Zadel positie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Heb onlangs een nieuwe zadel gekocht van sqlabs.

Nu vroeg ik me af hoever ik deze naar achter zou mogen zetten? Er staan wel cijfers op maar geen stop teken ofzo

Afbeelding
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Dit is wel de max. Verder naar achter kan ... maar dan met een zadelpen met setback
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Echt gunstig is zo een positie van het zadel niet...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Ja ben een beetje aan het uitzoeken welke hoe ik minder last van mijn zadel kan hebben..

Ik heb mijn zitbot breedte gemeten( mbv karton methode) en daar kwam ik op 13.5 cm uit. Dus heb ik een zadel van sqlabs ergolux 610 active van 14 cm besteld.ik kan hem nogaltijd terug sturen want mag hem 30 dagen testen.

Gister een rit van 90 km gedaan, nog steeds wat last van de zadel maar deze keer voelt het anders( eerder alsof ik een paar uur op een steenharde ondergrond heb gezeten).
Dusja dacht ik wat te spelen met de zadel positie? En eventueel de stuurhoogte aan te passen?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Freddy95 schreef: ma 24 mei 2021, 12:50 Ja ben een beetje aan het uitzoeken welke hoe ik minder last van mijn zadel kan hebben..

Ik heb mijn zitbot breedte gemeten( mbv karton methode) en daar kwam ik op 13.5 cm uit. Dus heb ik een zadel van sqlabs ergolux 610 active van 14 cm besteld.ik kan hem nogaltijd terug sturen want mag hem 30 dagen testen.

Gister een rit van 90 km gedaan, nog steeds wat last van de zadel maar deze keer voelt het anders( eerder alsof ik een paar uur op een steenharde ondergrond heb gezeten).
Dusja dacht ik wat te spelen met de zadel positie? En eventueel de stuurhoogte aan te passen?
Na het meten van je zitbot dien je ook rekening te houden met de zitpositie.

Zie: https://www.sq-lab.com/en/ergonomics/sq ... asurement/

Heb dit zelf ook gehad, zitbotjes tussen de 11 en 12 cm gemeten. Toen gekozen voor een 12 cm zadel maar na enige tijd toch naar 13 cm gegaan, tot nu toe geen spijt van.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je zo ver naar achteren wil zitten, dan is je fiets te klein?

Je kan ook de punt iets naar beneden richten, in een denkbeeldige lijn van stuur naar zadel.
Dan verplaatst je gewicht ook iets naar voren op het zadel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 24 mei 2021, 14:08 Als je zo ver naar achteren wil zitten, dan is je fiets te klein?

Je kan ook de punt iets naar beneden richten, in een denkbeeldige lijn van stuur naar zadel.
Dan verplaatst je gewicht ook iets naar voren op het zadel.

Nee vgm niet heb een maat m (168-178cm) en ben zelf 178cm.
Een maat L was voor 178-184cm

Heb altijd de neiging om naar voren te glijden op mijn zadel
Laatst gewijzigd door Freddy95 op ma 24 mei 2021, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

ThijsE schreef: ma 24 mei 2021, 13:08
Freddy95 schreef: ma 24 mei 2021, 12:50 Ja ben een beetje aan het uitzoeken welke hoe ik minder last van mijn zadel kan hebben..

Ik heb mijn zitbot breedte gemeten( mbv karton methode) en daar kwam ik op 13.5 cm uit. Dus heb ik een zadel van sqlabs ergolux 610 active van 14 cm besteld.ik kan hem nogaltijd terug sturen want mag hem 30 dagen testen.

Gister een rit van 90 km gedaan, nog steeds wat last van de zadel maar deze keer voelt het anders( eerder alsof ik een paar uur op een steenharde ondergrond heb gezeten).
Dusja dacht ik wat te spelen met de zadel positie? En eventueel de stuurhoogte aan te passen?
Na het meten van je zitbot dien je ook rekening te houden met de zitpositie.

Zie: https://www.sq-lab.com/en/ergonomics/sq ... asurement/

Heb dit zelf ook gehad, zitbotjes tussen de 11 en 12 cm gemeten. Toen gekozen voor een 12 cm zadel maar na enige tijd toch naar 13 cm gegaan, tot nu toe geen spijt van.
Zitbotjes nog eens nagemeten. Kom op 13.2 cm uit, zitpositie gaat tussen de +1en+2 liggen
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Om wat voor type fiets gaat het hier eigenlijk?
Ik neig ook naar een te kleine maat als je je zadel zo moet plaatsen om er goed op te zitten.

Verder vragen sqlabs zadels om een langere periode om te wennen.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Elvander schreef: ma 24 mei 2021, 15:08 Om wat voor type fiets gaat het hier eigenlijk?
Ik neig ook naar een te kleine maat als je je zadel zo moet plaatsen om er goed op te zitten.

Verder vragen sqlabs zadels om een langere periode om te wennen.
Gaat over een e-mtb. Gaat toch altijd over lange xc -asfalt gemixte toertochten van 100km en meer.

Zadelpijn begint toch altijd na de 50 km.
Met de zadel van sqlabs heb ik tijdens het rijden beduidelijk minder last gehad, naar het einde van de rit iets meer. de volgende dag kon ik amper op mijn zadel zitten!


Heb een paar maand geleden ook nog een pro griffon zadel getest op aanraden van de fietsenwinkel, maar die heb ik er na een uur al afgegooid. Was steenhard en zeer weinig comfort

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Freddy95 schreef: ma 24 mei 2021, 14:16
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 24 mei 2021, 14:08 Als je zo ver naar achteren wil zitten, dan is je fiets te klein?

Je kan ook de punt iets naar beneden richten, in een denkbeeldige lijn van stuur naar zadel.
Dan verplaatst je gewicht ook iets naar voren op het zadel.

Nee vgm niet heb een maat m (168-178cm) en ben zelf 178cm.
Een maat L was voor 178-184cm
Hierover verschillen we van mening. Afronden naar boven was beter geweest.
Zelf ook ooit die vergissing gemaakt, ,fs op aanraden vd fabrikant.
Altijd het gevoel gehad opgesloten te zitten tussen stiur en zadel.
Maar inmiddels rijdt mw TSTMop die fiets en voor haar past het percect.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Ik heb nooit het gevoelig gehad dat de fiets te klein aanvoelt, zwaar wel met 27 kg .
Ik heb hiervoor een maat groter gehad( dat was iets lomper) maar was egt het entry level. Die heb ik dan ook snel verkocht.

Bij mij zadel zitten 3 elastomeren die ik kan veranderen.
https://www.sq-lab.com/produkte/zubehoe ... r-kit.html
Volgens de gewichts index zou ik de zwarte moeten gebruiken. Zou ik er voordeel uit kunnen hebben als ik de grijze gebruik? Of is dat dan weer slecht voor de levensduur van de zadel.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

ThijsE schreef: ma 24 mei 2021, 13:08
Freddy95 schreef: ma 24 mei 2021, 12:50 Ja ben een beetje aan het uitzoeken welke hoe ik minder last van mijn zadel kan hebben..

Ik heb mijn zitbot breedte gemeten( mbv karton methode) en daar kwam ik op 13.5 cm uit. Dus heb ik een zadel van sqlabs ergolux 610 active van 14 cm besteld.ik kan hem nogaltijd terug sturen want mag hem 30 dagen testen.

Gister een rit van 90 km gedaan, nog steeds wat last van de zadel maar deze keer voelt het anders( eerder alsof ik een paar uur op een steenharde ondergrond heb gezeten).
Dusja dacht ik wat te spelen met de zadel positie? En eventueel de stuurhoogte aan te passen?
Na het meten van je zitbot dien je ook rekening te houden met de zitpositie.

Zie: https://www.sq-lab.com/en/ergonomics/sq ... asurement/

Heb dit zelf ook gehad, zitbotjes tussen de 11 en 12 cm gemeten. Toen gekozen voor een 12 cm zadel maar na enige tijd toch naar 13 cm gegaan, tot nu toe geen spijt van.
Heb jou advies gevolgd. Heb de zadel terug gestuurd en een maatje groter besteld( al een geluk dat dat kon, want ik had hem met 50 euro korting gekocht bij futurumshop als laatste stuk, en heb gratis mogen ruilen op bestelling).

Ondertussen al een paar honderd km erop gefiets en moet zeggen dat het vele beter was. Heb uiteindelijk dan nog een linerbroek van vaude met een sqlabs zeem gekocht en moet zeggen de combinatie van sqlabs zadel en zeem is fantastisch! Tegenover de liner van decathlon is die van decathlon egt waardeloos.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Freddy95 schreef: zo 11 juli 2021, 17:42
ThijsE schreef: ma 24 mei 2021, 13:08

Na het meten van je zitbot dien je ook rekening te houden met de zitpositie.

Zie: https://www.sq-lab.com/en/ergonomics/sq ... asurement/

Heb dit zelf ook gehad, zitbotjes tussen de 11 en 12 cm gemeten. Toen gekozen voor een 12 cm zadel maar na enige tijd toch naar 13 cm gegaan, tot nu toe geen spijt van.
Heb jou advies gevolgd. Heb de zadel terug gestuurd en een maatje groter besteld( al een geluk dat dat kon, want ik had hem met 50 euro korting gekocht bij futurumshop als laatste stuk, en heb gratis mogen ruilen op bestelling).

Ondertussen al een paar honderd km erop gefiets en moet zeggen dat het vele beter was. Heb uiteindelijk dan nog een linerbroek van vaude met een sqlabs zeem gekocht en moet zeggen de combinatie van sqlabs zadel en zeem is fantastisch! Tegenover de liner van decathlon is die van decathlon egt waardeloos.
Mooi dat het zadel nog geruild kon worden :-q

En een sqlab zeem zet mij nu aan het denken, denk dat ik dat ook maar eens ga proberen. Heb een paar liners geprobeerd (rogelli en Löffler) maar vooral bij langere ritten (>50km) wordt het toch minder comfortabel.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Ja ik doe ook vaak Ritten van 100 km en meer...
Ik heb die van vaude gekocht, de zeem is idem als die van sqlabs alleen een stuk goedkoper. Enige "nadeel is dat de broek dubbele maten heeft.
https://www.vaude.com/nl-BE/Heren/Kledi ... innenbroek
Plaats reactie