Tubeless ready rimtape zit niet vast geplakt

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
DominicvanDriel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 mei 2021, 23:33

Hallo allemaal,

Ik heb een Cube Stereo 120 pro 2020. Ik fiets hier al een jaar met plezier op echter heb ik nu voor de tweede keer een lekke band in korte tijd. Ik wist dat mijn band en velg tubeless ready waren en wil dus tubeless gaan. Echter tot mijn verbazing zit bij zowel de voor- als achtervelg de rimtape "los" hij is gewoon rond te draaien over de velg. Op internet kan ik niet vinden of dit normaal is bij tubeless ready velgen maar wilde het toch weten voor de zekerheid. Anders moet ik natuurlijk nieuwe rimtape bestellen. De velg is een cube EX25 en Schwalbe Nobby Nic banden. Weet iemand een antwoordt op mijn vraag. Nogmaals: is het erg dat de tape verschuifbaar is en werkt dit gewoon om tubeless te gaan?
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Als je het kan bewegen en omhoog kan halen dan moet je tubeless tape bestellen (2mm breder als je velg) en dan het wiel opnieuw tapen. Het is de bedoeling dat alle spaakgaten luchtdicht zijn voor tubeless.
DominicvanDriel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 mei 2021, 23:33

Nee ik kan het niet omhooghalen, enkel roteren over de velg. Is dit dan wel luchtdicht?
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik vermoed van niet… roteren zou niet mogelijk moeten zijn zonder ruimte (dus niet luchtdicht) tussen de tape en de velg. Als he al twee tubeless ventielen hebt kan je ook proberen of je de band zonder vloeibare latex op de velg kan krijgen. Als de tape goed is zou hij dan een tijdje hard moeten blijven. Als er te veel lucht ontsnapt dan velg opnieuw tapen (zou ik sowieso doen als ik het rond kan draaien maar goed).
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat de velg tubeless ready is, zegt niks over het velglint dat erop zit.

Ik heb maar een keer niet-plakkend velglint gebruikt, dat was een speciaal velglint van bontrager voor bontragervelgen. Kon je na aanbrengen echt niet verschuiven.

De rest is gewoon tape.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Niet plakkend velglint is om te voorkomen dat je binnenband zich in de spaakgaten drukt bij oppompen. Al een tijdje niet gezien trouwens, kwam het in het verleden alleen tegen om de velgen van m’n gewone (stads)fiets(en).

Niet geschikt voor tubeless dus.
Laatst gewijzigd door vibemaker op ma 17 mei 2021, 08:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Je hebt tubeless tape nodig.
Waar woke is, is vuur
DominicvanDriel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 mei 2021, 23:33

Ga toch maar nieuwe tape aanschaffen dan. Bedankt voor de reacties.
Plaats reactie