Nobby Nic tubeless

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Schudden en de band een tijdje op beide zijkanten laten liggen is standaard procedure bij tubeless maken, ik doe het bij elke band. Blijft het feit dat sommige banden makkelijker dicht blijven dan anderen, het is logisch dat als karkas en rubber dikker zijn er minder makkelijk lucht ontsnapt.

Mijn enige banden die niet goed tubeless te maken waren waren WTB Byways (gravelbanden). Die zijn niet extreem licht of dun, maar wat ik niet gedaan had en vroeger wel altijd deed was de banden vooraf met remmenreiniger "ontvetten" aan de binnenkant, voor een betere hechting van de latex.
Dus die stap sla ik de volgende keer niet meer over, nieuwe bus remmenreiniger staat al klaar :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

[/quote]


Ik heb niet elke Schwalbe band geprobeerd, dus nee, ik weet het niet 100% zeker. Ik heb nobby nics die niet tr waren dichtgekregen en racing ralphs idem. Die waren ook niet tubless easy, gewoon wat toen (jaartje of 10 geleden) normale banden waren. Er is maar 1 band geweest die ik niet dicht heb gekregen en dat is 1 van de 4 continental racesport banden die ik had. In de afgelopen pakweg 10 jaar alles dichtgekregen. Dat was ook allemaal
[/quote]

hi

just asking - gewone tubeless latex?
sommige mensen mengen er ook nog extra zaagsel oid doorheen om het dikker te maken, vandaar :-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewone Stans Notubes is goed.
MucOff is alleen goed in de test.
Joes krijgt niet alle banden dicht.
Zaagsel doe je bij zelfgemengde latex.

Alle Schwalbe vouwbanden gaan tubeless.
Als het niet lukt ligt het aan de velg, het lint, het ventiel, de compressor of aan jou ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

Vanmiddag de spullen ontvangen en meteen beide banden tubeless gemaakt, voorband ging meteen super (na oppompen en beetje schudden/ronddraaien) achterband moest nog een 2e keer opgepompt worden maar ook die blijft nu mooi luchtdicht. Iedereen wederom bedankt voor de reacties.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

nederbelg2 schreef: vr 7 mei 2021, 11:35

Ik heb niet elke Schwalbe band geprobeerd, dus nee, ik weet het niet 100% zeker. Ik heb nobby nics die niet tr waren dichtgekregen en racing ralphs idem. Die waren ook niet tubless easy, gewoon wat toen (jaartje of 10 geleden) normale banden waren. Er is maar 1 band geweest die ik niet dicht heb gekregen en dat is 1 van de 4 continental racesport banden die ik had. In de afgelopen pakweg 10 jaar alles dichtgekregen. Dat was ook allemaal
[/quote]

hi

just asking - gewone tubeless latex?
sommige mensen mengen er ook nog extra zaagsel oid doorheen om het dikker te maken, vandaar :-)
[/quote]


Ja, gewoon latex. En het ventiel was geknipt uit een oude binnenband.
Laatst gewijzigd door markje op ma 10 mei 2021, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

markje schreef: za 8 mei 2021, 09:39
nederbelg2 schreef: vr 7 mei 2021, 11:35
......En het ventiel was geknipt uit een oude buitenband.
Buitenbanden met ventiel? :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dugast :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

P@trick schreef: za 8 mei 2021, 16:03
markje schreef: za 8 mei 2021, 09:39

......En het ventiel was geknipt uit een oude buitenband.
Buitenbanden met ventiel? :winkie:
Dan was dat vast ook een tubeless (buisloos).
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo allemaal

ik hoop niet te veel off topic, maar heeft iemand ervaring met foam inserts?
er zijn (dure) merken maar ik hoor dat men ook soms eenvoudig van die isolatie worsten van de gamma gebruikt.
Het schijnt de kans op lekken banden nog een factor te verminderen.

ik vraag mij af: aangezien er nog steeds lucht in moet en er kans is op lekkage, al was het maar via de ventiel afsluiting, er moet dan nog steeds latex in. Maar werkt die latex dan wel, kan die een puncture wel bereiken als de foam er tegen aan zit?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inserts zijn tegen stootlekken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Na 4 lekke banden in 3 maanden ook mijn Racing Ralph en Racing Ray tubeless gemaakt, op een set DT Swiss XR1700.

Ging makkelijker dan gedacht, met een setje Muc-off ventielen en Stan No Tubes. Even schudden en op de kant laten liggen.

Met een gewone fietspomp op de velg gekregen zonder gedoe. Niet meer werk dan het wisselen van een binnenband.

Nu even kijken of ze morgen nog hard zijn....
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kunt het beste even een blokje om rijden, meteen nadat je ze tubeless hebt gemaakt. Liefst over ruwe ondergrond.
Dan verdeelt de latex zich goed en kruipt overal tussen.
Als ze dan goed blijven zijn ze morgen ook nog goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 9 mei 2021, 21:08 Je kunt het beste even een blokje om rijden, meteen nadat je ze tubeless hebt gemaakt. Liefst over ruwe ondergrond.
Dan verdeelt de latex zich goed en kruipt overal tussen.
Als ze dan goed blijven zijn ze morgen ook nog goed.
Het weer is niet echt uitnodigend nu....
Maar bedankt voor de tip. Onthouden we voor de volgende keer.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

P@trick schreef: za 8 mei 2021, 16:03
markje schreef: za 8 mei 2021, 09:39

......En het ventiel was geknipt uit een oude buitenband.
Buitenbanden met ventiel? :winkie:
:oops: :bier: aangepast
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

of de duvel ermee speelt, maandag avond rondje gereden na het werk en op het verste punt (15 km van huis, in een bos) een lekke tubeless achterband.
De band was ca een jaar geleden tubeless opgelegd maar ik heb wel een paar keer een beetje latex bijgevuld.

Ik heb maandag wel wat rotsen gehad, en steenslakken. De band was niet erg hard toen ik vertrok, ik denk tussen 20-25psi.
latex liep uit langs de draad waar de band in de velg klemt. Toen ik het ontdekte was de band nog halfvol.
ik heb eerst manueel met pompje proberen bij te pompen, toen dat niet lukte heb ik er 2 CO2 patronen (16g) in geleegd, maar toen begon hij ook te lekken via het ventiel. Volledig plat.
Ik ben niet gaan klooien met mijn nood-binnenband, maar ben naar het dichtsbijzijnde dorp gerold/gelopen en mijn viendin heeft me opgehaald :-)

Maar ik begrijp niet wat er gebeurd is.
De band is OK, geen gat/doorn/scheur.

I heb gisteravond hem afgehaald. De tubeless velglint was deels kapot gegaan, waarschijnlijk door insnijden van de band door te rollen op een bijna lege band. Er zat nog een redelijke hoeveelheid latex in, maar ook veel dikke proppen. Ik heb velg en band schoongemaakt met IPA (remreininger) - zware klus. Nieuw tubeless velglint opgelegd (had gelukkig nog een halve rol), nieuw ventiel erin, band erom en nieuwe latex - vanmorgen was de band nog steeds hard.

anyway, elk nadeel heeft zijn voordeel, ik ga hiervan gebruik maken door ook de cassette te vervangen (chinese, zie ander topic) en hele drivetrain en derailleur en rem te servicen :-)

Heeft iemand een suggestie wat er gebeurd zou kunnen zijn?
Misschien te zachte band, zijdelingse stoot waardoor hij uit de velg schoot? en ventiel lek daarna door (te) heftig manueel pompen?
Het is vreemd omdat de band goed was ervoor en nu lijkt het ook weer (heb er nog niet mee gereden).
Plaats reactie