Nieuw Carbon frame gedeeltelijk in kleur spuiten.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Ik heb al wat lopen googelen maar zie nergens een antwoord. Ik heb het volgende:

Ik heb een nieuw Carbon frame besteld wat nog niet in kleur is afgelakt maar afgewerkt met een vernis/ doorzichtige laklaag.

Nu wil ik maar een gedeelte in kleur lakken en de rest zoveel mogelijk de carbonstructuur behouden. ( gewoon omdat ik dat mooi vind)
Tevens komen er nog decals op die ik eigenlijk onder de blanke lak wil wegspuiten.

Vraag is niet garantie etc. Maar is het een kwestie van het nieuwe frame ontvetten-schuren-ontvetten en dan gedeeltelijk in kleur spuiten. Of moet ik voor de uiteindelijke hechting echt eerst een primer op hele frame zetten.

Ik heb reeds contact gehad met Crop nonpaints en die geven aan dat primer op hele frame beter is. Nadeel is wel dat ik dan de carbonstructuur niet goed meer zie. Wie kan mij hier iets over zeggen ? Overigens gaven zij de volgende wijze van werken aan:

Frame ontvetten
Frame licht opschuren met p800
Wederom goed ontvetten
2k epoxy primer evt in kleur zwart om rest van frame ook te behandelen en waar je niet in kleur lakt evt de primer zo dun mogelijk aanbrengen
Dan 2k lak in kleur aanbrengen
Decals aanbrengen
Of nat in nat aflakken of evt voor Decals aanbrengen heel lichtopschuren en ontvetten en ook Decals ontvetten.
Aflakken met 2 k blanke lak.

Klinkt op zich allemaal bekend.

Om een heel lang verhaal kort te maken gaat het me dus om de primer. Is de laklaag op het carbonframe niet in staat om na licht opschuren voldoende hechting te geven ? Dit omdat ik het Carbon wil blijven zien.

Wie kan zijn ervaring delen.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ik denk dat je in ieder geval eerst moet weten welke lak er nu op zit:
https://www.nonpaints.com/nl/blog/post/ ... ak-spuiten

En dan kan je ook eventueel een deskundige vragen:
https://www.carrosserieportaal.be/conte ... akchemicus

Succes!
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou de fabrikant vragen welke blanke lak er nu op zit en dan een lak kiezen die goed daarmee samen gaat.
Geen primer, alleen heel licht opschuren en ontvetten.
Als gewicht belangrijk is moet je er rekening mee houden dat je frame een paar honderd gram zwaarder wordt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Als je niet precies weet hoe je het moet aanpakken, laat het dan over aan een specialist.

Heb goede ervaring met: https://www.unlimitedcolors.nl/
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Ik weet prima hoe ik moet spuiten. Maar de vraag is vooral kan ik door schuren van de aanwezige blanke lak laag zonder primer de kleurvlak opbrengen ?

Er zit een light clearcoat op het frame. Heb nu gevraagd wat de samenstelling van de lak is om even te achterhalen wat voor laksysteem ik beste kan gebruiken.

Wat ik op Google vind en in topics dan is het vaak meer geluk dan wijsheid en wellicht kan ik de 2 k lakken van crop nonpaints prima gebruiken. De projecten die ik al gedaan heb met die bussen waren op zich best goed. Met name de blanke lak was prima. Dit was voor het zwart spuiten van een witte voorvork. Dat heeft jaren probleemloos gehouden. Kraste niet . Ook frame van fiets van mijn dochter ging prima en zag er in mijn ogen meer dan netjes uit. Ook daar geen centje pijn. Alleen was de ondergrond beide keren geen Carbon. Vork toen direct overgespoten op de aanwezige lak.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Nu is de ondergrond toch ook geen carbon, maar lak? Ik zou ook zeker niet door die laklaag heen schuren. Licht schuren met een zeer fijne schuurspons om een mat effect te krijgen, het hechtopppervlak wordt daarmee vergroot. Voor en na schuren ontvetten met een voor 2K lak geschikte ontvetter.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

er zijn ook blanke primers , ook over de stickers heb je een primer nodig ,
ff naar een kleine autospuiter dan kun je misschien een deel verpakking krijgen mijn ervaring is als je alles moet kopen dan kan je het beter laten spuiten, voor max 400e spuiten ze je frame als je zelf alles moet kopen kost het al de helft
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik heb er geen ervaring mee. Maar op basis van mijn ervaring met houtlakken, zou ik zeggen dat een primer alleen nodig is indien:
- je vanaf 0 begint, dus op het kale carbon
- je van systeem wilt wisselen, bijvoorveeld een solventgedragen laklaag overspuiten met een watergedragen lak. In dit geval is een primer nodig als hechtbrug.

Nogmaals ik heb er geen ervaring mee, maar dit is wat ik zou verwachten.
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Wat carbon is met blanke lak en carbon uiterlijk moet houden, hoef je natuurlijk niet te spuiten. Daarbij neem ik aan dat de fabrikant er vanuit gaat, dat dit gewoon zo blijft. De blanke lak zal dan tegen UV inwerking moeten beschermen.
Wat in kleur moet, zou ik wel primer op spuiten. 2k epoxy gaf bij mij een ruwer resultaat dan 1k epoxy. Dat kost meer tjjd om weer glad te schuren. Theoretisch zal 2k wel beter hechten. Nadeel van 2k is dat het beperkt houdbaar is nadat je de spuitbus in gebruik hebt genomen.
Voor de decals is het afhankelijk wat voor soort decals je wilt gebruiken hoe te handelen. Kun je daar iets over aangeven?
Bij 2k blanke lak moet je echt goede persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken. Dit is echt troep voor huid, ogen en luchtwegen omdat dit met vocht reageert.
Je zelf dus goed inpakken.

Ps.
Of wil je ook carbon door de kleur heen zien?
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

arjan174 schreef: do 6 mei 2021, 11:19 Ik weet prima hoe ik moet spuiten. De projecten die ik al gedaan heb met die bussen waren op zich best goed.
Je wil toch niet zeggen dat je dit thuis met spuitbussen gaat doen? :~
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Ik zou hem niet spuiten, maar het deel dat je in kleur wilt laten wrappen. Dan houd je het frame gewoon in stand..!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ghost-biker schreef: do 6 mei 2021, 14:57
arjan174 schreef: do 6 mei 2021, 11:19 Ik weet prima hoe ik moet spuiten. De projecten die ik al gedaan heb met die bussen waren op zich best goed.
Je wil toch niet zeggen dat je dit thuis met spuitbussen gaat doen? :~
Kijk eens naar de sys-topics van de diverse Snowdon bikes op het forum.
Die zijn stuk voor stuk met spuitbussen thuis in de schuur gespoten... (weliswaar geen carbon maar staal).

Twee voorbeelden, in de RP29 topics (29er fully's) zie je nog wat complexere motiefjes ;-)
Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Dat ziet er strak uit, btw d spuitbussen van crop zijn niet te vergelijken met de spuitbussen van motie of Duplo colour. De nozzle is totaal anders . Ik heb bij de verkoper opgevraagd wat voor lak op het Carbon frame is gespoten. Ik wacht zoizo even af tot ik het frame heb. Kan zomaar zijn dat de plannen nog wijzigen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

arjan174 schreef:btw d spuitbussen van crop zijn niet te vergelijken met de spuitbussen van motie of Duplo colour. De nozzle is totaal anders .
Dat is een boude uitspraak voor iemand die advies vraagt.
Ooit naar volle tevredenheid mn auto gespoten met Motip (had toen nog veen compressor), niets mis met de nozzles. Of de verf.
Het was een 4wd die redelijk misbruikt is.
Lak hield zich goed.
Deze wijsheid komt van de Crop verkoper, of uit eigen ervaring?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze meneer spreekt engels mit ein akzent, maar veel waardevolle info.

Hij heeft ook een filmpje over spuitbussen.
Als hij Crop adviseert geloof ik m meteen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie