shimano xtr 12 speed derraileur vervangen door Sram XX1 AXS

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Arnold74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 16 oktober 2019, 15:26

hallo allen,

een vraag :

Onlangs mijn derrdailleur verbogen, shimano 12 speed xtr 9100 sgs. (1 x 12 speed)
weer enigsinds hersteld, maar niet meer zo soepel als het was.

Nu draait deze op een 12 speed xtr cassete (tot 51) Met shimano ketting en voor oval van absoluteblack.

aangezien een nieuwe derrie moeilijk te vinden is en ik ook een beetje een gadget nerd ben overweeg ik de derrie te vervangen voor een Sram 2 speed XX1 axs (elektronisch dus).

Uiteraard al even gegoogled en vind wisselende informatie, varierend van het zou probleemloos moeten kunnen, appeltje eitje, maar ook mensen die zeggen dat de ketting (shiman0) opstopt in de sram derrie, of fietsenmakers die beweren dat het niet werkt.

hier mensen met ervaring ?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Fiets zelf op de HT met XX1 AXS derailleur samen met een XTR cassette/ketting (10-51) en AbsoluutBlack HG+ ovaal. En dat werkt erg goed samen. Schakelt zelfs iets soepeler dan andere fiets die volledig XX1 AXS is.

Wel getest met SRAM ketting en kettingblad, maar merk vind prestaties toch beter als cassette/ketting en ketting blad HG+ ondersteunen. Heb de boel afgesteld met de chian gap tool van SRAM.

Afbeelding
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je cassette en voorbladen nu al hyperglide+ zijn, gewoon lekker die ketting blijven gebruiken. De derailleurwieltjes zullen het probleem niet zijn.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Dat één tandje verschil merk je niet ;-) Verschil merkte ik wel als ik ging mixen met Cassette/ketting en kettingblad.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Arnold74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 16 oktober 2019, 15:26

@koban, dank voor je info. :-q

hoe vind jij het schekelen in vergelijking met de xtr ? (als je die hebt gehad tenminste)

vreemd dat er dan toch best veel mensen zijn die roepen dat het niet kan...
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zie best veel mensen die met derailleur/shifter van ander merk dan cassette/ketting en kettingblad. Waar wellicht reactie komt dat het niet goed samen is dat men cassette, ketting en kettingblad gaat mixen. Dit kan, maar persoonlijk niet zo’n goede ervaring mee.

HT was volledig XTR. Dat werkt ook goed, maar fijn afstelling van de AXS vind ik persoonlijk toch net iets fijner.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Plaats reactie