Ratel weg verdwenen uit freewheel Ratchet EXP 36

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Goedemorgen,

Gisteren viel het mij opeens op dat de ratel uit mijn freewheel body nagenoeg verdwenen is. De fiets is onlangs aangeschaft en nog maar 390 kilometer op gefietst. Nou was deze ratel twee dagen ervoor nog wel aanwezig, gezien het feit dat hij een aardig hard geluid maakt.

Het gaat hier om de DT Swiss Ratchet EXP 36 microspline freehub body. Er is verder ook niet door de regen of modder gefietst en er is niets zelf aan de fiets gedaan. Er is verder ook niets gebeurd dat aanleiding zou kunnen geven dat er iets niet meer goed zit.

Weet iemand wat hier de reden van kan zijn en of dit kwaad kan?

Alvast bedankt!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

aangeschaft , als nieuw ?, zo ja gewoon even terug naar de dealer waar je hem hebt aangeschaft , zo nee , zal je toch moeten gaan sleutelen .....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Snelle Buffer schreef: di 27 april 2021, 09:02 aangeschaft , als nieuw ?, zo ja gewoon even terug naar de dealer waar je hem hebt aangeschaft , zo nee , zal je toch moeten gaan sleutelen .....
Ja inderdaad nieuw aangeschaft. Gaat hier om een Canyon Lux die eind december is geleverd alleen de eerste drie maanden niet is gebruikt door een blessure. Dus heb er net 8 keer op gefietst.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Dus contact opnemen met Canyon , of je er wel of niet op heb gefiets , zal niet zo van belang zijn . Leg het even voor aan Canyon , en zij kunnen je mogelijk de oplossing aan bieden , ga je zelf "hannesen" ben je garantie kwijt ....
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op di 27 april 2021, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Is er behalve het geluid nog iets veranderd? Als de vrijloop gewoon werkt is er wrs niks aan de hand
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

zeroground schreef: di 27 april 2021, 09:19 Is er behalve het geluid nog iets veranderd? Als de vrijloop gewoon werkt is er wrs niks aan de hand
toch zou ik het even overleggen met Canyon , als hun van mening zijn dat je door kan rijden kan je het doen :-q

kwestie van " beter verkomen , dan genezen " :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

zeroground schreef: di 27 april 2021, 09:19 Is er behalve het geluid nog iets veranderd? Als de vrijloop gewoon werkt is er wrs niks aan de hand
Ja hij werkt nog wel verder, enkel het geluid is er bijna niet meer en stopt ook na twee seconden.
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Snelle Buffer schreef: di 27 april 2021, 09:12 Dus contact opnemen met Canyon , of je er wel of niet op heb gefiets , zal niet zo van belang zijn . Leg het even voor aan Canyon , en zij kunnen je mogelijk de oplossing aan bieden , ga je zelf "hannesen" ben je garantie kwijt ....
Neem ook zeker even contact op met Canyon. Vroeg me alleen even af of er mensen eerder zo’n probleem hebben gehad en hoe dit dan eventueel gebeurd en voorkomen kan worden. Voor zover dit kan. kan ik er zelf ook nog even wat van leren. Vandaar!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Daan93 schreef: di 27 april 2021, 09:29
Snelle Buffer schreef: di 27 april 2021, 09:12 Dus contact opnemen met Canyon , of je er wel of niet op heb gefiets , zal niet zo van belang zijn . Leg het even voor aan Canyon , en zij kunnen je mogelijk de oplossing aan bieden , ga je zelf "hannesen" ben je garantie kwijt ....
Neem ook zeker even contact op met Canyon. Vroeg me alleen even af of er mensen eerder zo’n probleem hebben gehad en hoe dit dan eventueel gebeurd en voorkomen kan worden. Voor zover dit kan. kan ik er zelf ook nog even wat van leren. Vandaar!
:-q , laat even Waten wat de "oplossing " is
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Het geluid veranderd niet zomaar maar hoe beter het gesmeerd is des te minder geluid. Misschien heeft het vet zich beter
verspreidt.
"This species has amused itself to death"
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Hangt meestal samen met hoeveelheid/soort vet, wellicht is het vet nu 'goed' ingewerkt, of is er (ketting)smeer bijgekomen
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Vorige week had ik tijdens het schakelen naar de lichtste versnelling al opeens de ketting achter de cassette, waardoor er al lichte beschadiging was gekomen op de body en licht op het frame. Vervolgens de stelschroef wat bijgesteld waarna ik ik de ketting door te drukken op de derailleur niet meer achter de cassette kreeg. Vervolgens is het de rit erna nogmaals gebeurd.

Ik dacht haal het achterwiel er net even uit om te controleren op speling van de body of cassette wat iets met de ratel te maken kan hebben zie ik vervolgens dat de hele derailleur los hangt en zich al heeft 'ingevreten' in het frame, waar dus ook al lakschade te zien is. Zie video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=EDR-X1bO4rk

Dit zal er wel niet mee te maken hebben, maar met een fiets die amper 300 kilometer oud is lijkt mij dit niet helemaal de bedoeling. Morgen maar eens contact opnemen met Canyon. Je gaat er van uit dat zoiets goed gemonteerd is aangezien ze rijklaar geleverd worden.

Afbeelding
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

In het technische vragen ook al een topic gestart over dat de ratel in de body van mijn Canyon Lux 2021 opeens was verdwenen. Nu was vorige week het volgende al voorgevallen en waarbij zojuist dit is geconstateerd.

Vorige week had ik tijdens het schakelen naar de lichtste versnelling al opeens de ketting achter de cassette, waardoor er al lichte beschadiging was gekomen op de body en licht op het frame. Vervolgens de stelschroef wat bijgesteld waarna ik ik de ketting door te drukken op de derailleur niet meer achter de cassette kreeg. Vervolgens is het de rit erna nogmaals gebeurd.

Ik dacht haal het achterwiel er net even uit om te controleren op speling van de body of cassette wat iets met de ratel te maken kan hebben zie ik vervolgens dat de hele derailleur los hangt en zich al heeft 'ingevreten' in het frame, waar dus ook al lakschade te zien is. Zie video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=EDR-X1bO4rk

Dit zal er wel niet mee te maken hebben, maar met een fiets die amper 300 kilometer oud is en 8 keer op is gefietst lijkt mij dit niet helemaal de bedoeling. Morgen maar eens contact opnemen met Canyon. Je gaat er van uit dat zoiets goed gemonteerd is aangezien ze rijklaar geleverd worden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Ik zou ALTIJD de boutjes/etc controleren van een gemonteerde fiets :bier:
Kleine moeite en het in elkaar zetten door de fabriek/leverancier blijft toch mensenwerk.
Ride a bike!
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

RaMoNNeKe schreef: di 27 april 2021, 12:38 Ik zou ALTIJD de boutjes/etc controleren van een gemonteerde fiets :bier:
Kleine moeite en het in elkaar zetten door de fabriek/leverancier blijft toch mensenwerk.
Is trouwens ook nog gedaan bij de fietsenmaker na levering, precies om die redenen. Dat het mensenwerk blijft is logisch, maar als er een dubbelcheck is uitgevoerd is dan wel zonde en lijkt mij niet helemaal de bedoeling
Plaats reactie