Welke balhoofdlagers heb ik nodig?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Tijdens onderhoud van mijn Spark 940 uit 2019 zag ik dat de bovenste lager van het balhoofd aan de binnenkant wat roest heeft zitten. Tijd om deze te vervangen, zowel de onderste als bovenste lager. Aangezien de cups nog geen slijtage vertonen is het plan om de lagers te vervangen, maar het vinden van de juiste lagers is een heuse zoek/verdwaal-tocht geworden...

De huidige headset is een syncros met de volgende specificaties:
ZS44/28.6 | ZS55/40
OD 50/61mm
ID 44/55mm
1.5"-1 1/8"

De lagers heb ik met een schuifmaat gemeten:
bovenlager:
- buitendiameter 40.8 (cup is 40.9 mm)
- binnendiameter 30.0
- dikte 7.0
onderlager:
- buitendiameter: 51.7 (cup is 51.8 mm)
- binnendiameter: 39.8
- dikte 8.0mm

Het lijkt alsof er geen lagers beschikbaar zijn met specifiek deze afmetingen, zo bestaan er wel lagers met 41mm buitenmaat maar dat gaat (denk ik) niet passen in cup van 40.9mm. Heeft de syncros zulke uitzonderlijke afmetingen of zijn het standaardmaten en zit het in de afwijking van de schuifmaat?

Het alternatief is om een nieuwe headset te bestellen, maar de ZS55 lijkt ook weer een bijzondere maat dus het aanbod daarin is beperkt.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik hou het er op dat je een cursus schuifmaatmeten nodig hebt. :D :D
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Die 41mm is bij benadering. Net zoals keukenkastjes 60cm breed zijn, maar in werkelijkheid 59.8cm. Dus neem de dichts bijzijnde maat en dan past het als het goed is. Je kunt gewoon zoeken op balhoofden met ZS44/ZS55. Dus zero stack, 44 en 55mm buitenmaat. Bijvoorbeeld deze: https://www.bike-components.de/en/Ritch ... et-p38913/
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Marke schreef: wo 28 april 2021, 21:10 Ik hou het er op dat je een cursus schuifmaatmeten nodig hebt. :D :D
Zou het? het is er wel een met een digitale schuif, maat :lol:
zonoskar schreef: wo 28 april 2021, 21:24 Die 41mm is bij benadering. Net zoals keukenkastjes 60cm breed zijn, maar in werkelijkheid 59.8cm. Dus neem de dichts bijzijnde maat en dan past het als het goed is. Je kunt gewoon zoeken op balhoofden met ZS44/ZS55. Dus zero stack, 44 en 55mm buitenmaat. Bijvoorbeeld deze: https://www.bike-components.de/en/Ritch ... et-p38913/
Ah, rekening houden met wat afwijking/tolerantie geeft al meer opties. Dankje :-q
Had ook bij Hope al een combi gevonden in de pick’n’mix headsets maar beschikbaarheid is beperkt, vandaar ook het idee om de lagers te vervangen.
Ik zal eens verder zoeken met enige marge.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Inmiddels zit er al een nieuwe Cane Creek headset in, mochten de lagers weer eens vervangen moeten worden dan zijn die ook nog makkelijk te bestellen.
Plaats reactie