Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Prulleman schreef: do 21 april 2022, 09:29 even mezelf quoten.. na 3 maanden wachten op erase (achterstand door v2, cnc vervuiling, problemen met anodiseren, nog meer achterstand) heb ik besloten andere hubs te kiezen.. Duke Mad Max :P Erg mooie hub, (zou zomaar door erase gemaakt kunnen worden, die doen ook werk voor andere partijen en Duke geeft aan dat ze in de EU geproduceerd worden :)). Weer iets lichter en mooier (straight pull ziet er beter uit vind ik, ook al zitten er verder geen voordelen aan.)
Afbeelding

als het goed is kan ik volgende week nu aan de slag
Hoe langer je moet wachten, hoe makkelijk je geld uitgeeft aan duurder onderdelen die wel leverbaar zijn.
Typisch ding bij mountainbikers.

Maar als ze af zijn, rij ik graag een rondje :wink:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

komt goed :) eerst maar eens kijken of we ze goed in elkaar krijgen :D
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Quote van de wielbouwer die mij de onderdelen levert:

Zelfde seal als ERASE V2: check
Zelfde veer als ERASE: check
Zelfde merk lagers als ERASE V2: check
Zelfde vet als ERASE: check (Dumonde Tech Pro X Freehub Grease)
Zelfde ratchet constructie als ERASE: check

Na vakanties van beide, komen de spullen nu toch echt deze kant op :bier:
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Ik wilde vandaag mijn spaaklengte berekenen, dan spaken bestellen en binnkort maar eens mijn eerste setje spaken.

Ondanks dat ik het boek van Robert munson heb gekocht kom ik er toch niet uit met het meten van de naaf :(( . Doet toch wel een beetje pijn....

Volgende week maar even langs een vriend van me die dit al vaker gedaan heeft.
Ride like a maniac on a manic!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Soms staan er al een hoop bekende naven in de calculator met de relevante maten, hier bijvoorbeeld:
http://kstoerz.com/freespoke/

Je moet eerst de betreffende naaf uit de databank toevoegen aan je "bench", dan kun je die daarna kiezen voor het uitrekenen. Zelfde voor een velg als degene die je wilt gaan gebruiken er al bij staat.
Ik ben het even kwijt maar had jij ook geen ZTTO P3 boost naven?

Dan heb je deze maten nodig voor de voornaaf:
- diameter van de spaakgaten 58mm links en rechts (flenzen zijn even hoog).
- flange offset (center-flange distance) links 27.5mm rechts 42.5mm (links is remzijde).
- diameter spaakgat 2.6

Achter:
- diameter van de spaakgaten 57.7mm links en rechts.
- flange offset links 38.5mm en rechts 25mm.
- diameter spaakgat 2.6

Dat zijn de maten die ik gebruikt heb en met 29" Race Face AR30 velgen en 32 spaken kruis over drie kwam ik dan uit op:
voor links 290.1mm voor rechts 290.9mm volgens de Wheelpro calculator (= Roger Musson).
voor links 290.6mm voor rechts 291.3mm volgens de Freespoke calculator.

Achter links 290.4mm achter rechts 289.8mm volgens Wheelpro.
Achter links 290.9mm achter rechts 290.4mm volgens Freespoke.

Ik heb 290mm voor alle spaken gebruikt, kwam netjes uit.

Maar kijk nog lekker even mee met het meten van de naven, de volgende keer lukt het jou ook :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor een naaf als de ZTTO met grote flenzen vul je gewoon de Hope Pro4 in. :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Thanks mannen!

Ga ze voor de zekerheid nog even (laten) opmeten zodat ik de volgende keer ook zelf kan. Van de week ook maar meteen nieuwe lagers bestellen, die zullen waarschijnlijk niet heel lang mee gaan.

ik heb overigens de boost uitvoering. Als ik naar een hope 4 naaf kijk dan wijken de afmetingen af van die van kermit.
Ride like a maniac on a manic!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, maar TSTM doelt erop dat de afmetingen van de naaf veel minder van invloed zijn op de benodigde spaaklengte dan de ERD (en eventuele offset) van de velg. Op de velg komt de spaak immers "bijna haaks" aan, dus elke mm meer ERD vraagt om een langere spaak.

Vanaf de naafflens loopt de spaak veel schuiner weg, dus een mm grotere diameter van de cirkel van de spaakgaten heeft maar heel weinig invloed op de spaaklengte. Je zou dus een gelijksoortige naaf (ongeveer even grote flenzen) kunnen gebruiken voor de berekening.

Maar desondanks bereken ik de lengte toch liever per naaf apart en zo nauwkeurig mogelijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies.
Tussen blz 1 en deze pagina heb ik het al eens uitgelegd.
De maat vd naaf doet bijna niets voor de speeklengte.
Vul in de calculator naar eens een naaf met grote flenzen in (Hope Pro4) en met dezelfde velg een naaf met kleine flenzen (XT 8000) en kijk wat er met de spaaklengte gebeurt.
Of boost en non-boost.
Bijna niets, meestal zit het verschil binnen de afronding die je toch al moet maken omdat de spaaklengte vaak met stappen van 2mm oplopen.

Mijn 27.5 achterwiel is begonnen met een XT naaf en nu zit er een DT350 in met grote flenzen. Met dezelfde spaken :-q
(de XT heb ik voor de leuk vervangen door een Koozer en die is noodgedwongen vervangen door een DT350Hybrid)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik heb een tijdje terug een wielset gebouwd en ik rij er nu al een tijdje mee maar ergens heb ik het gevoel dat de spanning te laag is. Ik heb alleen totaal geen referentie dus ik ben eigenlijk op zoek naar iemand in de omgeving Ermelo die een kwaliteitscontrole kan doen :tong

Mag uiteraard tegen een vergoeding.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Even bij de "concurrentie" voelen als je op de routes bent. Even spaakspanning van een aantal bikes voelen, en je weet al weer wat meer.

Aan komen waaien in Amersfoort mag ook.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4711
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb zo'n bok gebouwd om je spaak op spanning te zetten en dan te kunnen meten. Staat volgens mij een paar pagina's terug een voorbeeld van.

Ondertussen weer ik dus aardig wat mijn ZTTO meter moet aangeven voor een 100-120kg trekkracht.

Je mag van mij prima even in Ede langskomen. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

corex schreef: vr 6 mei 2022, 15:01 Even bij de "concurrentie" voelen als je op de routes bent. Even spaakspanning van een aantal bikes voelen, en je weet al weer wat meer.

Aan komen waaien in Amersfoort mag ook.
Ja, je zou je eigen spaakspanningsmeter eens op een paar vergelijkbare wielen kunnen zetten waarvan je weet dat ze goed gespaakt zijn. Uiteraard wel op vergelijkbare spaken, niet op een paar Revo's meten terwijl je zelf met Comp's spaakt.

Dan heb je een aardige indicatie van wat je metertje ongeveer zou moeten aangeven.
Ik weet dat de tabel die bij mijn ZTTO meter meegeleverd is niet klopt, maar ik weet inmiddels ook wat ik wel ongeveer moet aflezen als eind-spaakspanning (voor DT Comp of Sapim Race spaken).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

(deels crosspost uit mijn sys...)

Afbeelding

straight pull is best makkelijk :) ik had dit filmpje gevonden: YouTube: Building a wheel from A- Z: SPLINE ONE. | DT Swiss
de spaken kunnen maar op 1 manier door de naaf en als die er allemaal inzitten kan je precies zien welke posities een ventiel kunnen huisvesten, en daar kies je dan die gene van die bij je logo uitlijnt :)
Afbeelding

Deze keer (in tegenstelling tot de vorige wielset) toch ook maar een nipple driver gebruikt en dat maakt het hele proces wel een heel stuk sneller en betrouwbaarder, je begint gewoon veel rechter/gelijkmatiger aan het opspan proces :)

oja, 70 poe titanium free hub 8)
https://www.youtube.com/shorts/0ifAQu3VtfI
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Bedankt voor de tips, een spaakspanningsmeter heb ik niet maar als ik het vergelijk met een andere set van iemand anders dan mogen ze volgens mij wek iets strakker. Eens kijken of ik het netjes gelijkmatig opgespannen krijg
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Plaats reactie