Nobby Nic tubeless

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

Beste forumleden, na de 3e lekke band in 2 weken besloten om over te gaan op een tubeless setup. Na de wielen gecheckt te hebben (zijn tubeless ready) meteen tubeless ventielen en sealant besteld. Nu zag ik vandaag echter dat er op de banden (Nobby Nic’s) niet staat dat ze tubeless ready zijn. Ik had hier van tevoren niet specifiek op gelet omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat een 2021 model mountainbike wel met tubeless ready banden zou komen. Is het alsnog mogelijk de banden tubeless te monteren? Denk zelf dat het opzich geen probleem hoeft te zijn, afgezien van de dunne wangen misschien, maar dit hoeft voor mij niet per se een probleem te zijn aangezien ik het meer doe voor de lekbestendigheid en niet om met een lagere bandenspanning te rijden. Maar ik wilde toch even checken of er mensen zijn die hier meer van af weten en/of hier ervaring mee hebben.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Normaal gesproken krijg je elke band wel dicht. Als ze niet tr zijn, heb je misschien wat meer sealant en geduld nodig. Er zijn maar weinig banden die echt niet willen.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met het tubeless maken van schwalbe banden. Ook de goedkopere ‘performance’ lijn niet. Sterker nog, de snakeskin tubeless easy banden ‘zweten’ meer door de wangen als de goedkopere varianten :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

staat er niet ergens de kreet 'TLE' op de zijkant? Schwalbes term voor tubeless ready...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

Goed om te horen @Markje en @P@trick, dan zal het hopelijk met deze banden ook goed komen :-D
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

Lars TB schreef: wo 5 mei 2021, 21:48 staat er niet ergens de kreet 'TLE' op de zijkant? Schwalbes term voor tubeless ready...
Ah goede suggestie, wist niet dat Schwalbe zijn eigen term had. Maar helaas, geen TLE op de band te zien. Alleen Performance en Addix.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Werkt gewoon altijd, behalve als ze oud zijn, dus al heel wat kms hebben gemaakt zonder latex.
Dan zijn ze misschien wat poreus geworden en heb je veel geduld en extra latex nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

MTBLars schreef: wo 5 mei 2021, 19:42 Beste forumleden, na de 3e lekke band in 2 weken besloten om over te gaan op een tubeless setup.
Ok, LarsTB kom maar te voorschijn met deze pseudo kom je niet weg :kiss:
Gebruikersavatar
Frenkske
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 23 december 2011, 23:14
Mijn mountainbike: Cube AMS TM

Hier ook ervaring dat je ook performance direct dicht krijgt. Zijn iddd zwaarder/dikker dus dat is geen probleem. Als ie maar beetje stevig om de velg zit.

Sleutel is dat de wangen in de velg haken.
Mijn oude bike had dat niet en dan is het vechten om hem luchtdicht te krijgen zodat wangen aangrijpen. Met huidige rims is dat super simpel.
... Je zult er maar wonen! ...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dutch schreef: wo 5 mei 2021, 23:36
MTBLars schreef: wo 5 mei 2021, 19:42 Beste forumleden, na de 3e lekke band in 2 weken besloten om over te gaan op een tubeless setup.
Ok, LarsTB kom maar te voorschijn met deze pseudo kom je niet weg :kiss:
Is het zo doorzichtig? :-{


:lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

markje schreef: wo 5 mei 2021, 19:52 Normaal gesproken krijg je elke band wel dicht. Als ze niet tr zijn, heb je misschien wat meer sealant en geduld nodig. Er zijn maar weinig banden die echt niet willen.
hallo allemaal

weten jullie zeker dat je elke Schwalbe 'niet tubeless ready' band dicht kan krijgen?

op mijn vorige fiets zaten af fabriek - niet tubeless ready - nobbly Nics, op mijn huidige niet tubeless ready Smart Sams.
Om tubeless te gaan heb ik Tubeless ready Eddy Currents gekocht en ook overgezet naar mijn huidige fiets. Hebben ook aggressievere noppen voor de modder.

maar mijn achterband begint te slijten, en wat noppen vertonen scheurtjes.

kan ik een Schwalbe smart sam dichtkrijgen op een Alexrims EX30 velg?


thx
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ps ik ben ook tubeless gegaan na een paar lekke banden en wat dramas diep in het woud , sindsdien niet meer gehad, aanrader!
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

nederbelg2 schreef: vr 7 mei 2021, 09:44
markje schreef: wo 5 mei 2021, 19:52 Normaal gesproken krijg je elke band wel dicht. Als ze niet tr zijn, heb je misschien wat meer sealant en geduld nodig. Er zijn maar weinig banden die echt niet willen.
hallo allemaal

weten jullie zeker dat je elke Schwalbe 'niet tubeless ready' band dicht kan krijgen?

op mijn vorige fiets zaten af fabriek - niet tubeless ready - nobbly Nics, op mijn huidige niet tubeless ready Smart Sams.
Om tubeless te gaan heb ik Tubeless ready Eddy Currents gekocht en ook overgezet naar mijn huidige fiets. Hebben ook aggressievere noppen voor de modder.

maar mijn achterband begint te slijten, en wat noppen vertonen scheurtjes.

kan ik een Schwalbe smart sam dichtkrijgen op een Alexrims EX30 velg?


thx

Ik heb niet elke Schwalbe band geprobeerd, dus nee, ik weet het niet 100% zeker. Ik heb nobby nics die niet tr waren dichtgekregen en racing ralphs idem. Die waren ook niet tubless easy, gewoon wat toen (jaartje of 10 geleden) normale banden waren. Er is maar 1 band geweest die ik niet dicht heb gekregen en dat is 1 van de 4 continental racesport banden die ik had. In de afgelopen pakweg 10 jaar alles dichtgekregen.
Laatst gewijzigd door markje op za 8 mei 2021, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

NoNi’s zijn al jaren tubeless ready.
Er jaren ook tubeless mee gereden.
(Huidige generatie past echter niet meer bij mijn inzetbereik. Ze zijn veel zwaarder geworden, met nog meer grip (en lekbestendigheid), flink opgeschoven naar Trail-AM).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ik heb veel TLE Schwalbes met latex gereden. Bijna allemaal tweedehands aangeschaft, nooit de nieuwste versies. Er komt vaak een stap bij. Ze zijn poreus aan de zijkant, dus je moet ze opgepompt schudden om de latex overal te laten komen om alle minuscule gaatjes te dichten. Doe je dat niet, dan staat de band soms binnen een halve minuut alweer leeg. Aanvullend kun je de wielen ook platleggen. Van de lichtste versies is de zijkant erg dun. Dat rijd fijn, want de banden zijn licht en soepel, maar het is gelijk de achilleshiel. Van de meeste krijg je de noppen niet versleten. Voor het zover is ontstaan er als je op lage druk rijdt scheurtjes in de zijkanten die je niet meer met latex dicht krijgt. Schwalbe is nu gestopt met de liteskins waarmee dat probleem hopelijk van de baan is. Ik rijd sinds kort op nieuwe wolfpacks waarbij je het schudden kunt overslaan. Dat zal voor veel hedendaagse banden gelden.
Plaats reactie