kraak/tik uit headtube(?)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
een_andere_naam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 6 mei 2021, 10:54

Ha iedereen,

Sinds ongeveer een week of anderhalf maakt mijn Cube Analog (2021) een krakend/tikkend geluid. Het geluid is als een soort hele korte kraakjes of tikken. De fiets heb ik sinds begin april. Tijdens het fietsen heb ik wel eens een bunnyhop/manual geprobeerd, maar als ik op snelheid fiets ben ik niet van drops af gekomen die groter dan een stoeprand zijn.

Het gebeurd als ik op het zadel 'op en neer spring'. Niets te serieus, ik hoef niet eens echt van het zadel af te komen en me te 'laten vallen' om het te veroorzaken, sommige kleine scheurtjes of hobbeltjes in de weg kunnen het ook veroorzaken. Als ik op de pedalen sta en 'op en neer spring' op de fiets, dus zonder het zadel aan te raken, hoor ik het niet. Het zadel opnieuw los en vast(er) doen lost het niet op.

Wat nog vreemder is, het geluid lijkt van de headtube te komen, dat klinkt zo als ik er op fiets, maar ook als ik er naast fiets met iemand anders er op. Ik heb gekeken, maar ik voel geen speling op het stuur.

Hopelijk heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en hoe ik het op kan lossen! Mochten er meer vragen zijn beantwoord ik ze graag!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kan natuurlijk van alles zijn, dat is het vervelende. Maar, begin eens met de boel los te halen en de boutjes te voorzien van (voldoende) montagepasta. En dan bedoel ik stuur, stuurpen, zadelpenklem... en geef de zadelpen zelf ook maar een likje montagepasta. Mooi moment om te investeren in een eenvoudig momentsleuteltje, eentje tot 14 a 15 Nm voldoet.

Vergeet ook niet even de steekassen los te halen en het draad in te vetten met montagepasta.

En natuurlijk balhoofd speling opnieuw afstellen nadat je klaart bent. Met een beetje mazzel is het dan weg, zou niet voor het eerst zijn dat een nieuwe bike wat schraal voorzien is van vet.

Elimineren en uitsluiten!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
een_andere_naam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 6 mei 2021, 10:54

Bedankt voor je comment! Je denkt dus dat het aan een gebrek van montagevet is? Dat ga ik in ieder geval eens proberen later deze week, mocht dat het niet oplossen laat ik het weer weten!

En met de fiets mee heb ik een momentsleutel tot 12Nm en vet meebesteld, dus dat moet beide goed komen :-D
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb geen idee of dat de oorzaak is, maar begin bij het meest voor de hand liggende - en goedkoopste.

Om je nu al op het idee van een gescheurd frame te brengen vind ik ook zoiets.

Oeps :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Herkenbaar. Bij mij was het al voldoende door alles op het juiste moment aan te draaien. Daarna was het weg.
PijnJoh
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: do 23 september 2010, 17:13
Mijn mountainbike: Specialized Camber FSR

Ik heb dat ook met enige regelmaat. Waar ik in mijn geval in eerste instantie ook de head tube verdacht, bleek het bij mij de zadelbuis te zijn.

Regelmatig schoonmaken en met het juiste montagepaste insmeren bleek de oplossing.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij een nieuwe fiets heb je vaak een onderhoudsbeurt bij de fietsverkoper.
Een goede weet dit er ook wel uit te krijgen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tussen stuur en pen en tussen stuurpen en vorkbuis geen gewoon montage pasta gebruiken hè.
Alleen kurkdroog en brandschoon monteren, of met carbonpasta ertussen. In elk geval niets dat de wrijving verlaagt.

In de openingspost lees ik dat het geluid niet te reproduceren is als je niet op het zadel zit. Dan zou ik als eerste aan zadel of zadelpen denken...
Demonteren, grondig schoonmaken en het zadel met heel dunnetjes montagepasta monteren. Tussen zadelpen en frame hangt het af van hoe strak de passing is. Is die strak kun je gewone montagepasta gebruiken. Past het ruimer zou ik carbonpasta gebruiken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
een_andere_naam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 6 mei 2021, 10:54

Bedankt voor alle comments iedereen! Ik kijk er van de week naar :)
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

balhoofdlagers eruit en schoonmaken 100% dat het daar in zit, kijken of alles soepel draait daarna met schoon vet terug plaatsen , anders vernieuwen als ze stroef zijn
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou nou ik zou zeggen begin een eigen fietsenzaak als je op basis van wat internet info zo goed de diagnose kunt stellen ... :-?

Ter vergelijk had ik dezelfde kraakjes in mijn racefiets. Daar waren het de kabel hoedjes die van hard plastic waren en door het weer harder geworden waren en bij elke draaiing van het stuur gingen kraken. Vervangen loste de problemen op. Wil maar zeggen soms is het maar wat kleins. Maar een kraak is f****n irritant.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
een_andere_naam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 6 mei 2021, 10:54

Ha iedereen,

Nogmaals bedankt voor alle comments! Ik heb de seattube nog eens ingesmeerd met extra vet, en dat is de oplossing geweest! Dat heb ik uit kunnen testen afgelopen pinkster weekend, ik kon namelijk met een paar dagen weg een rondje Rijssen en Hellendoorn (2 aparte dagen, want mn conditie is nog niet al te best haha), helemaal geen kraakje of wat dan ook van mijn fiets kunnen horen :D
Mijn bottom bracket klinkt na thuiskomen wel alsof de helft van het Hellendoornse zand in de lagers zit nu, maar dat ga ik binnenkort eens proberen uit te zoeken :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zou ook zomaar de ketting kunnen zijn ;-)
Als het goed is zijn de BB-lagers wel zo goed afgedicht dat daar niet na een of twee keer modder al zand in komt.

Maar je weet het niet, zoals al eerder gezegd zijn er heel veel zaken aan een fiets die kraakjes kunnen veroorzaken. Ook van die onwaarschijnlijke dingen als de bovengenoemde kabelhoedjes, dat zijn typisch dingen waar je niet als eerste naar gaat kijken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie