Speling en kraakje shimano flat pedals

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Hoi,

Ik heb mijn shimano PD gr500 pedalen nu een paar maanden in gebruik (inclusief drops, jumps en stevig trail gebruik) en het rechter pedaal heeft een kraakje ontwikkeld. Er zit ook lichte speling op de as, valt dit onder garantie of moet ik me niet druk maken?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Shimanos zijn meestal met cup-conus lagers en te stellen.
De as er uit halen let op de draairichting!! Dat kan door de iets grotere zeskant tegen de pedaalbody aan los te draaien. De hele as komt er uit.
Vervolgens het kleine moertje op eind van de as los, speling bijstellen en weer vast zetten. Een beetje proberen tot het goed is.
Het gaat het gemakkelijkst (vind ik) als je de hele as op een passende imbussleutel hebt staan die je in een bankschroef hebt geklemd.

Vervolgens met evt wat nieuw vet weer monteren.
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Aha, binnenkort maar eens uit elkaar halen dan.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

weet je zeker dat het het pedaal is?


laatst had ik hetzelfde probleem , kraak in rechter pedaal werd steeds erger (geen fietsbel meer nodig :-) )

er zat idd speling en minder vrijloop op de as van het rechter pedaal in vergelijk met het linker pedaal. Open gehaald, vaster gezet, gesmeerd, en uiteindelijk nieuwe gekocht.

Bleek het achteraf een speling in de crank te zijn :-( Niet genoeg vastgezet met momentsleutel zodat de bout losliep ...
Plaats reactie