Shimano XT crank (2005) schakelt niet met TA Specialites

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MarkvG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 22:11

Ik rij al jaren een Idworx SM (2005) met een Shimano XT crank met TA Specialites Chinook 32/44.

Na een aantal jaar niet gereden te hebben ben ik weer heerlijk aan het rijden op de MTB routes.
Nu was het hoog nodig om de tandwielen en de ketting te vervangen. Heb een nieuwe M770 shimano 11-34 cassette gemonteerd met een KMC x9 ketting. Midden en groot blad voor vervangen voor een TA Specialites(ik dacht dus 1 op 1 vervangen).
Resultaat, op het middenblad wil de ketting over springen naar het grote blad als je achter op de een na laatste tandwielen rijd.
Ik heb gezocht op het forum en krijg de indruk dat er verschil zit in de afstand van de bladen vanaf een bepaald jaar op de Shimano XT crank??

Heeft iemand het verlossende antwoord waarom de nieuwe TA bladen niet goed functioneren op een oude XT crank/trapas?

En welke bladen zijn wel compatible, kan nu niet meer fietsen.

Hoor het graag.

Mark
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Op zich is dat een goed moment om te schakelen ;)

In principe zou de voorderailleur dit al moeten voorkomen, ik zou dus naar de afstelling kijken. Nog een punt is of je de bladen goed gemonteerd hebt? Er is altijd een vorm van marketing hoe ze op de crank moeten komen, een pin die onder de crank komt of een uitsparing of nokje op die plek.
MarkvG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 april 2021, 22:11

Hoi George,

Bedankt voor jou reactie.

Voorderailleur is niet het probleem, met de nieuwe TA bladen pakt de ketting het buitenblad zelf als je achter klein rijd.
Ben bij Mantel langs geweest, die kregen het niet gefixt.