MTB voorvork verbogen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

gekkokees schreef: za 1 mei 2021, 18:33 Ik vind t maar vreemd dat die vorkbuis een cm of 4 boven t lager buigt......en niet in de overgang..
+1 ! Dat vraag ik me ook af...🤔
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

gekkokees schreef: za 1 mei 2021, 18:33 Ik vind t maar vreemd dat die vorkbuis een cm of 4 boven t lager buigt......en niet in de overgang..
Een binnenbalhoofdbuis is vaak gebut, op het de plek van het lager is de buis het dikst...

Afbeelding
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

@baron maar hoe krijg je dan de knik boven het lager, terwijl de stuurbuis zelf nog recht is?
Bowz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 april 2021, 20:26

HJ12 schreef: za 1 mei 2021, 14:56 :o

Is de laatste foto de onderkant? En is de foto met de gemonteerde vork, de situatie zoals die was na het ongeluk of er voor?

Vraag 1 zie ik al/ onderkant…
Dit is de foto erna, de hoek van m'n voorvork is veel steiler.
kermit schreef: za 1 mei 2021, 14:45 Ik worstel nog met de vraag hoe die kromme vorkbuis in een rechte (?) balhoofdbuis gezeten heeft...?
Dus wat Jamis ook aangeeft. Ik zou vooral de onder/achterkant van de balhoofdbuis goed checken, die kant heeft veel krachten bij de klap te verduren gehad.
Om de binnenbalhoofdbuis is vrij veel ruimte in het balhoofd, kan hem zonder moeite er ook in en uit halen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

HJ12 schreef: za 1 mei 2021, 19:13 @baron maar hoe krijg je dan de knik boven het lager, terwijl de stuurbuis zelf nog recht is?
Daar zal het dikke gedeelte ophouden, en de buigspanning het hoogst zijn.

Ik zou dit natuurlijk allemaal kunnen gaan uitleggen, maar als je jezelf verdiept in de theoretische mechanica snap je waarom.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Ja, theoretische mechanica.. dat is.. je hebt ongetwijfeld gelijk, mijn boerenverstand zegt dat als het top lager en het onderlager op zijn plek blijven je daar tussen dan een rechte buis zou moeten hebben/ houden maar dat is dus niet zo..

Ik ben teveel alfa om hier wat van te begrijpen…
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

HJ12 schreef: za 1 mei 2021, 19:37 Ja, theoretische mechanica.. dat is.. je hebt ongetwijfeld gelijk, mijn boerenverstand zegt dat als het top lager en het onderlager op zijn plek blijven je daar tussen dan een rechte buis zou moeten hebben/ houden maar dat is dus niet zo..

Ik ben teveel alfa om hier wat van te begrijpen…
Als die buis overal even dik zou zijn zou je voorspelling uitkomen. Maar dat is ie dus niet.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Huck to flat 1000 beelden per seconde video’s geven altijd een mooi beeld van wat een vork te verduren krijgt. Met een beetje fantasie kun je je voorstellen wat er gebeurt bij impact recht van voren.

https://m.youtube.com/watch?v=NpS8N3bIBno

Toch had ik gedacht dat een stalen stuurbuis minder snel mee zou geven dan de onderdelen er omheen. En een stevig frame blijkbaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

gekkokees schreef: za 1 mei 2021, 18:33 Ik vind t maar vreemd dat die vorkbuis een cm of 4 boven t lager buigt......en niet in de overgang..
Misschien is de wanddikte niet over de hele lengte hetzelfde? Dus lichter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Tsjah, dan ben ik toch ns benieuwd hoe dat lager eruit ziet als ie er uit komt... :bier:
feel the fear,do it anyway!
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

ThaSingleTrackMastah schreef: za 1 mei 2021, 23:42
gekkokees schreef: za 1 mei 2021, 18:33 Ik vind t maar vreemd dat die vorkbuis een cm of 4 boven t lager buigt......en niet in de overgang..
Misschien is de wanddikte niet over de hele lengte hetzelfde? Dus lichter.
Zie de post van de baron met tekening, je ziet duidelijk de verschillende wanddiktes van 1,1mm en 1,6mm :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Maar de baron heeft het over de balhoofdbuis en niet de vorkbuis.. t schijnt iets met mechanica te maken te hebben..

Hmm nog eens goed teruglezend, vraag ik me af of de baron het heeft over de vorkbuis (buis die aan vork zit) of over de balhoofdbuis (buis waar balhoofd in zit)

Als het vorkbuis is, dan begin ik het denk ik beter te begrijpen, als het de balhoofdbuis is, dan denk ik iets met energie te kunnen bedenken om tot de conclusie te komen dat ik het nog steeds niet snap…
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik had het over de binnenbalhoofdbuis, dus dat stuk pijp wat aan de vorkkroon vast zit. Het deel wat aan het frame zit is de buitenbalhoofdbuis.

Als ik de TS was zou ik zeker even de buitenbalhoofdbuis checken op scheur en onrondheid, maar dat is al meerder ekeren geopperd.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

HJ12 schreef: zo 2 mei 2021, 15:09 Maar de baron heeft het over de balhoofdbuis en niet de vorkbuis.. t schijnt iets met mechanica te maken te hebben..

Hmm nog eens goed teruglezend, vraag ik me af of de baron het heeft over de vorkbuis (buis die aan vork zit) of over de balhoofdbuis (buis waar balhoofd in zit)

Als het vorkbuis is, dan begin ik het denk ik beter te begrijpen, als het de balhoofdbuis is, dan denk ik iets met energie te kunnen bedenken om tot de conclusie te komen dat ik het nog steeds niet snap…
Wat jij vorkbuis noemt heet eigenlijk binnenbalhoofdbuis, wat de term is die Baton gebruikt.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

:-q

Had het al begrepen, kende eigenlijk alleen het Engelse woord “steerer”
Plaats reactie