Ratel weg verdwenen uit freewheel Ratchet EXP 36

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Geluid hoort niet echt minder te worden. Ratel verdwenen uit mijn xt 8100 microspline. Vrijloop naar zn grootje. Effect was dat de cassette bij een stilstaande ketting onder het rijden (afdaling oid) vanuit de hub een ruk kreeg en de ketting er om die reden vanaf getrokken werd. Garantieclaim ligt nu met naaf en al bij SHITMANO
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Als de fiets heel erg koud staat zeker met de huidige nachttemperaturen rond het vriespunt kan het vet harder worden en wellicht de palletjes wat fixeren.

Je kan ook gewoon even kijken hoe het er voor staat mer de ratchet van de naaf. Je trekt ze zo uit elkaar.

En wat betreft dat derailleur pad. Aandraaien met een beetje locktite en fietsen zou ik zeggen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

The Grim Ripper schreef: do 29 april 2021, 08:10 Ratel verdwenen uit mijn xt 8100 microspline. Vrijloop naar zn grootje.
maverick76 schreef: do 29 april 2021, 08:29 Als de fiets heel erg koud staat zeker met de huidige nachttemperaturen rond het vriespunt kan het vet harder worden en wellicht de palletjes wat fixeren.
Technisch zijn de vrijloop van een Shimano naaf en DT naaf (vanaf 350) compleet anders (palletjes vs. ratchets). Er zitten dus geen palletjes in een DT 240 EXP naaf.

Wat gebeurt zou kunnen zijn:
- door losse derailleur schiet ketting achter van grootste blad af en komt tussen spaken en cassette.
- de body van een DT naaf zit vrij los, dus misschien heeft de ketting de cassette met body iets naar rechts geduwd. (wiel zat, gezien de losse derailleur, niet strak vast?)
- ratchets grijpen niet helemaal goed meer in elkaar, waardoor geluid minder kan worden maar misschien net genoeg om nog wel te kunnen trappen zonder door te trappen.

Als dat het geval is, is het heel eenvoudig te verhelpen. Maar blijft bijzonder dat de derailleur zo los heeft gezeten, zeker als hij door een LBS nog helemaal nagelopen is.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Helemaal nagelopen, ook dat schroefje......... vraag het me af.
Niet om af te doen op de LBS hoor.

Het kan een gewoon keer pech zijn en een samenloop van dingen. Heel vervelend natuurlijk daar niet van
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Dat wat Jan the Man zegt zat ik ook aan te denken. Cassette is (samen met de vrijloop) door de ketting wat naar buiten gedrukt, waardoor de vrijloop niet meer op zijn plek zit en de tandjes van de ratchet anders aangrijpen.
Zou je eenvoudig moeten kunnen controleren door de cassette (met vrijloop) terug te drukken op de naaf. Dan zou geluid weer als voorheen moeten zijn.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoiets als dit:
ThaSingleTrackMastah schreef: di 27 april 2021, 13:37 Zouden de problemen met elkaar te maken kunnen hebben?
De body komt los vd naaf waardoor de vrijloop stiller wordt, de ketting achter de cassette kan en de ketting de derailleur de verkeerde kant op trekt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Bij mijn DT naaf is het enorm makkelijk. Gewoon stevige ruk aan casette geven en de hele body komt eruit. Dan kan je de ratchet bekijken en eventueel smeren. De mijne is wel uitgerust met het systeem waarbij twee schijven over elkaar draaien.

De mijne wordt naar verloop van tijd juist luider in plaats van stiller. Het vet wordt dun op plekken waar het dun hoort te zijn. Stiller wordt hij nooit tenzij ik hem opnieuw smeer, dan hoor je hem bijna niet meer.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

The Grim Ripper schreef: do 29 april 2021, 08:10 Geluid hoort niet echt minder te worden. Ratel verdwenen uit mijn xt 8100 microspline. Vrijloop naar zn grootje. Effect was dat de cassette bij een stilstaande ketting onder het rijden (afdaling oid) vanuit de hub een ruk kreeg en de ketting er om die reden vanaf getrokken werd. Garantieclaim ligt nu met naaf en al bij SHITMANO
bekend probleem van zowel de xt8100 als de xtr9100 helaas...
Ik ben mij er eentje...
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Ondertussen een voorstel ontvangen van Canyon. Ze verwachten geen structurele problemen door de ontstane schade aan het frame. Zodra dit in de toekomst wel zou gebeuren dan is het tijdig gemeld.

Maar uiteindelijk nog geen antwoord gekregen of dit alles met elkaar te maken had kunnen hebben. Ze bieden naast een voucher een doorverwijzing aan naar de Canyon Friendly Bikeshop in de buurt om de afstelling te laten controleren en het derailleur padje te vervangen. Hier zal ik dan maar eens gaan vragen wat er verder aan de hand is..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, daar zou ik zeker naartoe gaan.
Als het een goede shop is lossen ze je probleem op.
In het slechtste geval valt jou iig niets te verwijten, mocht het alsnog/opnieuw fout gaan nadat jij daar bent geweest.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Daan93 schreef: za 1 mei 2021, 14:55 Ondertussen een voorstel ontvangen van Canyon. Ze verwachten geen structurele problemen door de ontstane schade aan het frame. Zodra dit in de toekomst wel zou gebeuren dan is het tijdig gemeld.

Maar uiteindelijk nog geen antwoord gekregen of dit alles met elkaar te maken had kunnen hebben. Ze bieden naast een voucher een doorverwijzing aan naar de Canyon Friendly Bikeshop in de buurt om de afstelling te laten controleren en het derailleur padje te vervangen. Hier zal ik dan maar eens gaan vragen wat er verder aan de hand is..
Dit moet je absoluut doen. Mijn vriendin had een probleem met haar canyon en ook die fiets is prima gerepareerd bij deze fietsenwinkel. Alle kosten waren voor Canyon
Who needs roads when there's dirt
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Voor komende maandag staat hij ingepland bij de fietsenmaker.

Nadat ik de cassette 4 ritten geleden (toen ik het euvel ontdekte) nog had gecontroleerd of hij juist vastzat is deze 4 ritten later opeens geheel los komen te zitten tijdens het fietsen. Gaat lekker, ik denk toch dat dit alles met elkaar te maken kan hebben..
Plaats reactie