Ketting gebroken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Dinkietoy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 april 2021, 08:54

Beste mede-mountainbikers,

Vandaag was ik er weer eens lekker op uit totdat mijn ketting opeens brak...
Officieel zou ik dan een nieuwe ketting met de hele bende erbij moeten kopen maar dat kwam op een flink prijsje van rond de 300 euro uit als ik het meteen goed deed.

Mijn vraag is dan nu ook, kan ik het gebroken stukje ketting gewoon kunnen vervangen met een powerlinkje? En gaat dit dan ook goed stevig zijn? En het niet de hele tijd doortrapt?

Ik hoor het graag!
Mvg,
Senne
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Waarom zou je alles moeten vervangen en niet alleen de ketting. Vermoed dat je met alles bedoeld; cassette, kettingblad, ketting ?

Twee jaar terug ketting gebroken tijdens een rit. Deze gerepareerd met quick link en bij thuis komst vergeten ketting te vervangen. En zonder problemen ruim 1000km mee gefietst. Uiteindelijk ketting vervangen voor nieuwe, gezien slijtage meter aangaf dat dit verstandig is…. Ja het kan. Persoonlijk zou ik er een nieuwe opleggen ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

Een nieuwe erop leggen gaat niet altijd werken. Als je cassette al dusdanig is versleten dan zal de nieuwe ketting alleen maar overslaan. Ik zou er een powerlink tussen zetten en lekker verder fietsen (als de ketting nog lang genoeg is). Dan 1 extra powerlink meenemen voor onderweg mocht je ketting echt zo gaar zijn en nog een keer breken. Dan kan je altijd nog een nieuwe erop doen.

Het is natuurlijk wel verstandig om ff te checken of je ketting niet al aan vervanging toe is/was met zoon tooltje https://www.mantel.com/bbb-cycling-chai ... 6BEALw_wcB
Dinkietoy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 april 2021, 08:54

Koban schreef: ma 26 april 2021, 16:06 Waarom zou je alles moeten vervangen en niet alleen de ketting. Vermoed dat je met alles bedoeld; cassette, kettingblad, ketting ?

Twee jaar terug ketting gebroken tijdens een rit. Deze gerepareerd met quick link en bij thuis komst vergeten ketting te vervangen. En zonder problemen ruim 1000km mee gefietst. Uiteindelijk ketting vervangen voor nieuwe, gezien slijtage meter aangaf dat dit verstandig is…. Ja het kan. Persoonlijk zou ik er een nieuwe opleggen ;-)
Zoals schoonheid al zei kan het zijn dat de cassette enz zo gesleten is dat je nieuwe ketting misschien fout gaat slijten, waardoor er een kans is dat het ook breekt.
Dinkietoy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 april 2021, 08:54

Schoonheid schreef: ma 26 april 2021, 16:26 Een nieuwe erop leggen gaat niet altijd werken. Als je cassette al dusdanig is versleten dan zal de nieuwe ketting alleen maar overslaan. Ik zou er een powerlink tussen zetten en lekker verder fietsen (als de ketting nog lang genoeg is). Dan 1 extra powerlink meenemen voor onderweg mocht je ketting echt zo gaar zijn en nog een keer breken. Dan kan je altijd nog een nieuwe erop doen.

Het is natuurlijk wel verstandig om ff te checken of je ketting niet al aan vervanging toe is/was met zoon tooltje https://www.mantel.com/bbb-cycling-chai ... 6BEALw_wcB
Dankuwel. Dan ga ik er maar snel een paar kopen 😄!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

300 euro voor een gebroken ketting?

Gewoon nieuwe ketting van een tientje en kijken hoe het gaat.

Dat verhaal over inrijden en zo, daar heb ik al 400 varianten van gehoord en gaat zeker niet per definitie op.
Dinkietoy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 april 2021, 08:54

MVMVML schreef: ma 26 april 2021, 17:44 300 euro voor een gebroken ketting?

Gewoon nieuwe ketting van een tientje en kijken hoe het gaat.

Dat verhaal over inrijden en zo, daar heb ik al 400 varianten van gehoord en gaat zeker niet per definitie op.
Als ik een nieuwe koop, maakt het dan ook heel veel uit of het voor 12s of bijv 10 s is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dinkietoy schreef: ma 26 april 2021, 15:56 Beste mede-mountainbikers,

Vandaag was ik er weer eens lekker op uit totdat mijn ketting opeens brak...
Officieel zou ik dan een nieuwe ketting met de hele bende erbij moeten kopen maar dat kwam op een flink prijsje van rond de 300 euro uit als ik het meteen goed deed.

Mijn vraag is dan nu ook, kan ik het gebroken stukje ketting gewoon kunnen vervangen met een powerlinkje? En gaat dit dan ook goed stevig zijn? En het niet de hele tijd doortrapt?

Ik hoor het graag!
Mvg,
Senne
1x kan gebeuren.
Je kan de kapotte schakel repareren met een Powerlink of Quicklink. Een snelsluiting dus.
Als je ketting weer breekt, dan moet je over nieuw spul gaan nadenken.
Dinkietoy schreef: ma 26 april 2021, 18:25
MVMVML schreef: ma 26 april 2021, 17:44 300 euro voor een gebroken ketting?

Gewoon nieuwe ketting van een tientje en kijken hoe het gaat.

Dat verhaal over inrijden en zo, daar heb ik al 400 varianten van gehoord en gaat zeker niet per definitie op.
Als ik een nieuwe koop, maakt het dan ook heel veel uit of het voor 12s of bijv 10 s is?
Je moet kopen wat er nu op zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dinkietoy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 april 2021, 08:54

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 26 april 2021, 18:31
Dinkietoy schreef: ma 26 april 2021, 15:56 Beste mede-mountainbikers,

Vandaag was ik er weer eens lekker op uit totdat mijn ketting opeens brak...
Officieel zou ik dan een nieuwe ketting met de hele bende erbij moeten kopen maar dat kwam op een flink prijsje van rond de 300 euro uit als ik het meteen goed deed.

Mijn vraag is dan nu ook, kan ik het gebroken stukje ketting gewoon kunnen vervangen met een powerlinkje? En gaat dit dan ook goed stevig zijn? En het niet de hele tijd doortrapt?

Ik hoor het graag!
Mvg,
Senne
1x kan gebeuren.
Je kan de kapotte schakel repareren met een Powerlink of Quicklink. Een snelsluiting dus.
Als je ketting weer breekt, dan moet je over nieuw spul gaan nadenken.
Dinkietoy schreef: ma 26 april 2021, 18:25

Als ik een nieuwe koop, maakt het dan ook heel veel uit of het voor 12s of bijv 10 s is?
Je moet kopen wat er nu op zit.
De ketting die ik nu heb is 60 🙄
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Dinkietoy schreef: ma 26 april 2021, 18:37
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 26 april 2021, 18:31
1x kan gebeuren.
Je kan de kapotte schakel repareren met een Powerlink of Quicklink. Een snelsluiting dus.
Als je ketting weer breekt, dan moet je over nieuw spul gaan nadenken.


Je moet kopen wat er nu op zit.
De ketting die ik nu heb is 60 🙄
60? 60 wat? 60jaar oud? Hoeveel vesnellingen heb je nu? Als je nu een 10 speed drivetrain hebt 1*10/2*10/3*10 dan een 10 speed ketting. Heb je een 1*12 drivetrain dan een 12 speed ketting.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

60 wat? 10s of 12s gaat over het aantal kransjes dat je achter op je cassette hebt. In de regel: hoe meer kransjes, hoe smaller je ketting wordt (je moet immers meer kransjes kwijt op dezelfde breedte). Als je nu achter 10 kransjes hebt; een 10s(peed) ketting, heb je er 11; 11s(peed) ketting en heb je er 12, dan een 12s(peed) ketting. Idem voor 8 of 9.

Een nieuwe ketting zul je moeten inkorten. De lengte (het aantal schakels) weet je van je huidige. Je nieuwe moet evenveel schakels hebben (inclusief de gebroken dan he). Je oude ketting zal in centimeters wat langer zijn dor slijtage.
Dinkietoy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 15 april 2021, 08:54

Klitse schreef: ma 26 april 2021, 18:42
Dinkietoy schreef: ma 26 april 2021, 18:37

De ketting die ik nu heb is 60 🙄
60? 60 wat? 60jaar oud? Hoeveel vesnellingen heb je nu? Als je nu een 10 speed drivetrain hebt 1*10/2*10/3*10 dan een 10 speed ketting. Heb je een 1*12 drivetrain dan een 12 speed ketting.
60 euro 🤣
V-b-V
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 januari 2021, 19:17

Van welk een merk is uw ketting van € 60,- ?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dinkietoy schreef: ma 26 april 2021, 18:25
MVMVML schreef: ma 26 april 2021, 17:44 300 euro voor een gebroken ketting?

Gewoon nieuwe ketting van een tientje en kijken hoe het gaat.

Dat verhaal over inrijden en zo, daar heb ik al 400 varianten van gehoord en gaat zeker niet per definitie op.
Als ik een nieuwe koop, maakt het dan ook heel veel uit of het voor 12s of bijv 10 s is?
Aantal tandwielen maakt wel uit ja. Bewaar je oude ff zodat je je nieuwe net zo lang kan maken.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Don't race what you can't replace....
Dat had je van te voren moeten bedenken, dat de vervangingsonderdelen van je fiets kostbaar waren! :o
Quick linkje ertussen en klaar is kees.
Plaats reactie