Bij het loshalen van de bouten van m'n achtervering van een Trek Top Fuel 9.9 SSL 2010 brak er een pinnetje aan de binnenkant van de kop erdoorheen.
Ik had toevallig wel zo'n Torx bit met gaatje in het midden gebruikt. Maar de binnenkant van de kop van de nog niet losgemaakte bouten is gewoon vlak.
Weet iemand wat dit voor bouten zijn en waar dit voor dient en kan je zo'n bout nog wel opnieuw gebruiken?
BTW De bouten zijn echt super licht van gewicht.
Zie foto's voor detail.
Torx bout achtervering pin doorbroken in kop
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2488
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Torx met een gaatje in het midden is anti vandaal, waarschijnlijk kwaliteit " pisbakken staal "en brute kracht ...., sleufje slijpen en met een brede vlakke schroevendraaier los halen , als wel eerst een vervangend boutje hebt
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Torx 40 paste niet en torx 30 voelde wel wat ruim. Heel toevallig heb ik ook een T35 bit, maar die was ook te groot.
Het enige wat nog zou kunnen is dat het Torx Plus(PI) is. Die bits heb ik helaas niet.
Ik heb de bouten zonder problemen losgekregen. De demper is inmiddels gereviseerd. Ik had het bedrijf dat de demper gereviseerd had gevraagd wat ze van de bouten vonden, maar zij gaven aan er geen gevaar in te zien.
Desondanks toch vreemd dat de bodem van de kop in scherfjes is veranderd.
De uitdaging zal wel worden zulke bouten nog te vinden... Zag al een andere post waar dat niet gemakkelijk lijkt. Maar ik ga m'n best doen.
Zou dit titanium kunnen zijn? Of aluminium? Het is in ieder geval super licht materiaal.
Torx 40 paste niet en torx 30 voelde wel wat ruim. Heel toevallig heb ik ook een T35 bit, maar die was ook te groot.
Het enige wat nog zou kunnen is dat het Torx Plus(PI) is. Die bits heb ik helaas niet.
Ik heb de bouten zonder problemen losgekregen. De demper is inmiddels gereviseerd. Ik had het bedrijf dat de demper gereviseerd had gevraagd wat ze van de bouten vonden, maar zij gaven aan er geen gevaar in te zien.
Desondanks toch vreemd dat de bodem van de kop in scherfjes is veranderd.
De uitdaging zal wel worden zulke bouten nog te vinden... Zag al een andere post waar dat niet gemakkelijk lijkt. Maar ik ga m'n best doen.
Zou dit titanium kunnen zijn? Of aluminium? Het is in ieder geval super licht materiaal.
You are right! Het is inbus 5(8 hex head)! Wat ongelooflijk stom van me! Ik ben denk ik in de war geraakt door de tekst 'torque' op de bout. Maar dat gaat natuurlijk over het koppel dat je er op moet zetten met aandraaien.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
85 inch/lbs torque is een aanhaal moment, ongeveer 10Nm.
(de 8 en de 5 lijken me geen maat van de inbus, 5/8 inch is 15,8mm, dat is een Grote inbus)
Misschien kan een Trek dealer nog aan die bouten komen ?
(de 8 en de 5 lijken me geen maat van de inbus, 5/8 inch is 15,8mm, dat is een Grote inbus)
Misschien kan een Trek dealer nog aan die bouten komen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Voor mij ziet het er uit als een binnezeskant waar met enig geweld een torxschroevendraaier in is gedrukt of getikt waarbij wat materiaal van de rechte kanten van de zeskant naar binnen is gedrukt om op de bodem platgedrukt te zijn. Verder denk ik in het midden een ander soort metaal te zien, een draadeinde van een de bout waar deze "bout" die dan een moer zou moeten zijn, op geschroefd zit?
"Leuke foto voor het spelletje: Whatson, wat is hier gebeurd?"
"Leuke foto voor het spelletje: Whatson, wat is hier gebeurd?"
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Bedankt voor de reacties.
Een tweet naar Trek, leverde vannacht al direct de juiste onderdeel nummers op en vanmorgen ook direct antwoord van de Trek dealer hier in de buurt. Kosten vallen mee.. +-10eu per boutje en ook direct leverbaar gelukkig.
Het zijn M8 Aluminium bouten inderdaad met een inbus kop.
De bodem van de kop is echt in scherfjes gebroken en daaronder zit een kleine holte. Ze zijn ook echt super licht van gewicht.
Gereedschap heb ik zelf inc torque wrenches en 2 rechter handen.. Gewoon een foutje en niet goed opgelet bij het loshalen...Te snel en s'avonds met te weinig licht gedaan, om de demper nog in de wekelijkse reparatie ronde mee te kunnen krijgen. Haastige spoed....
Een tweet naar Trek, leverde vannacht al direct de juiste onderdeel nummers op en vanmorgen ook direct antwoord van de Trek dealer hier in de buurt. Kosten vallen mee.. +-10eu per boutje en ook direct leverbaar gelukkig.
Het zijn M8 Aluminium bouten inderdaad met een inbus kop.
De bodem van de kop is echt in scherfjes gebroken en daaronder zit een kleine holte. Ze zijn ook echt super licht van gewicht.
Gereedschap heb ik zelf inc torque wrenches en 2 rechter handen.. Gewoon een foutje en niet goed opgelet bij het loshalen...Te snel en s'avonds met te weinig licht gedaan, om de demper nog in de wekelijkse reparatie ronde mee te kunnen krijgen. Haastige spoed....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Dingy schreef: ↑do 22 april 2021, 10:14 Bedankt voor de reacties.
Een tweet naar Trek, leverde vannacht al direct de juiste onderdeel nummers op en vanmorgen ook direct antwoord van de Trek dealer hier in de buurt. Kosten vallen mee.. +-10eu per boutje en ook direct leverbaar gelukkig.
Het zijn M8 Aluminium bouten inderdaad met een inbus kop.
De bodem van de kop is echt in scherfjes gebroken en daaronder zit een kleine holte. Ze zijn ook echt super licht van gewicht.
Gereedschap heb ik zelf inc torque wrenches en 2 rechter handen.. Gewoon een foutje en niet goed opgelet bij het loshalen...Te snel en s'avonds met te weinig licht gedaan, om de demper nog in de wekelijkse reparatie ronde mee te kunnen krijgen. Haastige spoed....
85 pounds inch oftewel 9,6 Nm is best weinig. Je draait het al snel te vast met kans dat het stuk gaat bij het vast draaien of later bij het los draaien...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Nou, bijna 10 Nm is met een goede momentsleutel prima te voelen natuurlijk. Zijn geen bladboutjes ofzo
Duur foutje van TS, geeft-ie ruiterlijk toe en het gereedschap is voorhanden. Mooi dat zo'n "ouwetje" nog goed gebruikt en onderhouden wordt!
Duur foutje van TS, geeft-ie ruiterlijk toe en het gereedschap is voorhanden. Mooi dat zo'n "ouwetje" nog goed gebruikt en onderhouden wordt!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7