breedte tubless tape

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik moet binnenkort 2 setjes tubeless maken
mijn carbonvelgen met 25 mm en 30mm binnen breedte , welke breedte tape moet ik aanschaffen .
moet ik bredere tape nemen om in de hiel te drukken bijv 27mm en moet ik 2 breedtes aanschaffen voor de verschillende velgbreedtes.
thx
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eigenlijk ja en ja.
Maar misschien kan je wegkomen met 30mm in beide velgen.

Maar de velgen waren niet gratis, dus een passende rol tape zit er ook nog wel aan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik doe alles met 25mm, en "alles" zijn velgen van 25, 28 en 30mm. Werkt voor mij prima, maar ik weet dat tot de rand tapen de kans op loslaten verkleint. Denk wel dat de kwaliteit van de tape daar minstens evenveel invloed op heeft.
Waar woke is, is vuur
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

hwpaints schreef: do 13 mei 2021, 13:09 ik moet binnenkort 2 setjes tubeless maken
mijn carbonvelgen met 25 mm en 30mm binnen breedte , welke breedte tape moet ik aanschaffen .
moet ik bredere tape nemen om in de hiel te drukken bijv 27mm en moet ik 2 breedtes aanschaffen voor de verschillende velgbreedtes.
thx
Best de breedte van tape wel te laten kloppen met velg. Anders sta je ineens twee keer je 30 mm velg te tapen om rechts en links passend te maken. Qua gewicht is dat geeneens een ramp maar al die naadjes kunnen lucht gaan doorlaten.

En als tape aan de zijkant loslaat dan is het meestal omdat de velg niet vetvrij is. Dat zou niet hoeven...
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik heb nog nooit problemen gehad met te smalle tape. Hooguit dat je smalle tape sneller lostrekt als je de band eraf haalt. Gaat prima dicht, als het maat goed over de gaten voor de spaken zit.
Laatst gewijzigd door markje op do 13 mei 2021, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, tape die niet goed plakt verschuift/stroopt op als je de band demonteert, zelfs als de.maat wel klopt.
Ik heb een rol eigen merk van BC en die moet je bij een bandenwissel opnieuw aanbrengen omdat het niet goed plakt.
DT en Notubes plakken veel beter.

Als noodgeval een velg getaped met cellotape, dat ouderwetse heldere plakband.
Een keer of wat rond gegaan om de hele breedte goed te raken.
Uiteindelijk werkte dat zo goed dat ik het pas heb verwijderd toen ik een andere naaf ging inspaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

2 rolletjes aanschaffen maak me niet zoveel uit ,maar moet ik dan beste intern 25 en 30 aanhouden of net iets breder om goed in het velgbed te duwen


ach staat er al ja en ja

thx mannen
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ik gebruik ducttape of gorilla-tape en knip deze op de benodigde breedte.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hwpaints schreef: do 13 mei 2021, 15:18 2 rolletjes aanschaffen maak me niet zoveel uit ,maar moet ik dan beste intern 25 en 30 aanhouden of net iets breder om goed in het velgbed te duwen


ach staat er al ja en ja

thx mannen
Het beste kies je een tape die 2 mm breder is dan de interne breedte.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

hwpaints schreef: do 13 mei 2021, 15:18 2 rolletjes aanschaffen maak me niet zoveel uit ,maar moet ik dan beste intern 25 en 30 aanhouden of net iets breder om goed in het velgbed te duwen


ach staat er al ja en ja

thx mannen
Nee, dat hoeft niet, gewoon juiste breedte en goed schoon aanbrengen. Als je velgbed dieper is dan zit daar gewoon wat lucht, dat is geen punt.
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Mad Wally schreef: do 13 mei 2021, 16:13
Het beste kies je een tape die 2 mm breder is dan de interne breedte.
Dat heb ik wel eens gedaan op basis van een tip en was doffe ellende. De tape had de neiging de velgranden op te klimmen. Gewoon lekker 25 en 30 mm tapejes. Kost je een 10tje extra voor de tweede rol. Altijd handig om te hebben!

Of inderdaad voor gorilla tape gaan - qua kosten zal het niet veel goedkoper zijn. Alleen houd je een dikke rol tape over om alle andere dingen in je leven vast te plakken :bier:
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Ik heb vorigjaar voor de eerste keer ooit mijn velgen ingetapte en dat zit er nog steeds prima op na 3 bandenwissels.
Op advies van hier heb ik 37 mm tape van dt swiss op 35 mm velg.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik heb mijn 30 mm velgen ook met gorilla tape gedaan en ze precies in de hoeken afgesneden.
Dus waar de velgen van het "bed" overgaan in de rand.

Gewoon 1 laagje, wel goed ontvet eerst en nauwkeurig te werk gegaan met een nieuw mesje.

Zit prima tot nu toe :-q
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

mfacey schreef: za 15 mei 2021, 17:37
Mad Wally schreef: do 13 mei 2021, 16:13
Het beste kies je een tape die 2 mm breder is dan de interne breedte.
Dat heb ik wel eens gedaan op basis van een tip en was doffe ellende. De tape had de neiging de velgranden op te klimmen. Gewoon lekker 25 en 30 mm tapejes. Kost je een 10tje extra voor de tweede rol. Altijd handig om te hebben!

Of inderdaad voor gorilla tape gaan - qua kosten zal het niet veel goedkoper zijn. Alleen houd je een dikke rol tape over om alle andere dingen in je leven vast te plakken :bier:
Ja, dat is precies waarom die tape ook in de juiste lengte wordt geleverd. Het zit een goede passing van de band ook in de weg. En het wordt een zwakke plek als de band de tape naar beneden duwt. Ben het helemaal met je eens..
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik gebruik ook altijd 1 of 2mm breder, als je die er strak inplakt wordt het ietsje smaller.
Maar dan moet je echt heel strak tapen.
Plaats reactie