Tot nu toe heb ik eigenlijk met alle wielen die ik zelf in elkaar heb gezet (dit is set nr. 3) de ervaring dat als je ervoor zorgt steeds alle nippels aan dezelfde kant even ver aan te draaien je wiel min of meer vanzelf recht wordt. Natuurlijk wat finetunen en checken maar echt grote slingers bleven tot nu toe achterwege.
Met name het achterwiel met de carbon Nextie velg sprong eruit wat dat betreft, "ineens" was het klaar
Maar nu ben ik bezig met het achterwiel met de Ryde velg en dat slingert best wel ondanks dat ik op dezelfde manier werk. Wat ik doe is eerst alle nippels met de nippeldriver ("punt-schroevedraaier") even ver op de spaken draaien. Dan alle nippels een of twee volledige slagen met de spaaksleutel, afhankelijk van hoe strak ze al staan.
Vervolgens behandel ik beide zijden apart waarbij ik wel alle nippels aan een kant steeds even ver draai. Uiteraard hou ik in de gaten of de velg in het midden komt/blijft (en ontstress de spaken op bepaalde momenten). En zo verder tot je de definitieve spanning bereikt (af en toe even de meter erop als controle).
Ik ben nog niet klaar hoor, dus het is nog even afwachten hoe goed ik het uiteindelijk krijg. Zal iig wat lastiger worden als tot nu toe, want lukraak spaken strakker zetten kan de slinger wel wegwerken maar het resultaat zal geen gelijkmatige spaakspanning zijn...
Maar dit is dus het eerste wiel waarbij ik zulke slingers heb tijdens het bouwen. Het voorwiel had er geen last van. Vroeg wel iets meer "finetuning" als de carbon wielen maar gaf verder geen noemenswaardige problemen om netjes te krijgen.
Jammer genoeg heb ik niet beide velgen even op een vlakke ondergrond gelegd voordat ik begon...