Ratel weg verdwenen uit freewheel Ratchet EXP 36

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dat is zuur. Zeker bij een nieuwe fiets altijd even de bouten nalopen als je er wat kilometers mee hebt gemaakt (en meteen een klein beetje montagepasta aanbrengen als dat niet al is gebeurt), dat zouden ze er ook bij moeten / kunnen vermelden. Ratel is apart, meestal wordt deze wat luider in de loop van de tijd als het vet wat minder wordt (maar niet al na een paar ritjes).
Laatst gewijzigd door Knakker29 op di 27 april 2021, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Knakker29 schreef: di 27 april 2021, 12:51 Dat is zuur. Zeker bij een nieuwe fiets altijd even de bouten nalopen als je er wat kilometers mee hebt gemaakt, zouden ze er ook bij moeten / kunnen vermelden.
Ik heb hem na levering ook nog bij een fietsenmaker afgeleverd zodat er een dubbelcheck zou zijn gedaan. Dit omdat er al enkele verhalen de ronde gingen dat bij Canyon bouten na levering niet juist waren aangedraaid.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit boutje heeft hij blijkbaar overgeslagen, of het is een ontwerpfout van Canyon.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zouden de problemen met elkaarte maken kunnen hebben?
De body komt los vd naaf waardoor de vrijloop stiller wordt, de ketting achter de cassette kan en de ketting de derailleur de verkeerde kant op trekt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ik k ken de constructie niet, maar zit de derailleur normaal vastgeklemd met de steekas, is de bus in de achtervork een los onderdeel of hoort dat aan de derailleur vast te zitten?
Laatst gewijzigd door Gerard4t op wo 28 april 2021, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Daan93 schreef: di 27 april 2021, 12:32 In het technische vragen ook al een topic gestart over dat de ratel in de body van mijn Canyon Lux 2021 opeens was verdwenen. Nu was vorige week het volgende al voorgevallen en waarbij zojuist dit is geconstateerd.

Vorige week had ik tijdens het schakelen naar de lichtste versnelling al opeens de ketting achter de cassette, waardoor er al lichte beschadiging was gekomen op de body en licht op het frame. Vervolgens de stelschroef wat bijgesteld waarna ik ik de ketting door te drukken op de derailleur niet meer achter de cassette kreeg. Vervolgens is het de rit erna nogmaals gebeurd.

Ik dacht haal het achterwiel er net even uit om te controleren op speling van de body of cassette wat iets met de ratel te maken kan hebben zie ik vervolgens dat de hele derailleur los hangt en zich al heeft 'ingevreten' in het frame, waar dus ook al lakschade te zien is. Zie video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=EDR-X1bO4rk

Dit zal er wel niet mee te maken hebben, maar met een fiets die amper 300 kilometer oud is en 8 keer op is gefietst lijkt mij dit niet helemaal de bedoeling. Morgen maar eens contact opnemen met Canyon. Je gaat er van uit dat zoiets goed gemonteerd is aangezien ze rijklaar geleverd worden.

Afbeelding
Juist bij een nieuwe fiets lopen er wel dingen los in de eerste paar honderd kilometer. Het is natuurlijk heel vervelend, maar Canyon kan hem niet nalopen bij een eerste beurt ofzo, dat is het model waar je voor kiest.
Succes met een oplossing!
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

I_do schreef: di 27 april 2021, 17:42 Juist bij een nieuwe fiets lopen er wel dingen los in de eerste paar honderd kilometer. Het is natuurlijk heel vervelend, maar Canyon kan hem niet nalopen bij een eerste beurt ofzo, dat is het model waar je voor kiest.
Succes met een oplossing!
Wel als je bij hun een 1e beurt laat doen. (of elders)
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Je derrie zit vast aan het derriepadje. Bij steekassen is het wel vaker dat het derriepadje wat loszit als de steekas los is. Met het vastdraaien van de steekas, trek je de boel vast.

Een te losse steekas kan best de oorzaak zijn geweest, maar je hebt een nieuwe fiets: gewoon contact opnemen met Canyon.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Zuur,

Eerste beschadiging doet het meest pijn. De volgende die daarna gaan komen vallen wel mee.

Padje ff vastzetten en je ziet er niets meer van.
Beetje lak eraf doet niet af aan de werking van de fiets. Je kan Canyon ook om een lakstift vragen, tip je het even aan.

Maar het lijkt me dat hij toch al wel even niet zo fijn heeft geschakeld. Dan is het even goed uitzoeken waardoor dit komt. Desnoods onderweg en niet gewoon doortrappen. Dat zou dit soort dingen kunnen voorkomen.

Ik rij al jaren op een Lux, los padje ken ik niet.

Bij mij is de ketting in een afdaling van het kleinste tandwiel gesprongen met als resultaat over het padje en in de achterbrug en kras. Kut is dat, doet ff pijn. Was verder niets aan te doen, tja derrie heel iets bijgesteld. Daarna nooit meer gebeurd.
Canyon Neuron CF9 2022
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Daan93 schreef: di 27 april 2021, 12:32 Vorige week had ik tijdens het schakelen naar de lichtste versnelling al opeens de ketting achter de cassette, waardoor er al lichte beschadiging was gekomen op de body en licht op het frame.
Check dan ook even de de buitenspaken aan de aandrijfzijde van je achterwiel. Die kunnen door de ketting flink beschadigd raken met spaakbreuk op termijn als gevolg. Schade zit dan net boven het gedeelte waar ze in de naaf zitten.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zat ik inderdaad ook te denken.
Overigens zal die derailleurpat nooit zoveel kunnen bewegen als in het filmpje zodra het wiel erin zit, de steekas sluit de hele boel strak op. Veel meer dan minimaal verdraaien kan dan niet meer en zelfs dat is de vraag omdat het kleine boutje dat nog tegenhoudt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Het probleem is nu voorgelegd aan Canyon. Eind van deze week verwachten ze een oordeel te kunnen hebben of dat de fiets opgestuurd moet worden of niet. Ben benieuwd.
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

kermit schreef: wo 28 april 2021, 10:59 Zat ik inderdaad ook te denken.
Overigens zal die derailleurpat nooit zoveel kunnen bewegen als in het filmpje zodra het wiel erin zit, de steekas sluit de hele boel strak op. Veel meer dan minimaal verdraaien kan dan niet meer en zelfs dat is de vraag omdat het kleine boutje dat nog tegenhoudt.
De schroef van het padje zat inderdaad gewoon los, dus daardoor zat al deze beweging er in. Zodra deze is aangedraaid zit de derailleur verder op zijn plek en kan deze niet meer bewegen.
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Jan the Man schreef: wo 28 april 2021, 09:01
Daan93 schreef: di 27 april 2021, 12:32 Vorige week had ik tijdens het schakelen naar de lichtste versnelling al opeens de ketting achter de cassette, waardoor er al lichte beschadiging was gekomen op de body en licht op het frame.
Check dan ook even de de buitenspaken aan de aandrijfzijde van je achterwiel. Die kunnen door de ketting flink beschadigd raken met spaakbreuk op termijn als gevolg. Schade zit dan net boven het gedeelte waar ze in de naaf zitten.

Ciao,
Jan
Goed dat je het even aangaf, had ik nog niet naar gekeken maar ook daar is inderdaad schade opgekomen. Ik heb het uiteindelijk meegenomen in de mail richting Canyon! :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4317
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ratel wordt niet stiller. Misschien de eerste 50km als het vet verdeeld wordt maar daarna wordt het harder, maar dat gaat geleidelijk.
Voel je de ratchet nog wel als het wiel eruit is? 36x per omwenteling.
Plaats reactie