Carbon zadelpen met Flex

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Marijn87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 9 januari 2021, 09:27

Vraagje...heb nu een alu zadelpen van Ritchey in mijn merida big nine 7000.

Voor mijn gevoel voelt de zadelpen wat stug aan en nu twijfel ik om de overstap te maken naar een Carbon zadelpen met flex.

Oog laten vallen op een Ritchey WCS Link Flexlogic Zadelpen

Is deze geschikt voor een mtb en ga ik veel verschil merken met een Carbon zadelpen met flex?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Iets verschil zou best kunnen, maar ik zou mijn geld er niet op zetten.

Welke druk rijd je in je achterband?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Marijn87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 9 januari 2021, 09:27

Iets minder dan 2 bar.
Op de band (thunder Burt tubeless) staat ook druk advies van 1,9 tot 3,5 bar
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik weeg 94kg en rij met 1,3 bar. Maar zo laag hoef je voor meer comfort niet meteen te gaan

Als je 0.2 bar uit je achterband laat is de winst vele malen groter dan een dure zadelpen.

Enjoy!!

PS geen enkele van mijn Bike maten houdt zich aan de advies drukken op de band. Google het eens.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Gevoelsmatige "berekening": als er zoveel vering uit zo'n kort stukje carbonbuis moet komen is dat stukje buis te zwak.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Er zijn ook zadelpennen met vering te koop; (mooiste is natuurlijk een ). Typ maar eens “seatpost with suspension” bij google images. Er zijn ook nogal wat opties, met parallellogram en veren, of polymeren. Ik zou er wel een zoeken waarbij je zadel nog op een redelijk stuk rails kan liggen gegeven dat je MTB rijdt.

Als je gewoon een lichtere carbonnen pen wilt: gewoon doen natuurlijk 😉
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik heb een ritchey flexlogic gehad. Je moet geen wonderen verwachten, maar de zadelpen filtert toch wat trillingen eruit.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Op mijn Canyon hardtail (vorig jaar verkocht) had ik een Canyon S25 VCLS 2.0 zadelpen.
Het is echt wel merkbaar. Maar een groot verschil is het ook weer niet. Het verschil tussen harde banden en zachte banden is groter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Marijn87 schreef: zo 25 april 2021, 21:39 Vraagje...heb nu een alu zadelpen van Ritchey in mijn merida big nine 7000.

Voor mijn gevoel voelt de zadelpen wat stug aan en nu twijfel ik om de overstap te maken naar een Carbon zadelpen met flex.

Oog laten vallen op een Ritchey WCS Link Flexlogic Zadelpen

Is deze geschikt voor een mtb en ga ik veel verschil merken met een Carbon zadelpen met flex?
Het is GEEN vering !
Wat het wel doet is de trillingen anders doorgeven, waardoor je kont (en misschien je rug) minder pijn doen na een Lange rit.
Hetzelfze zie je bij hamers, hockey sticks en tennis rackets.
Je geeft een klap, maar bij de ene voel je dat meer in je hand dan bij de ander.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Heckler40 schreef: zo 25 april 2021, 22:34 Ik weeg 94kg en rij met 1,3 bar. Maar zo laag hoef je voor meer comfort niet meteen te gaan

Als je 0.2 bar uit je achterband laat is de winst vele malen groter dan een dure zadelpen.

Enjoy!!

PS geen enkele van mijn Bike maten houdt zich aan de advies drukken op de band. Google het eens.
94 kg en 1.3bar, dan klopt of je drukmeter niet of je komt nooit wortels e.d. tegen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jouke74 schreef: ma 26 april 2021, 09:03 Er zijn ook zadelpennen met vering te koop; (mooiste is natuurlijk een ). Typ maar eens “seatpost with suspension” bij google images. Er zijn ook nogal wat opties, met parallellogram en veren, of polymeren. Ik zou er wel een zoeken waarbij je zadel nog op een redelijk stuk rails kan liggen gegeven dat je MTB rijdt.

Als je gewoon een lichtere carbonnen pen wilt: gewoon doen natuurlijk 😉
Als je echt merkbaar comfort wilt: de Cane Creek Thudbuster en dan bij voorkeur de LT (long travel). Dat is wel echt vering, althans, voor je lichaam ;-)

De LT kan tot 7cm bewegen en dat is zeer goed merkbaar. Bovendien verregaand onderhoudsvrij, ik borstelde de draaipunten even schoon en deed er af en toe een druppeltje dunne olie op. Na jaren gebruik nog geen enkele speling.

Ze zijn niet heel mooi, ze wegen iets meer dan een standaard pen en ze veren alleen je lichaamsgewicht af. Maar comfortabeler ga je een hardtail niet krijgen dan met zo'n CC.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marijn87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 9 januari 2021, 09:27

Dank allen voor de info. 👍
Ik ga eerst wat ‘spelen’ met de bandenspanning. Aanschaf van een andere zadelpen kan altijd nog
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Pollekes schreef: ma 26 april 2021, 11:06
Heckler40 schreef: zo 25 april 2021, 22:34 Ik weeg 94kg en rij met 1,3 bar. Maar zo laag hoef je voor meer comfort niet meteen te gaan

Als je 0.2 bar uit je achterband laat is de winst vele malen groter dan een dure zadelpen.

Enjoy!!

PS geen enkele van mijn Bike maten houdt zich aan de advies drukken op de band. Google het eens.
94 kg en 1.3bar, dan klopt of je drukmeter niet of je komt nooit wortels e.d. tegen.
Zonder te weten welke velg en band breedte kan je die conclusie niet trekken
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Marijn87 schreef: zo 25 april 2021, 21:39 Vraagje...heb nu een alu zadelpen van Ritchey in mijn merida big nine 7000.

Voor mijn gevoel voelt de zadelpen wat stug aan en nu twijfel ik om de overstap te maken naar een Carbon zadelpen met flex.

Oog laten vallen op een Ritchey WCS Link Flexlogic Zadelpen

Is deze geschikt voor een mtb en ga ik veel verschil merken met een Carbon zadelpen met flex?
Daar hoort toch de carbonpen van Merida in te zitten met flex?
Ik heb dezelfde gehad namelijk en ik vond de fiets erg veel comfort hebben voor en HT.
Marijn87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 9 januari 2021, 09:27

Klopt maar die zit er nu niet meer in...kwam daar later achter..😅

Mogelijk dat ik die alsnog ga aanschaffen
Plaats reactie