat ook niet de bedoeling vooral niet op een top fuel wat een echte xc fully is. Die zijn behoorlijk progressief . Anders verlies je ook teveel energie en voelt je fiets als een wipkip. Maar ik denk dat als je een drop van een meter zou pakken je de complete veerweg wel zal gaan gebruiken :winkie:
Hahah, ja daar zat ik ook aan te denken, toch nog niet maximaal gegaan qua drops :D Maar stel dat je dat nooit zou doen, zou je dan je vering hierop aanpassen?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Torsten schreef: wo 21 april 2021, 16:49
Oli4k schreef: wo 21 april 2021, 16:36 Het laatste beetje is voor de echt harde klappen dus het is niet erg als je een cm overhoudt. Als het meer is en je tevreden bent met de sag kun je spacers gebruiken om de veercurve aan te passen. Hoe veel sag heb je nu ingesteld? Als ik me niet vergis moet je er juist spacers uithalen als je sag naar wens is maar je de travel niet gebruikt. Met spacers maak je je vork juist progressiever. Dus stugger naar het einde van de slag toe. Klinkt alsof jij het tegenovergestelde zou willen bereiken.
Op zich ben ik wel tevreden over hoe het nu rijd. En wat je zegt , is natuurlijk fijn om een marge te hebben voor de echt grote klappen. Maar ik vraag me af of ik mijn vering nu niet volledig gebruik ( vanwege dat je rubberen ringetjes nooit zover komt). Volgens mij heb ik m'n sag op 25 % op de shock ingesteld. Stugger zou ik hem niet willen zetten, want ik vind nu al dat ik soms wat small bump compliance mis.
Ik zou naar 30% gaan. Meer small bump compliance en meer veerweggebruik. Precies wat je wilt. Bij de meeste merken is dit netjes binnen de geadviseerde range waar je ook nog best een beetje buiten mag gaan.

Bedenk verder dat het terrein waar deze fietsen voor bedacht zijn ruiger is dan waarbij op rijden. Met een hedendaagse xc moet je een rockgarden kunnen nemen. Er is hier nog ergens een draadje waarin een xc test van pinbike besproken wordt. Kijk maar eens naar de filmpjes om te zien waar die veerweg voor bedacht is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan bij het afstellen van je vering kiezen uit grofweg 2 strategieën.

1) je stelt 'm af zodat je op het huidige parcours de maximale veerweg benut
(dan moet je dus telkens opnieuw aan de slag als je ergens anders gaat rijden)
2) je stel 'm zo af dat je de max veerweg gebruikt op de grootste klap die je normaal gesproken "ooit" zal tegenkomen met deze fiets.
(dan is je vering dus niet optimaal op een vlakker parcours afgesteld, maar je kan gewoon overal fietsen zonder gepiel)

Ruwweg komt het ongeveer hier op neer:
Je kiest een sag die bij jouw fiets en jouw omstandigheden en jouw rijstijl past.
Bijv 25%.
Schiet je door je veerweg heen, dan voeg je een token of vol.spacer toe.
Haal je het eind van je veerweg nooit, dan verwijder je een token of vol.spacer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ThaSingleTrackMastah schreef: do 22 april 2021, 00:55
Ruwweg komt het ongeveer hier op neer:
Je kiest een sag die bij jouw fiets en jouw omstandigheden en jouw rijstijl past.
Bijv 25%.
Schiet je door je veerweg heen, dan voeg je een token of vol.spacer toe.
Haal je het eind van je veerweg nooit, dan verwijder je een token of vol.spacer.
Zo dus.
En je ‘moet’ niet de volle veerweg gebruiken, hè? Doe je op makkelijkere Nl’se vaste routes ook niet snel, er zijn weinig grote/hoge obstakels waar je tegenaan of overheen rijdt.
Op hogere snelheid, bij dikke stronken, flinke keien, een trap op of af, drops, dan bereik je pas de limiet van je veerweg met je XC-fully.

Vork eerst ‘gewoon’ goed afstellen. En dan gewoon een token eruit halen om te proberen, zou ik zeggen.
Ik had er bv 3 in mijn 110mm Fox34, 70kg, op een Lux, en heb ze er allemaal uitgehaald.
Uitproberen dus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Thanks voor de input. Ik denk dat ik me ga wagen aan het wegnemen van een token om iets meer van m'n veerweg te kunnen pakken. Nog nooit gedaan maar op youtube al aardig wat filmpjes voorbij zien komen. Moet ik nog ergens op letten/voorzichtig mee zijn?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De dop moet goed passen, er zijn speciale doppen waarbij de binnenzeskant niet afgeschuind is.

https://www.bikesuspension.nl/webshop/g ... ntage.html

En eerst de druk eraf.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Marke schreef: do 22 april 2021, 09:31 De dop moet goed passen, er zijn speciale doppen waarbij de binnenzeskant niet afgeschuind is.

https://www.bikesuspension.nl/webshop/g ... ntage.html

En eerst de druk eraf.
Je kan ook een gewone (afgeschuinde) dop even tegen de slijpsteen houden
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

aurelius schreef: do 22 april 2021, 07:33 En je ‘moet’ niet de volle veerweg gebruiken, hè? Doe je op makkelijkere Nl’se vaste routes ook niet snel, er zijn weinig grote/hoge obstakels waar je tegenaan of overheen rijdt.
Waarom dan al die veerweg meenemen als je het niet gebruikt? Ik heb d’r wat meer travel op dan gemiddelde XC-fully maar gebruik op de Hollandse XC-rondjes toch echt op een haar na alles. Als je weet dat je het hebt kun je het ook gebruiken dus dwars bijvoorbeeld over de wortel als het nodig is in plaats van er omheen.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Oli4k schreef: do 22 april 2021, 17:03
aurelius schreef: do 22 april 2021, 07:33 En je ‘moet’ niet de volle veerweg gebruiken, hè? Doe je op makkelijkere Nl’se vaste routes ook niet snel, er zijn weinig grote/hoge obstakels waar je tegenaan of overheen rijdt.
Waarom dan al die veerweg meenemen als je het niet gebruikt? Ik heb d’r wat meer travel op dan gemiddelde XC-fully maar gebruik op de Hollandse XC-rondjes toch echt op een haar na alles. Als je weet dat je het hebt kun je het ook gebruiken dus dwars bijvoorbeeld over de wortel als het nodig is in plaats van er omheen.

Ja dat dacht ik dus ook. Ik heb dan ook 120mm voor en achter 115, dus iets meer dan de gemiddelde xc fully.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Torsten schreef: do 22 april 2021, 18:24
Oli4k schreef: do 22 april 2021, 17:03

Waarom dan al die veerweg meenemen als je het niet gebruikt? Ik heb d’r wat meer travel op dan gemiddelde XC-fully maar gebruik op de Hollandse XC-rondjes toch echt op een haar na alles. Als je weet dat je het hebt kun je het ook gebruiken dus dwars bijvoorbeeld over de wortel als het nodig is in plaats van er omheen.

Ja dat dacht ik dus ook. Ik heb dan ook 120mm voor en achter 115, dus iets meer dan de gemiddelde xc fully.
Je weegt 75km, en je hebt je vork goed ingesteld, sag 25%?
Als je de fiets niet echt aan zijn grens brengt, vlieg je niet zomaar door je hele veerweg heen op gewone vaste routes. Zeker niet als je ook een beetje netjes rijdt en je bv bij een groter obstakel je voorwiel net dat beetje opwipt om de impact te helpen verminderen. Of, als je bv een boomstam tegenkomt, (bunny)hopt, zodat je de impact minder groot maakt. Hard een trap af, hogere drops springen, hard tegen een stoeprand aanknallen op hoge snelheid zonder je front wat op te lichten, dan kun je mooi testen hoeveel veerweg je gebruikt, of er een spacer meer of minder in moet om bottom out te voorkomen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Oli4k schreef: do 22 april 2021, 17:03
aurelius schreef: do 22 april 2021, 07:33 En je ‘moet’ niet de volle veerweg gebruiken, hè? Doe je op makkelijkere Nl’se vaste routes ook niet snel, er zijn weinig grote/hoge obstakels waar je tegenaan of overheen rijdt.
Waarom dan al die veerweg meenemen als je het niet gebruikt? Ik heb d’r wat meer travel op dan gemiddelde XC-fully maar gebruik op de Hollandse XC-rondjes toch echt op een haar na alles. Als je weet dat je het hebt kun je het ook gebruiken dus dwars bijvoorbeeld over de wortel als het nodig is in plaats van er omheen.
Jij waaghals!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie