MTB voorvork verbogen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Bowz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 april 2021, 20:26

Goedenavond,

Ik ben tijdens een rit met m'n mtb frontaal tegen een boomstronk aangereden en daarbij is mijn fiets kapot gegaan. De buis die het balhoofd in gaat is naar achteren gebogen. Is dit te repareren of los te vervangen of moet ik een nieuwe voorvork kopen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

De binnenbalhoofdbuis is dus verbogen? Die richten zal niet meevallen. Maar ik denk dat het belangrijk is om het hele frame te controleren, het moet een flinke klap geweest zijn en dan kan er heel goed meer schade zijn dan alleen die buis. Ben je zelf een beetje heel gebleven?
Ik ben een keer over de kop gegaan door een voorwiel dat plotseling door een tak geblokkeerd werd en landde zelf 5 meter voor m'n fiets op het asfalt, alleen blauwe plek op m'n bovenbeen. Later nog een keer met het achterwiel achter een liggende boom blijven hangen, ook afgevuurd en plat op m'n voorkant terecht gekomen, alsof je in één keer platgeslagen wordt, nogal benauwd zeg maar. Nou ja, even later weer verder fietsen. sommige mensen hebben minder geluk.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Bowz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 april 2021, 20:26

Bedankt voor je reactie. Inderdaad de binnenbalhoofdbuis is verbogen.

Wonder boven wonder ben ik er ook alleen afgekomen met een aantal blauwe plekken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bowz schreef: di 27 april 2021, 21:23 Bedankt voor je reactie. Inderdaad de binnenbalhoofdbuis is verbogen.
Ligt een beetje aan het type vork. Bij veel geveerde vorken kun je die binnenbalhoofdbuis los laten vervangen. Maar of dat na zo een klap verstandig is, is inderdaad de vraag. Er kan veel meer beschadigd zijn, dus laat het allemaal even heel goed nakijken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bowz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 april 2021, 20:26

Oh zou mooi zijn als ik inderdaad alleen de binnenbalhoofdbuis kan vervangen. Mijn huidige voorvork is een rockshox judy silver tk air voor 29 inch wiel met 100mm travel en 51mm offset. Weet je toevallig of dat daarbij kan?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die vorkbuis zit geperst in een alu kroon, als de klap zo hard was dat die alu of stalen buis verbogen is zou ik die kroon ook niet meer vertrouwen. Als daar haarscheurtjes in zitten is dat een voorgeprogrammeerde breuk op langere termijn. En die breuk vindt niet plaats in jouw schuurtje maar op een moment dat er grotere krachten op de vork komen...

Je moet het voor jezelf afwegen, maar ik zou de vork als afgeschreven beschouwen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En ook het frame laten controleren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

De vorkbuis verbogen? Dan zal je balhoofdlager ook niet meer zo fris zijn.
Denk dat t vervangen laten van zo'n buis trouwens ook niet veel goedkoper zal zijn.,.als al ene vindt die t doet..
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 27 april 2021, 23:44 En ook het frame laten controleren.
En hoe is je voorwiel er aan toe?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bowz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 april 2021, 20:26

Ja misschien is een nieuwe voorvork inderdaad het verstandigst.

In het voorwiel zit inderdaad ook een flinke slag.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bowz schreef: wo 28 april 2021, 06:25 Ja misschien is een nieuwe voorvork inderdaad het verstandigst.

In het voorwiel zit inderdaad ook een flinke slag.
Er zijn verschillende maten voornaven.
QR, 100x15 en 110x15 zijn de meest voorkomende maten.
Als je een nieuw wiel bij je nieuwe vork koopt, dan kan je ze op elkaar afstemmen en hoef je geen rekening met je oude zooi te houden.

Verder zou ik je frame heel goed (laten) controleren !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto’s....
Bowz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 april 2021, 20:26

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 28 april 2021, 23:05 Als je een nieuw wiel bij je nieuwe vork koopt, dan kan je ze op elkaar afstemmen en hoef je geen rekening met je oude zooi te houden.
Ja ga inderdaad maar eens wat leuks uit zoeken.
HJ12 schreef: do 29 april 2021, 07:20 Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto’s....
Heb wel foto's zal vanmiddag even kijken of het ook lukt die online te krijgen.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Plaats er dan ook een van je frame van met name het deel rond de stuurbuis en onderbuis... daar zou zomaar een knikje in kunnen zitten, je moet imho een beste klapper gemaakt hebben wil je een vork krom rijden... of het was een wel heel erg maandagochtend model...
Bowz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 april 2021, 20:26

Excuus dat de foto's op zich lieten wachten. Hierbij

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie