Juiste ventiel voor tubeless?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Hi technische wonders!
Ik heb nogal een beginners vraag.. Veel topics doorgezocht maar daar niet het antwoord kunnen vinden, ik dacht laat ik maar wat foto's posten en de kenners lief aan kijken. :kiss:

Ik wil dus mn nieuwe bandjes tubeless maken dus alle benodigd heden besteld maar heb nogal twijfels of ik de juiste ventielen heb.
Mn velgen zijn Bontrager Kovee TLR (volgens mij de 23 comp versie) standaard op 2021 Trek X-cal 8. Deze lijken mij al voorzien van een tubeless tape.
Daarbij dacht ik op safe te gaan door Bontrager tubeless ventielen te kopen (linkje) maar die vallen niet mooi in de groef van de velg en het rubberen afdicht ringetje sluit zeker niet mooi aan.

Zie de fotos!

Moet ik?
A) toch mn velgen van een extra laag tape voorzien?
B) andere ventielen scoren? Zoja welke?
C) ??

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Die ventielen had ik begin deze eeuw op m’n Bontager wielen die met een kunststof velglint tubeless werden gemaakt. Serieus old skool. Ik heb ze nog ergens liggen. Met modern spul kun je eigenlijk elk standaard ventiel gebruiken. Ik vind die van DT prettig omdat ze niet zo makkelijk draaien in de velg door de vierkante kop. Maar andere met zo’n conisch rond rubber deel werken ook prima.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ben er niet zo zeker van dat de tape voor tubeless is. Het ziet er wat katoenachtig uit.

Suf dat die ventielen niet lijken te passen. Ik gok dat die van DT wel in de groef vallen door hun vorm.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

38x10 schreef: di 4 mei 2021, 07:48 Ben er niet zo zeker van dat de tape voor tubeless is. Het ziet er wat katoenachtig uit.

Suf dat die ventielen niet lijken te passen. Ik gok dat die van DT wel in de groef vallen door hun vorm.
Daar kan je nog weleens gelijk in hebben. Had ik niet eens naar gekeken. Die dikke overlap suggereert dat dit geen tubeless tape is. Check ook even of Bontrager nog met zo’n systeem met speciaal velglint werkt (met een profiel waar de band in haakt) of dat je gewoon dun tape kunt gebruiken.

Als je het bijbehorend velglint van die ventielen hebt zit er een plat stukje waar het ventiel precies op aansluit.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Oli4k schreef: di 4 mei 2021, 08:24
38x10 schreef: di 4 mei 2021, 07:48 Ben er niet zo zeker van dat de tape voor tubeless is. Het ziet er wat katoenachtig uit.

Suf dat die ventielen niet lijken te passen. Ik gok dat die van DT wel in de groef vallen door hun vorm.
Daar kan je nog weleens gelijk in hebben. Had ik niet eens naar gekeken. Die dikke overlap suggereert dat dit geen tubeless tape is. Check ook even of Bontrager nog met zo’n systeem met speciaal velglint werkt (met een profiel waar de band in haakt) of dat je gewoon dun tape kunt gebruiken.

Als je het bijbehorend velglint van die ventielen hebt zit er een plat stukje waar het ventiel precies op aansluit.
Die tape werkt wel goed als tubeless tape. Een maat van me rijd er ook mee rond, en heeft geen problemen.

Ik gebruik zelf de ventielen van muc off. Deze worden geleverd met verschillende rubbertjes, en passen altijd perfect.
Sneeuwmonster
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

. Deze worden geleverd met verschillende rubbertjes, en passen altijd perfect.
hallo
ik rij nu zo'n 3 jaar tubeless.
tape: ik denk niet dat dat duur hoeft te zijn, er zijn mensen die zelfs ducttape gebruiken. Ik ben heel tevreden met goedkope tubeless velgtape van Ali.
ventielen: inderdaad is het belangrijk dat er goede en verschillende rubbertjes bij zitten, die je kan aanpassen aan de vorm van de velg. Zelf denk ik dat ik wat lekkage heb aan mijn decathlon tubeless ventielen (zo'n 1-2 psi per week, niet gigantisch) te weinig om de moeite te doen om te vervangen. Let wel op dat er een goede uitneembare binnenkernen in zitten, die kunnen wel eens verstoppen met de tubeless melk.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het lijkt mij dat dit ventielen zijn die met een rimstrip gebruikt moeten worden, die veel dikker is dan tubeless tape. Het is iig wel duidelijk dat deze zo nooit kunnen afdichten op welke velg dan ook.

Even contact met Mantel opnemen en omruilen voor deze:
https://www.mantel.com/joe-s-no-flats-t ... -ventielen

Die tape ziet er niet uit als tubeless tape, maar als er anderen mee rondrijden waar het werkt zal het wel goed zijn ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Thanks voor de reacties! :-q
Met deze info even gaan zoeken en kom bij bontrager inderdaad een speciaal velglint tegen welke ook alleen geschikt is voor een bontrager ventiel zie https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black
Ik ga even wat nieuw ventieltjes scoren en met het bestaande lint proberen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat Bontrager velglint heb ik ook gebruikt, naar volle tevredenheid. Maar mocht je dat gaan monteren, één waarschuwing: doe eerst het tubeless ventiel door het lint en de velg alvorens je de rest van het lint om de band doet. Het zit namelijk best strak en als-ie uiteindelijk verkeerd is uitgelijnd is het een aardig klusje om dat alsnog te doen. Het velglint verschuif je namelijk niet zomaar even.

Rara, hoe weet ik dat :oops:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

sama schreef: di 4 mei 2021, 08:27Die tape werkt wel goed als tubeless tape. Een maat van me rijd er ook mee rond, en heeft geen problemen.

Ik gebruik zelf de ventielen van muc off. Deze worden geleverd met verschillende rubbertjes, en passen altijd perfect.
+1
Tientje duurder dan Joe's maar altijd de juiste passing door speciale rubbertjes voor bijv diep velgbed
Afbeelding
Qua Patet Orbis
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tot nu toe geen problemen gehad met diverse ventielen (Mavic, DT, Shimano, Stan's, naamloze alu ventielen met kleurtje :-D ) in diverse velgen.
Alleen hadden de Shimano's geen uitneembare kern, dus dan wordt je gedwongen de band los te halen om er vloeistof in te doen en dat is minder handig.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

En dat is maar net hoe je tubeless maakt Kermit.

Ik heb het alle voorgaande keren zoals jij het doet gedaan, band erop, kern eruit latex erin, kern terug en pompen maar.

Afgelopen week wilde ik een band van velg wisselen, dus incl latex erop gezet. Ga het nooit meer anders doen, zoveel makkelijker.

1 band van velg naar velg, en een band nieuw op velg binnen 20min (RAD15 Ozone30 icm Wolfpack, Michelin iig)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Al diverse ventielen via Ali gebruikt. Probleemloos. Voor €25 4 setjes ipv 1 :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Om een tubeless band goed te monteren heeft je velg een bepaald profiel nodig. Dat het met dit velglint lukt wil niet zeggen dat het goed werkt. Wat je eerst moet checken is of deze wielen bedoelt zijn om met een tubeless velglint te gebruiken (deze: https://www.mantel.com/bontrager-rxl-29 ... p-velglint) of met tubeless tape. Daaruit volgt welke ventielen je kunt gebruiken, die je nu hebt die voor het speciale tubeless velglint van Bontrager zijn of andere die werken met tubeless tape. Ga niet rommelen met spullen die niet bij elkaar horen. Altijd jammer als je er halverwege je rit achterkomt dat het toch niet 100% compatibel bleek te zijn.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

hanjovdberg schreef: di 4 mei 2021, 10:45Al diverse ventielen via Ali gebruikt. Probleemloos. Voor €25 4 setjes ipv 1 :winkie:
1) Dan heb je te veel betaald :lol: Zelfs fancy exemplaren met zijuitgangen (inserts) en alu valve cap kocht je een paar weken geleden voor minder dan 4 EUR de set.
2) Maar inderdaad als je een beetje geduld hebt, koop je uitstekende tubeless valves voor kleingeld.


Je moet alleen het type dat je neemt (ook bij modern spul) afstemmen op de velg, bij bredere velgen voornamelijk de diameter voor het ventiel aan de binnenzijde (~D6.5 vs. ~D8.5). Ok, in een richting kun je de velg ook afstemmen op het ventiel met behulp van een boormachine :tong
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie