Lekkende Shimano remhendels

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bij de fiets van mijn vrouw zijn de zuigers van beide M8000 remhendels praktisch gelijktijdig gaan lekken.

Ik had ooit een keer een setje rubber keerkringen daarvoor besteld bij Ali en die zitten er nu in. Is er iemand die daar ervaring mee heeft, gaan ze een tijdje mee of ben ik over een maand al weer aan de beurt?

Weten jullie verder of de remhendel zuigers van bijvoorbeeld de MT200 gelijk zijn? Die zijn voor weinig te koop en dan zou ik ze kunnen uitwisselen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De remhendels zijn wel onderling uitwisselbaar. Dus het complete ding.
Maar ik gok dat de hendels die er hetzelfde uit zien, ook hetzelfde binnenwerk hebben.

Wat is er gebeurd dat beide hendels vrijwel tegelijkertijd gingen lekken ?
Toch geen DOT bijgevuld? :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 mei 2021, 20:52 De remhendels zijn wel onderling uitwisselbaar. Dus het complete ding.
Maar ik gok dat de hendels die er hetzelfde uit zien, ook hetzelfde binnenwerk hebben.

Wat is er gebeurd dat beide hendels vrijwel tegelijkertijd gingen lekken ?
Toch geen DOT bijgevuld? :-{
Nee, originele Shimano olie, uiteraard geen dot.
Ik heb ze bijna 2 jaar geleden gebruikt gekocht voor heel weinig omdat de keramische zuigers van de klauwen kapot waren. Voordelig een paar SLX klauwen kunnen kopen en zo twee jaar gebruikt. Afgelopen zondag had ik opeens olie aan de vingers en bij controle bleken ze allebei lek.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bummer.
Dan nu voordelig een paar hendels scoren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Gisteren toevallig een lekke M615 hendel gerepareerd. Ik heb er een zuigertje van een M8000 ingezet. Is gewoon uitwisselbaar.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Op zich zie ik de waarde wel om vuil weg te houden bij de remcilinder maar om te claimen dat dit ook het “wandering bite point” verhelpt wat ook bij spiksplinternieuwe sets optreed…
Bovendien vind ik 60 euro voor een paar stukjes plastic nogal gortig.

Ik heb trouwens maar voor de zekerheid een setje M6120’s later komen van Ali. Nu maar hopen dat de belastingdienst gelooft dat ze maar 20 euro kosten :lol: :lol: :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Even het stof eraf; ik heb nu voor de tweede keer in een jaar 2 lekkende remhendels, Shimano BL-M6100. De binnenkant van de hendel zelf is aan beide kanten iets vettig.
Ik ga er in mijn ogen niet extreem gewelddadig mee om, iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Kan het zijn dat ik er toch teveel kracht op uitgeoefend heb, kunnen ze hierdoor kapot gaan?
En is het vervangen van de zuigertjes een beetje te doen of is dat die €40 die ik daarmee bespaar niet waard..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Das wel heel snel als je bedenkt dat er op 1 van mn fietsen een setje zit uit 2012.
Van de nieuwe serie heb ik alleen een setje Deores, en die zijn deze zomer ook alweer 2 jaar oud, dus ik hoop dat die probleemloos blijven.

Open deurtje, maar je weet zeker dat je (en je fietsenmaker?) alleen Shimano remolie hebt gebruikt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Zeker alleen Shimano remolie gebruikt. Enige wat ik me kan bedenken is dat ik ze wat royaal met remreiniger heb bespoten na de laatste keer bleeden.. Gelukkig kosten ze de wereld niet, maar jaarlijks €60 neerleggen voor nieuwe hendels is niet fijn natuurlijk..
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Michielemans schreef: za 13 april 2024, 16:37 Zeker alleen Shimano remolie gebruikt. Enige wat ik me kan bedenken is dat ik ze wat royaal met remreiniger heb bespoten na de laatste keer bleeden.. Gelukkig kosten ze de wereld niet, maar jaarlijks €60 neerleggen voor nieuwe hendels is niet fijn natuurlijk..
Bladder zeer gevoelig voor stof en zand. Eén keer vallen in bvb zee/heidezand is soms genoeg, zelfs als je de tegenwoordigheid hebt om zand er direct uit te borstelen.
Shimano verkoopt geen bladders. En hoewel je op internet tips vindt, is het vele werk niet in overeenstemming met wat je bespaart.
Remreiniger : mijn ervaring is dat overvloedig spuiten geen goed doet aan de dichtingen(ook bvb op de zuigers). Ik doe het isospropylalcohol.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

wanneer je ze bij het bleeden teveel vult, kan het dat er een beetje langs het rubbertje lekt.
dat is geen probleem wanneer dat eenmalig gebeurt.
wanneer het blijft lekken is het rubber gescheurd.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Mijn rechter XTR remhendel lekte ook olie achter uit dat zwarte rondje, heb toen maar een nieuwe besteld bij Bike Inn.
Die is gemonteerd en het geheel werkt weer prima!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Michielemans schreef: za 13 april 2024, 10:28 Even het stof eraf; ik heb nu voor de tweede keer in een jaar 2 lekkende remhendels, Shimano BL-M6100. De binnenkant van de hendel zelf is aan beide kanten iets vettig.
Ik ga er in mijn ogen niet extreem gewelddadig mee om, iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Kan het zijn dat ik er toch teveel kracht op uitgeoefend heb, kunnen ze hierdoor kapot gaan?
En is het vervangen van de zuigertjes een beetje te doen of is dat die €40 die ik daarmee bespaar niet waard..
Mijn vrouw heeft M6100 remmen en ik M8100 en 7100. Ik
merk een duidelijk verschil met de 6100, deze voelen veel minder soepel/glad bij het intrekken van de hendel, alsof de boring van de zuiger in de hendel minder glad is afgewerkt. Wellicht zit daar een deel van het prijsverschil en de kwaliteit/duurzaamheid?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Michielemans schreef: za 13 april 2024, 16:37 Zeker alleen Shimano remolie gebruikt. Enige wat ik me kan bedenken is dat ik ze wat royaal met remreiniger heb bespoten na de laatste keer bleeden.. Gelukkig kosten ze de wereld niet, maar jaarlijks €60 neerleggen voor nieuwe hendels is niet fijn natuurlijk..
Ik zou die remmenreiniger achterwege laten, zou ook niet weten waarom die nodig is?
Droog stof er gewoon af en toe af borstelen, en als ze echt enorm vies zijn met een sopje schoonmaken (maar wanneer worden remhendels zo vies...?)

Standaard remmenreiniger is toch vooral voor auto/motor remmen bedoeld, en dat zijn altijd DOT gevulde remmen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie