Shimano XT crank (2005) schakelt niet met TA Specialites

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MarkvG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 22:11

Ik rij al jaren een Idworx SM (2005) met een Shimano XT crank met TA Specialites Chinook 32/44.

Na een aantal jaar niet gereden te hebben ben ik weer heerlijk aan het rijden op de MTB routes.
Nu was het hoog nodig om de tandwielen en de ketting te vervangen. Heb een nieuwe M770 shimano 11-34 cassette gemonteerd met een KMC x9 ketting. Midden en groot blad voor vervangen voor een TA Specialites(ik dacht dus 1 op 1 vervangen).
Resultaat, op het middenblad wil de ketting over springen naar het grote blad als je achter op de een na laatste tandwielen rijd.
Ik heb gezocht op het forum en krijg de indruk dat er verschil zit in de afstand van de bladen vanaf een bepaald jaar op de Shimano XT crank??

Heeft iemand het verlossende antwoord waarom de nieuwe TA bladen niet goed functioneren op een oude XT crank/trapas?

En welke bladen zijn wel compatible, kan nu niet meer fietsen.

Hoor het graag.

Mark
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Op zich is dat een goed moment om te schakelen ;)

In principe zou de voorderailleur dit al moeten voorkomen, ik zou dus naar de afstelling kijken. Nog een punt is of je de bladen goed gemonteerd hebt? Er is altijd een vorm van marketing hoe ze op de crank moeten komen, een pin die onder de crank komt of een uitsparing of nokje op die plek.
MarkvG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 22:11

Hoi George,

Bedankt voor jou reactie.

Voorderailleur is niet het probleem, met de nieuwe TA bladen pakt de ketting het buitenblad zelf als je achter klein rijd.
Ben bij Mantel langs geweest, die kregen het niet gefixt.
Ik heb het gevoel dat er iets veranderd is over de jaren met de afstand tussen de bladen waardoor nieuwe TA bladen andere afmetingen hebben?

Gr
Mark
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Staat het middelste tandwiel recht achter het middelste kettingblad?
Andere ketting proberen, misschien is de juiste ketting van Shimano iets smaller?
Zit het achterwiel recht in het raamwerk?
Is het verschil tussen het middelste kettingblad en het grootste groter geworden?
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Heb je de oude bladen nog? Dan zou je ze kunnen vergelijken.
Ik heb ooit lang geleden een blad omgekeerd gemonteerd omdat ik m zwart zonder tekst wilde, niet gehinderd door ervaring toentertijd. Dat leverde me ook beroerd schakelen op.
Lekker fietsen!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dit kan je toch niet fout monteren?

Maar idd ik zou een beginnen met opmeten en vergelijken oud en nieuw. Evt foto's delen hier.

Is het TA blad wel het juiste type?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16840
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij moet er 4.35mm afstand zijn tussen de bladen, gemeten van punt naar punt (geen schuine punten meten ;-)).
Dat is althans de "cog pitch" voor 9-speed cassettes en ik neem aan dat die afstand bij de voorbladen gelijk is.

Weet je het exacte type van die TA bladen toevallig? Of heb je een link?

Ik weet dat XTR soms afwijkende maten (offset) gebruikte voor de kettingbladen, maar XT is voorzover ik weet altijd wel compatibel geweest met de op dat moment gangbare standaards.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MarkvG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 22:11

Het gaat om deze bladen: https://www.mantel.com/ta-specialites-c ... ettingblad

Zijn qua omschrijving exact dezelfde als die erop zaten.

Ik heb de nieuwe bladen retour kunnen sturen.
Dus kan nu niks na meten, alleen de oude bladen die erop zaten.
Probleem nu is dat op het oude middenblad de nieuwe ketting doorslaat.
Maar ik zou dus niet meer weten welk blad ik kan kopen wat wel past gezien de TA dus blijkbaar niet meer compatible is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16840
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Apart, die zouden toch gewoon moeten voldoen zou je denken.
Het waren geen bladen die met spacertjes gebruikt moesten worden of zo?

Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat de ketting vanzelf van midden naar groot wil als verder alles goed afgesteld staat, tenzij die bladen zo dicht (te dicht dus) op elkaar staan dat het blad de ketting meepakt. Vandaar de vraag over de spacers, als de bladen op de normale afstand van elkaar stonden zou het niet moeten kunnen.
In het verleden heb ik zelf ook wel van die TA bladen gebruikt, ook op een 9-speed setup en daar nooit enig probleem mee gehad.

Ik zie hier wel een topic met een vergelijkbaar probleem uit 2013...
viewtopic.php?t=104699

citaat:
"- Wanneer ik de ketting op het kleine blad heb loop en op de cassette richting de kleine tandwielen schakel (dus naar buiten toe), loopt de ketting aan tegen de binnenzijde van het buitenblad. I.a.w.: er lijkt te weinig ruimte te zitten tussen de beide bladen. Wellicht zijn spacers noodzakelijk, maar weet niet goed hoe en wat."
Helaas geen oplossing ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MarkvG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 22:11

Er zaten geen spacers bij, die zaten ook niet bij de TA bladen welke erop zaten.

Wat ik wel tegen kom op internet is dat er gesproken wordt over: The Chinook 23 mm chainring looks perfect with Shimano Deore and Deore LX cranksets. The 18 mm version is great for the Shimano Deore XT crankset.
Er zit dan dus blijkbaar verschil in tussen spindel van 18mm of 23mm van de crank?
Dat zou een logische verklaring zijn waarom het niet werkt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16840
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zit dat verschil niet in het "vlees" dat er om de gaten zit waarmee het blad aan de crank zit?
Ze leggen het helaas niet uit op Bike24 :roll: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik gebruikte stalen Deore bladen op mijn XT 3x crank (104bcd).

Heel lang geleden met TA Chinook gereden en ik weet dat die anders gepositioneerd waren (van L naar R) dan de Shimanos.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MarkvG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 22:11

Blijkbaar heb je voor het buitenblad een 18 en een 23mm versie.
Heb nu een 18mm buitenblad besteld samen met een 32t middenblad.
Hoop maar dat ik eerder dan een 23mm heb gehad, zou het anders ook niet meer weten.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

kermit schreef: ma 26 april 2021, 11:42 Volgens mij moet er 4.35mm afstand zijn tussen de bladen, gemeten van punt naar punt (geen schuine punten meten ;-)).
Dat is althans de "cog pitch" voor 9-speed cassettes en ik neem aan dat die afstand bij de voorbladen gelijk is.
De afstand tussen 3 voorbladen is ongeveer t dubbele vergeleken de afstand tussen willekeurig 3 van een cassette.

Dus meet eerst eens de onderlinge afstand tussen de 3 bladen onderling op, Als de afstand tussen klein en midden even groot is als tussen midden en groot....is er dus nix veranderd...wat ik sws al niet betwijfel.

Los daarvan kan dit toch helemaal niet...!?
Als je derrie goed staat komt je ketting daar tegen aan en niet tegen je grote blad. Ook al zou die afstand veranderd zijn, maakt nix uit.

Tenzij die derrie schuin staat..
feel the fear,do it anyway!
Plaats reactie