Cannondale stuurbuis

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Kan misschien een titanium frame scoren. Heeft echter een stuurbuis van 1 1/5 ( cannondale maat volgens verkoper) Is daar een adapter set voor om geschikt te maken voor 1 1/8 vork? En zo ja welke/waar te vinden!?
Laatst gewijzigd door streetracer op ma 14 juni 2021, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1.5 oftewel 1 1/2
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Hij heeft het over 1 1/5 Cannondale maat. Zit nu een lefty in
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Die zijn bij mijn weten 1.5. Daar zijn wel verloopbussen voor te krijgen. Let wel op, ik heb dit op 1 fiets gedaan en de passing is niet optimaal waardoor er een minieme hoeveelheid speling/geluid merkbaar is bij harde klappen. Zal aan tolleranties tussen alle delen liggen en te voorkomen zijn. Wellicht had ik rode loctite moeten gebruiken, maar goed dit ter info.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cannondale Lefty is 1.5 of 1 1/2.
Dat is even breed, maar het verschil zit in de diepte, dus hoever de cups in het frame vallen

1 1/5 bestaat niet

Cannondale had wel ooit 1 1/4

Andere fietsenmaker?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Lefty past ook in een 1 1/8 frame.
Met een speciale buis.
Dus het kan van alles zijn.

De 1 1/5 die je fietsenmaker roept slaat nergens op, of hij heeft zelf een nieuwe "standaard" uitgevonden.

Als je weet wat het frame is, dan kan je een verloppje vinden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

streetracer schreef: ma 24 mei 2021, 17:18 Hij heeft het over 1 1/5 Cannondale maat. Zit nu een lefty in
Zei je dealer een - eenvijfde? Of zei je dealer een punt vijf? Maar goed, we zijn inmiddels als zover dat het 1.5 moet zijn.

Als je in Google 'cannondale 1.5 headset reducer' intypt krijg je heel wat mogelijkheden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarschijnlijk is het 1.5.
Maar niets is zeker, Sjef had een Lefty in een Inbred (1 1/8), dus alles kan.
Met een schuifmaat naar die fietsenmaker?
Zodra je de maat weet kan je op zoek naar headsets die in 1x passen, of met een verloopje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij is Cannondale gewoon 1.5", en was de diepte waarop de balhoofdbuis vroeger gefreesd was iets minder diep dan bij de toenmalige 1.5" standaard die je op downhillbikes zag.

Ik heb zelf een 1 1/8" vork in mijn 1999 SuperV gehad. Cane Creek had daar een balhoofdlager voor, met 1.5 cups en een baseplate en topcap voor een 1 1/8 vorkbuis. Die cups waren alleen iets te diep, dus om ze in mijn frame te kunnen persen moesten ze iets ingekort worden. Paar minuutjes draaibank did the job :-D

Maar het moet dus geen probleem zijn om een 1 1/8 vork in een 1.5 frame te monteren.
Er zijn ook reducers die je in het frame perst met een gat voor 1 1/8 lacercups. Maar een balhoofdlager zoals ik destijds had vind ik wel een mooiere oplossing.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat ik bedoel is dat we niet 100% zeker weten dat het Ti frame 1.5 is (of 1 1/2")
De fietsenmaker l#lt maar wat en Cannondale. Klein en nog wat merken hebben ook een tijdje 1 1/4" balhoofden gebruikt.
En er zijn adapters om een Lefty in een 1 1/8" balhoofd te monteren, of in een 1 1/4". Dus het feit dat er nu een Lefty in het Ti frame zit zegt ook niets.

Meten is weten.
Met een beetje mazzel is het gewoon een 44mm balhoofd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is hoe dan ook passend te maken, of het nu een 44mm, 1 1/4" of 1.5" balhoofdbuis is.
Maar als de verkoper zegt dat het 1.5" is ga ik daar even vanuit ;-)

Uit de link van frankyeti:
"Going back to the early years of Headshok and Lefty, Cannondale standardized the head tubes on their mountain bikes that would use their proprietary forks. The actual internal diameter is 49.6mm. Long ahead of their time, 1.5″ head tubes were standard. Bicycles that came with a non-Headshok fork (Fox, Rock Shox, Manitou, Marzocchi, RST, etc) would use some type of 1.5″ reducer headset for use with the typical 1 1/8″ steerer and in more recent times going straight to a fork with a 1.5″ straight steerer. Tapered forks can also be used on Cannondale 1.5″ head tubes with the right headset or combination of headsets."
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: di 25 mei 2021, 08:25 Het is hoe dan ook passend te maken, of het nu een 44mm, 1 1/4" of 1.5" balhoofdbuis is.
Maar als de verkoper zegt dat het 1.5" is ga ik daar even vanuit ;-)
Assumption is the mother of all fuck-ups
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vooral omdat de verkoper 1 1/5 zei :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Natuurlijk check je de maat als je het frame in handen hebt, maar voor de vraagstelling hier maakt dat niet uit.

Dat een 1 1/8' vork te monteren is in alle bovengenoemde balhoofdbuis maten is geen aanname maar een feit.
In het minst gunstige scenario is het op te lossen door iemand met een draaibank en een stuk alu. Zo had ik het eerst ook opgelost, pas later liep ik tegen het passende Cane Creek balhoofd aan.
In eerste instantie hadden we (boven en onder) een vulstuk gemaakt in de originele Cannondale headshok lagers waar een 1 1/8" vork in paste. Heb ik een paar jaar probleemloos mee gereden maar het CC lager was natuurlijk wel een mooiere oplossing.

Maar als het inderdaad een frame met de 1.5" Cannondale standaard is:
https://www.cannondalespares.com/Cannon ... il/3-40375

Of een standaard 1.5" balhoofdbuis:
https://www.starbike.com/en/fsa-orbit-x ... gKdr_D_BwE

1 1/8" vork in Cannondale frame:
Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie