Juiste ventiel voor tubeless?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4691
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

cheeta schreef: di 4 mei 2021, 13:15
hanjovdberg schreef: di 4 mei 2021, 10:45Al diverse ventielen via Ali gebruikt. Probleemloos. Voor €25 4 setjes ipv 1 :winkie:
1) Dan heb je te veel betaald :lol: Zelfs fancy exemplaren met zijuitgangen (inserts) en alu valve cap kocht je een paar weken geleden voor minder dan 4 EUR de set.
2) Maar inderdaad als je een beetje geduld hebt, koop je uitstekende tubeless valves voor kleingeld.


Je moet alleen het type dat je neemt (ook bij modern spul) afstemmen op de velg, bij bredere velgen voornamelijk de diameter voor het ventiel aan de binnenzijde (~D6.5 vs. ~D8.5). Ok, in een richting kun je de velg ook afstemmen op het ventiel met behulp van een boormachine :tong
Je hebt gelijk ze kosten slechts €20 incl verzending en binnen 1,5 week in huis :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Van Schwalbe en Conti heb je al tubeless ventielen voor 5,95, met uitneembare kern.
Alleen zit er dan nog een binnenband aan vast, maar die knip je er gewoon af ;)
Die kan je bijv. gebruiken als chainstay protector.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: di 4 mei 2021, 09:47[…] Shimano's geen uitneembare kern, […]
De ventielen van mijn XT (M8000) wielset hebben dat wel.
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Deze zaten destijds bij een 26er XT set, kleine tien jaar geleden schat ik.

De opmerking van TSTM geeft trouwens aan dat er op losse ventielen weer een goede marge zit :wink:
Ventiel zonder biba eraan kost vaak het dubbele...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Top mannen; :-q
Ik heb ook nog even op een Trek X-caliber forum gevraagd hoe het zit met de rode tape. ( Die in principe niet tubeless geschikt is volgens velen aldaar )
Dit allemaal samen geeft me 2 opties:
1) de speciale velgstrip van bontrager samen met de bontrager ventielen die ik al heb
2) de rode tape verwijderen, velg opnieuw tapen en matchende ventielen gebruiken

Dan gaat mijn voorkeur uit naar optie 2, lijkt me het meest clean en de standaard aanpak.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de velg te diep is (band gaat makkelijk op en af) dan heb je optie 1 nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Optie 1 als de velg bedoeld is om met speciaal velglint tubeless gemaakt te worden. Of je moet zin hebben in geklooi met compressors en extra kans op burping. Wat zegt de handleiding van Bontrager?

Edit: Hier uitleg van Trek waar je duidelijk het kunststof velglint ziet dat je moet gebruiken om deze wielen tubeless te maken: https://m.youtube.com/watch?v=9OjL25oM-EY
TMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 2 januari 2015, 18:00

Zelf had ik veel lekproblemen de eerste keer met plakken.
Had toen alleen tubeless tape gebruikt.

Ik heb uiteindelijk Alexrims ZX24 tubeless gekregen door:
- Velglint te verwijderen
- 1 rondje NoTubes tape
- 2x rondje (volledige breedte) isolatie tape. Helpt je ook de bubbels uit dat stugge tape te krijgen

Die isolatietape helpt je ook veel beter je tubeless ventiel strak/goed te krijgen.
Zeker bij non-tubeless-ready velgen

En inderdaad is het vullen van de latex veel eenvoudiger om direct in je band te gieten dan te hannessen via ventiel.
Voor bijvullen is via ventiel weer eenvoudiger.

EDIT: Zelf nooit gebruikt, maar TESA 4289 ipv Stan NoTubes werkt ook volgens mij :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nooit bijvullen.
Altijd de band een stukje los halen, de oude latex (=water!) er uit gieten en nieuwe latex in de band gieten.
Band weer terug en oppompen.
Doe je dit niet, dan verdun je de nieuwe latex met het water vd oude latex.
Dat gaat misschien 1x goed, maar na een paar keer is het zover verdund dat het niet meer werkt.

Bijvullen doe je alleen als je op vakantie bent, of in een andere situatie dat je niet de tijd en het materiaal bij de hand hebt om het goed te doen.
Thuis vervang je het altijd compleet, geen half werk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Even mijn resultaat hier terugkoppelen! De bandjes zitten er inmiddels keurig onder met tape en muc-off ventielen!

Rode lint eruit, goed schoonmaken, schwalbe tape ( iets breder als de interne velg diameter ) er netjes strak ingeplakt, passende ventielen geplaatst, niet te hard aangedraaid ( uiteindelijk paste de muc off met rechthoekig rubber perfect qua vorm ). Achter de Mezcal erop gelegd en op druk gebracht, bij zon 2,5 bar plopte hij keurig zon drie keer.. De Barzo voor ging er een stukje lastiger op ( de eerste keer is natuurlijk altijd een beetje onhandig ;-) ) Ook die plopte keurig 3 keer en beide banden bleven zonder latex al vrij goed op spanning. Ventieltjes nog iets aangedraaid, Latex er in en op maximale druk gezet, schudden en stuiteren, paar uurtjes op de zijkanten gelegd.

So far so good maar bij het terug in de fiets plaatsen was de druk in de achterband ineens gehalveerd.. Even de zeepsoptest gedaan en wat bleek. De ventielkern van mn fancy Muc Off ventielen lekte :-? Denk je alles keurig volgens het boekje gedaan te hebben.. Misschien te hard aangedraaid? De shop even gecontact en die heeft meteen de hele kit gerefund. De kern van één van de ongebruikte Bontrager ventielen er in gezet en probleem opgelost, meneer kan lekker fietsen :-q
Plaats reactie