Breedte velg voldoende voor extra grip?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Hansvo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 21 juni 2014, 15:02

Hallo!
Graag heb ik een iets bredere voorband tenopzichte de achterband. Dit zodat er iets meer grip is voor. Nu heb ik een wielsetje met voorvelg een breedte (binnen) van 27,5 en achtervelg 25,5. Graag wil ik hier nieuwe banden om.
Is het verschil in velgbreedte al voldoende om meer grip op het voorwiel te krijgen (een breder loopvlak)? Dan kan ik 2 banden van gelijke breedte aanschaffen of krijg je een miniem verschil wat te weining oplevert, en kan ik toch beter 2 verschillende banden aanschaffen, bijvoorbeeld voorband iets van 0,2 inch breder tov van achterband ? ( Valt dan misschien ook net wat beter op de velg)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Hansvo schreef: do 6 mei 2021, 14:39 Hallo!
Graag heb ik een iets bredere voorband tenopzichte de achterband. Dit zodat er iets meer grip is voor. Nu heb ik een wielsetje met voorvelg een breedte (binnen) van 27,5 en achtervelg 25,5. Graag wil ik hier nieuwe banden om.
Is het verschil in velgbreedte al voldoende om meer grip op het voorwiel te krijgen (een breder loopvlak)? Dan kan ik 2 banden van gelijke breedte aanschaffen of krijg je een miniem verschil wat te weining oplevert, en kan ik toch beter 2 verschillende banden aanschaffen, bijvoorbeeld voorband iets van 0,2 inch breder tov van achterband ? ( Valt dan misschien ook net wat beter op de velg)
Als je twee identieke banden besteld zal het verschil qua breedte als ze gemonteerd miniem zijn. Het is sowieso niet echt gebruikelijk om dezelfde voor- als achterband te monteren, omdat je voor inderdaad meer grip wil, en achter minder rolweerstand.

Om daarin een goed advies te geven is het wel handig om te weten waar je vooral rijd, en wat je rijsteil is. Dan kun je daar iets specifieker op in gaan.
Sneeuwmonster
Hansvo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 21 juni 2014, 15:02

Met deze wielen wil ik wat meer snelheid proberen te maken. (of (zie t als een short-cut ipv harder trappen :P) En dit in Nederland en voor mij is dit 95% UHR. Heb namelijk ook een setje 2.8 inch banden (op 27,5 wielen en 35 mm velgen) en daar loop ik wat meer mee te klooien en kan t wat lomper. Die neem ik bijvoorbeeld ook mee als ik in Duitland of Italie fiets. Dus nu een setje voor de XC stijl. Maar dan nog mag het van mij wel richting 2.25 of 2.4 breed.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

2.25 is al bijna smal te noemen...

Maar 2.25 en 2.4 vallen beide goed op 27,5 mm brede velgen. 2.4 zou nog wat meer breedte kunnen hebben, dat is voelbaar bij de laatste tiende bar die je lager probeert te gaan.

2.4 op de achterkant (25,5 mm) is op het randje, dan moet je een, twee tiende bar harder rijden.


Maar het zit allemaal in de miereneukhoek.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Waarom zou je een XC band in 2,4” willen hebben, dat wordt zwaarder terwijl 2,2” volstaat toch? Misschien eens gaan spelen met gewicht verplaatsen en bandendruk om die grip te verbeteren?
Of ander profiel maar dan ga je al gauw naar grof profiel wat zwaarder trapt.
Lekker fietsen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als het doel voor meer grip dan achter is zul je toch eerder aan twee verschillende profielen moeten denken (wat ook tamelijk gebruikelijk is). Twee millimeter meer inwendige velgbreedte gaat dan echt het verschil niet maken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie