Rockshox Reverb Stealth vast na installatie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
leon23128
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 18 september 2015, 09:28

Hoi allen,

Ik heb van de week een Reverb Stealth gekocht. Twee avonden lopen klooien om de hydraulische leiding door m'n frame (Canyon Exceed) te krijgen, maar dat is uiteindelijk gelukt. Vanavond de installatie afgerond, maar tot mijn verbazing en teleurstelling doet de dropper helemaal niets op het moment dat ik de hendel indruk.

Wat zou het kunnen zijn?
- Lucht in de leiding? De leiding wordt afgevuld geleverd. Ik heb de leiding wel in moeten korten, maar vervolgens vanuit de remote ontlucht (volgens het installatie-voorschrift) totdat er geen belletjes meer te bekennen waren.
- Knik in de leiding? Dit is mijn horror-scenario, waarbij er ergens in het frame een knik zit. Ik kan de hendel echter gemakkelijk indrukken. Als er ergens een blokkade zou zitten zou het moeite moeten kosten om de hendel in te drukken, toch? Olie is immers niet compressibel.
- Iets anders??

Ik heb ook proberen de dropper te 'venten', zoals gedemonstreerd in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=v68G5IMGSjk. Ook met dit tooltje krijg ik echter geen enkele beweging in de dropper.

Iemand een idee?

Edit: de dropper zit op dit moment los in mijn frame, dus een te strak aangedraaide zadelpenklem kan het ook niet zijn..
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Zit er wel genoeg lucht in?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Je zegt dat de dropper niks doet als je de hendel indrukt. Maar betekent dat dat de dropper niet naar beneden gaat of dat hij niet meer omhoog komt na ingedrukt te zijn?
leon23128
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 18 september 2015, 09:28

Sorry, dat was inderdaad niet heel duidelijk uit mijn bericht. Hij staat vast in de bovenste stand.

Luchtdruk kan dan ook niet het probleem zijn, toch?
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Lucht of een knik in de leiding. Ik zou 'm eerst even goed ontluchten (dus niet alleen de remote) en kijken wat dat oplevert.
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Ik zou eerst even de lucht uit de dropper zelf halen en proberen of je hem dan wel naar beneden krijgt. Misschien heb je hem te hard opgepompt
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

leon23128 schreef: do 6 mei 2021, 20:00 .....tot mijn verbazing en teleurstelling doet de dropper helemaal niets op het moment dat ik de hendel indruk.
Je zit toch wel op het zadel als je de hendel indruk?

(Of gaat een reverb uit zichzelf naar beneden? :oops: )
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zadelpenklem te strak aangedraaid?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

crapforbrains schreef: do 6 mei 2021, 21:29 Lucht of een knik in de leiding. Ik zou 'm eerst even goed ontluchten (dus niet alleen de remote) en kijken wat dat oplevert.
Dit, waarschijnlijk niet goed ontlucht.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik gok op lucht in de leiding vd remote.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Hoe heb je de leiding gelegd, gaat deze om de trapas heen of erboven langs omhoog?
Kijk eens wat er gebeurd als je het zadel flink lager zet, mocht er in de bocht bij de trapas een knik zitten, gaan deze mogelijk een beetje open en zou de droppert wel kunnen werken. Een nieuwe leiding leggen, of de leiding omdraaien als dat kan, de knik zit dan mogelijk ergens waar die netjes open blijft.
Aan de andere kant: je kunt de hendel wel gewoon bedienen, dat wijst nou net weer niet op een verstopping (knik). Werkte het wel voor de montage in het frame? Werkte het eerst niet en h eb je flink hard de hendel in gedrukt? Kan de leiding losgesprongen zijn, er zou dan hydrologische vloeistof, olie, uit de bracketbuis kunnen lopen als je die uitneemt.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
leon23128
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 18 september 2015, 09:28

Dank voor de suggesties. Vanochtend het gehele systeem gebleed; spuit op de remote, spuit op de dropper zelf. Paar keer olie heen en weer 'gepompt' van de ene spuit naar de andere. Dit gaat probleemloos, dus er zit geen knik in de leiding in het frame. Kwamen nog een paar luchtbelletjes uit, maar niet veel. Helaas is het eindresultaat hetzelfde; als ik de remote indruk blijft de dropper gewoon muurvast in de bovenste positie. Ook met enige kracht duwen geeft 0.0 beweging. Ik bedacht me wel net dat ik vergeten ben de snelheidsinstelling op de remote naar 'full slow' te zetten tijdens het bleeden, zoals voorgeschreven. Kan ik zo nog wel even proberen, maar verwacht dat dit niet veel uitmaakt.

Ik lees ook wat over luchtdruk, maar in de installatie-manual staat nergens iets over oppompen of luchtdruk of iets dergelijks. Kan ik hieruit concluderen dat deze dropper een afgesloten luchtvolume heeft? Sterker nog, na even zoeken vind ik de volgende tekst in de manual.

DO NOT attempt to adjust air pressure
using the air valve on the seatpost. Any
change in the factory air pressure setting
will render the seatpost inoperable,
requiring full service.


Verder geen olielekkage bij remote of dropper. Buiten het frame werkte de dropper ook niet direct, maar ik heb dit toen niet uitgebreid geprobeerd.

Terugsturen maar vrees ik?
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

leon23128 schreef: vr 7 mei 2021, 08:56 Ik bedacht me wel net dat ik vergeten ben de snelheidsinstelling op de remote naar 'full slow' te zetten tijdens het bleeden, zoals voorgeschreven.
Dit is de belangrijkste stap van de procedure.
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Oh. Ik heb een aantal jaar geleden heel kort een reverb stealth gehad maar ik kan me niet herinneren dat je niet aan de luchtdruk mocht komen. Maar ik lees ook in het service manual dat de druk in die dingen 300 psi moet zijn dus het lijkt me sterk dat je ze te hard op kan pompen. Dat is wel wat anders dan mijn specialized dropper die het voor elkaar krijgt om de hele fiets een stukje op te tillen bij het omhoog knallen als je hem meer dan 25 psi oppompt.

Ja, dan blijft er niks anders over dan terug sturen denk ik.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

De luchtdruk is geen probleem.
Het is mogelijk om de slang los te koppelen en de droper te testen zonder remote.
Laatst gewijzigd door void op vr 7 mei 2021, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie