Hoi,
ik kreeg deze in handen geduwd, als tijdelijk vervanger voor n fox van fiets van een zoon
Maar ik begrijp er weinig van.
1. Er staat een sticker op met rebound, maar daar zit alleen maar een inbus die je gewoon vast of los draait. Neem aan voor olie.
2. Bovenop alleen compression wat volgens mij gewoon een lockout is, of mist daar soms iets..
3. Op de zijkant staat dat bij eender welk gewicht de luchtdruk + en - gelijk moet zijn. Dat concludeer ik ieg...
Heb die nu beide op 70 psi gezet (dus voor n lichte rijder....veel lichter dan ik, en ik krijg m maar voor de helft ingeduwd.. Dat heb ik hier trouwens al eens eerder gelezen...maar zoals zo vaak zonder de oplossing c.q. vaststelling van het probleem.
Hoe zit dat, mis ik hier wat of mist dat kloemel t een en ander? Of ga ik gewoon ronduit een flater slaan?
Ah, footootjes, ik heb m'n best gedaan om een vrij makkelijke uploadesite te vinden...voor mij bijna hogere wiskunde..
hoe werkt deze reba sl?
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Ok, vrijwel zeker zit er in het hart van die inbus aan de onderkant bij de rebound een kleiner gaatje voor een kleinere inbus.
Normaal zit hier een rode draaiknop over deze dikkere inbus met een kleine inbus waarmee je de rebound instelt. Deze verlies je inderdaad snel. Dus de rebounds is nog gewoon in te stellen met een kleine inbus.
De Blauwe compressie knop kan inderdaad gewoon worden gebruikt als lockout. Hoe verder je de knop naar links draait hoe stugger de vork word. Dat goudkleurige knopje in het midden van de blauwe dop is een soort Blowout valve waar je niets meer kan instellen.
Luchtdruk is inderdaad gewoon wat er op de poten staat. Dit is echter een indicatie.
Overigens als je de aangeraden luchtdruk in de vork pompt en hem probeert zonder dat hij in een fiets zit voelt hij altijd stug aan.
Ik zou met de luchtdruk gewoon even testen op de fiets met de persoon die er op gaat rijden. Meestal komt de indicatie op de sticker wel aardig overeen met wat je wil hebben, zeker in relatief vlak terrein in Nederland.
Wel is van belang dat je beide kamers wel met dezelfde druk oppompt anders krijg je onwenselijk gedrag in werking is mijn ervaring.
Hoop dat je hier was aan hebt.
Verder zijn dit echt prima vorken!!!
Normaal zit hier een rode draaiknop over deze dikkere inbus met een kleine inbus waarmee je de rebound instelt. Deze verlies je inderdaad snel. Dus de rebounds is nog gewoon in te stellen met een kleine inbus.
De Blauwe compressie knop kan inderdaad gewoon worden gebruikt als lockout. Hoe verder je de knop naar links draait hoe stugger de vork word. Dat goudkleurige knopje in het midden van de blauwe dop is een soort Blowout valve waar je niets meer kan instellen.
Luchtdruk is inderdaad gewoon wat er op de poten staat. Dit is echter een indicatie.
Overigens als je de aangeraden luchtdruk in de vork pompt en hem probeert zonder dat hij in een fiets zit voelt hij altijd stug aan.
Ik zou met de luchtdruk gewoon even testen op de fiets met de persoon die er op gaat rijden. Meestal komt de indicatie op de sticker wel aardig overeen met wat je wil hebben, zeker in relatief vlak terrein in Nederland.
Wel is van belang dat je beide kamers wel met dezelfde druk oppompt anders krijg je onwenselijk gedrag in werking is mijn ervaring.
Hoop dat je hier was aan hebt.
Verder zijn dit echt prima vorken!!!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dual air wil zeggen dat de vork een positieve en negatieve luchtkamer heeft die afzonderlijk in te stellen zijn (andere vorken hebben ook twee luchtkamers maar daar vult de negatieve kamer automatisch terwijl je de positieve op pompt, daar zit dus ook maar een ventiel op ipv twee).
Als de negatieve kamer meer druk krijgt dan de positieve zal de vork soepeler aanspreken, doe je er wat minder druk in als in de positieve zal hij juist meer weerstand tegen pompen hebben. Je kunt de vork dus heel nauwkeurig op je eigen smaak instellen.
Op zich was dual air een mooi systeem, maar voor de meeste hobbyisten is een eenvoudiger in te stellen vork de betere keus. Dus toen kwam solo air...
Als de negatieve kamer meer druk krijgt dan de positieve zal de vork soepeler aanspreken, doe je er wat minder druk in als in de positieve zal hij juist meer weerstand tegen pompen hebben. Je kunt de vork dus heel nauwkeurig op je eigen smaak instellen.
Op zich was dual air een mooi systeem, maar voor de meeste hobbyisten is een eenvoudiger in te stellen vork de betere keus. Dus toen kwam solo air...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Pro Biker
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
- Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler
Ok, de vroege reacties. Dank jullie. Hier heb ik zeker wat aan. Gaan we straks gelijk ff testen...
Maar hier zal je toch wel rechtsom bedoelen he? ("Hoe verder je de knop naar links draait hoe stugger de vork "). Helemaal naar rechts is ieg gelocked..
Nooit te out om te leren.....
Maar hier zal je toch wel rechtsom bedoelen he? ("Hoe verder je de knop naar links draait hoe stugger de vork "). Helemaal naar rechts is ieg gelocked..
Nooit te out om te leren.....
feel the fear,do it anyway!
Ik had altijd 10-15 bar psi meer in de negatieve voor het soepel aanspreken. Maar heb ook werkende instellingen gehad met juist meer in de positieve. Er is hier ergens een draadje waar de verschillende opties goed worden uitgelegd. Was leuk om mee te experimenteren, maar ik vind een simpeler vork ook primamaverick76 schreef: ↑do 29 april 2021, 07:44 Ok, vrijwel zeker zit er in het hart van die inbus aan de onderkant bij de rebound een kleiner gaatje voor een kleinere inbus.
Normaal zit hier een rode draaiknop over deze dikkere inbus met een kleine inbus waarmee je de rebound instelt. Deze verlies je inderdaad snel. Dus de rebounds is nog gewoon in te stellen met een kleine inbus.
De Blauwe compressie knop kan inderdaad gewoon worden gebruikt als lockout. Hoe verder je de knop naar links draait hoe stugger de vork word. Dat goudkleurige knopje in het midden van de blauwe dop is een soort Blowout valve waar je niets meer kan instellen.
Luchtdruk is inderdaad gewoon wat er op de poten staat. Dit is echter een indicatie.
Overigens als je de aangeraden luchtdruk in de vork pompt en hem probeert zonder dat hij in een fiets zit voelt hij altijd stug aan.
Ik zou met de luchtdruk gewoon even testen op de fiets met de persoon die er op gaat rijden. Meestal komt de indicatie op de sticker wel aardig overeen met wat je wil hebben, zeker in relatief vlak terrein in Nederland.
Wel is van belang dat je beide kamers wel met dezelfde druk oppompt anders krijg je onwenselijk gedrag in werking is mijn ervaring.
Hoop dat je hier was aan hebt.
Verder zijn dit echt prima vorken!!!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wat Maverick al schreef.
Maar met het gouden knopje kan je het moment instellen dat de lockout toch meegeeft.
Dus bij staand trappen lockout, maar bij een flinke buts veert hij toch.
Maar met het gouden knopje kan je het moment instellen dat de lockout toch meegeeft.
Dus bij staand trappen lockout, maar bij een flinke buts veert hij toch.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
- Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler
Nou,
Een inbus erin haalt niet veel uit...Dat gele dingetje in t midden. Geen idee of het ooit een inbus geweest is, maar dat is toch billig plastic...
Een inbus erin haalt niet veel uit...Dat gele dingetje in t midden. Geen idee of het ooit een inbus geweest is, maar dat is toch billig plastic...
feel the fear,do it anyway!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Heb je 'm gekocht of te leen ?ik kreeg deze in handen geduwd, als tijdelijk vervanger voor n fox van fiets van een zoon
Misschien staat 'ie niet echt verkeerd, dus lekker zo laten.
Als je m gekocht hebt en verder is 'ie goed, dan kan je dat onderdeeltje bestellen en tzt vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.