naafspeling afstellen bij centerlock

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

tx tx, :-q

Cassette is los.
Ik ben ook zo'n sukkel af en toe. Soms niet!
Ik was gewoon vergeten dat er meerdere kransjes dan 1 los zitten.. pfhh. De klauwkamer ertussen gezet en losgeheveld. Ook alleen de 1e 3 kransjes hadden zich vastgevreten.

Nu heb ik nog steeds iets waar ik nix mee kan. Die body moet er vanaf om te zien of er lagers uitkunnen..Welke velg of naaf t betreft is ook al niet te vinden, ongeacht de nummers die er links en rechts op staan.
Er staat scandium op de velg dus ga er maar eens vanuit dat het dat is...
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon tikken.
De massatraagheid vd rest is al genoeg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Scandium is een legering, geen merk, volgens mij...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Kapitein Iglo schreef: ma 26 april 2021, 12:19 Scandium is een legering, geen merk, volgens mij...
Uiteraard, duur licht aluminium. Maar ik ga ervan uit dat die daar van gemaakt is en dus niet goedkoop zal zijn geweest. Om maar een excuus voor m'n volharding te geven.. :-?

305693 J. D staat op de naaf
304474 05.11.2015 staat op de body

Kan je helemaal nix mee
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is een element.
En een benaming van een alu legering waarin het elwment verwerkt is.
Scandium verbetert de lasbaarheid vh aluminium. Het alu scheurt niet meer zo snel in naast de lasrups.
Bij lichtgewicht betekent dit dat ze dunnere buizen kunnen gebruiken op de plek vd las. (Waarmee het voordeel van langere levensduur dus wordt ingeruild tegen gewichtsvoordeel, denk aan de Niner Air9 Scandium)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Scandium
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Nou, ik vond een filmpje...ik dacht, ja dat is m.. Bontragerwielen met een shimano hub....+ centerlock.

Maar hij haalt aan de schijfkant een zijkapje eraf, ik dus ook.
Vervolgens kan hij daar een inbus insteken en aan de andere kant een steeksleutel op zetten.

Bij mij zit dus geen gat om die inbus in te steken en ook geen rechte zijdes voor n steeksleutel
.
Op t filmpje tussen 2.40 en 3.05 zie je precies wat ik bedoel.

https://www.youtube.com/watch?v=9yVcs2TGidA
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De ene Bontrager naaf is de andere niet... De duurdere modellen waren vroeger (nu nog?) technisch gelijk aan DT Swiss naven, maar de eenvoudige types zijn waarschijnlijk Aziatische naven met een Bontrager opdrukje. Die hoeven niet persé slecht te zijn, maar het kan lastig zijn om te achterhalen hoe ze precies in elkaar zitten. Zoals je al merkt ;-)

"JD" is wel een fabrikant die ik ken voor sturen, stuurpennen, zadelpennen en dat soort spul.
Geen idee of ze ook in de naven zitten...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Heb wel gevonden om welke wielset t gaat. Hier op t forum N.B.

Daar zie je meteen foto's van hoe t een en ander uitziet.
Vraag me af of die lagers überhaupt te vervangen zijn.....maar belangrijker...hoe die body eraf gaat.. ?!
Maar op de body staat een datum. van 2015. Dus die is al eens vervangen of het is nieuwere set..

viewtopic.php?t=83827
feel the fear,do it anyway!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is die body er niet gewoon af te trekken? Ik had ooit Bontragernaven waarbij dat het geval was.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien kan je die asdoppen er ook wel af trekken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Zoals gezegd heb ik ook 1 kapje eraf kunnen halen, net zoals in dat filmpje. Aan de andere kant komt nix los. Geen kapje, dop en geen body. Heb filmpjes gezien waar ze dat idd zo lijken te doen, maar nee hoor. Dit is anders.

Ga morgen eens n trekdealer bellen...wrs om te horen dat die ouwe meuk weg gegooid moet worden en iets nieuws kopen dus.
Tsjah, als ik dat elke x had gedaan wanneer ze dat zeiden, dan waren er nu een paar bikeshops al heel rijk geweest... :bier:
feel the fear,do it anyway!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Nou, dit is ook weer gelukt.

Denk dat ik er een fototutorial van maak. Want geen enkel filmpje op t grote web is compleet...oftewel toereikend.
Slechts enorme totale scherpzinnigheid, logica en praktisch inzicht, wat geprikkel en gestimuleer alhier, bijna n eeuw ervaring (2 x n halve dan wel te verstaan) en....een leesbril klaarden de klus.

Dikke kus..

:bier:
:-q
feel the fear,do it anyway!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

gekkokees schreef: ma 26 april 2021, 15:44 Nou, dit is ook weer gelukt.

Denk dat ik er een fototutorial van maak. Want geen enkel filmpje op t grote web is compleet...oftewel toereikend.
Slechts enorme totale scherpzinnigheid, logica en praktisch inzicht, wat geprikkel en gestimuleer alhier, bijna n eeuw ervaring (2 x n halve dan wel te verstaan) en....een leesbril klaarden de klus.

Dikke kus..

:bier:
:-q
Leg uit...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ja,

Eerst de cassette met behulp vd kettingzweep (goeie tip) los getikt.

Dan die asdop/ kapje, aan de schijfkant, net zoals in dat filmpje met een waterpomptang eraf getrokken.
Aan de bodykant zag t zelfde uit, dus ook geprobeerd die dop eraf te trekken... :evil:
Moet er bij zeggen dat ik van tevoren al had zitten tikken tegen de achterkant van de cassette....daardoor was de body al een paar mm losgekomen wat ik toen uitlegde als ontstane speling. Maar die kap zat nog steeds moervast. Dus mijn logica zei me dat dat op n andere manier moest. :~

Maar onder de verwijderde kap bleek dat de as een grotere binnendiameter had....waar een schroevedraaier in paste. Die erin gezet tot ik weerstand voelde....tegen de achterkant van de andere kap dus. Wiel met schroevedraaier op de grond, tik en daar kwam de kap los.
En de body kwam er meteen achteraan.

Nu morgen met speciaal gereedschap de lagers eruit halen. waarschijnlijk inderdaad swiss..

Dus....je logica inzetten en vervolgens niet blind daarop vertrouwen..Oef..

:-q :bier:
feel the fear,do it anyway!
Plaats reactie