check passend / geschiktheid wielset boost + non-boost DT350

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Popl
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 22:03
Mijn mountainbike: Radon Jealous AL

ik zou graag mijn wielen vervangen door wat stijvere wielen en de huidige wielen van gravelbanden voorzien / als reserve houden.
Nu kwam ik een wielset tegen met DT Swiss velgen en naven.
Ik heb het idee dat deze prima voor mij zouden zijn maar ik hoor graag of ik niet iets over het hoofd zie.

Mijn fiets en huidige wielen:
Radon ZR Team 7.0 29 met voor 15mm boost en achter 135 QR + MS12. Dit zijn Shimano naven met AlexRims velgen.

EN de wielen waar ik naar kijk:
DT 350 + EX511 velg 142x12 + XD hub achterwiel
DT 350 + XM481 velg 110x15 voorwiel

Ik lees dat de velgen bomb-proof zijn en dat de 350 achternaven aan te passen zijn.
De combi boost + non-boost klopt ook.

Mijn idee is om een MS12 hub en QR dopjes voor het wiel te kopen om dit pas te maken.
En voor nu mijn remschijven (centerlock) en banden (Schwalbe RR en TT) over te zetten.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of die niet gaan passen?
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Radon Jealous AL / Koga F3.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Je gaat veel geld uitgeven aan een heel basic fiets, bovendien is het duurste deel (achterwiel) niet compatible met vrijwel elk nieuw frame / fiets dat je zou kunnen kopen. Dat zou ik enkel doen als het niet anders kan, zijn de huidige wielen kapot?

De wielen zijn inderdaad bomb proof, de 511 nog iets meer dan de 481 maar deze velgen worden t/m enduro inzet toegepast, dat zijn fietsen die veel (veeeeeeeeeeeel ;)) meer kunnen hebben dan jouw huidige fiets.
Gebruikersavatar
Popl
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 22:03
Mijn mountainbike: Radon Jealous AL

ik zou graag een tweede set wielen hebben met wat smallere banden om gravel routes te rijden.
De huidige wielen zijn nog prima, ze knerpen/zingen hoogstens wat in de spaken (wringen vd spaken?)

De combi boost + non-boost is lastig. Voor het achterwiel betekent dat deze niet meekan naar een boost frame.
Van mij mogen de velgen wel wat smaller en lichter zijn, maar kan je dat niet kiezen bij een tweedehands set.
Een extra wielset is alsnog een stuk goedkoper / simpeler dan een 2e fiets erbij.

Dat het best wat geld is ben ik met je eens.
Er komt nog een hub bij, QR dopjes en binnenbanden of sealant ivm andere ventielmaat :-(
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Radon Jealous AL / Koga F3.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Als je de 142x12 doppen bewaart van je achternaaf, kun je deze later terugplaatsen en met een adapter je achterwiel in een Boost frame zetten. Geen probleem.

Ik vermoed wel dat de 142 dop aan de drive side voor een achternaaf bij een MS body anders is dan bij een XD of HG body.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Popl
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 22:03
Mijn mountainbike: Radon Jealous AL

thx voor de feedback!

ah, yes. ik was zeker van plan de doppen te bewaren maar ik wist niet zeker dat het wiel pas te maken is voor een boost frame.

De MS12 hub komt met een rechterdop. Die lijkt inderdaad speciaal hiervoor op maat. De linker moet je dan nog los kopen.
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Radon Jealous AL / Koga F3.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

EX511 is inderdaad wel een beetje overkill voor deze fiets denk ik. XM 481 zal meer dan volstaan.
Ik heb zelf een setje met EX511 icm 350 naven laten bouwen voor mijn 140/160mm fully. Voor mij was jet max systeemgewicht van 130kg voor de 511 tov van 120kg voor de 481 een factor die meespeelde in de def. keuze.

Of het de investering waard is moet ieder voor zichzelf uitmaken.

Wat belangrijker is denk ik, is om te kijken hoeveel ruimte je nu hebt tussen je chainstays. Met de inwendige breedte van 30mm vallen de banden een stukje breder dan op je huidige velgen.
Gebruikersavatar
Popl
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 22:03
Mijn mountainbike: Radon Jealous AL

Ik schrok even aangezien ik er vanuit ging dat dat wel zou passen.
Net t voorwiel in de vork gepast en daarna het achterwiel met band in het frame.
Dat past netjes 😀

Nu nog n MS12 body en sealant en dan kan ik ermee het bos in
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Radon Jealous AL / Koga F3.
Plaats reactie