Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: do 15 juli 2021, 11:31 Ja, daar heb ik dus zo'n nippeldriver voor, zo'n "slingerschroevedraaier". Werkt super, maar de nippel zit er niet vast op dus hij kan inderdaad in de velg vallen...
Niet leuk, had het twee keer bij de eerste keer dat ik een wieltje wilde doen :D

Dit ding is in principe wel handig, maar het veertje steekt (bij deze nippel lengte) iets te diep in de nippel en komt tegen de spaak voordat de schroefdraad pakt:
Afbeelding
Het veertje aan de onderkant een klein stukje afknippen en dan weer in de houder. Dan valt hij net iet dieper (en dus minder lang uitstekend) en lukt het wel (bij mij tenminste).

Bespaart een hoop gedoe. Bij sommige velgen is een nippel er heel lastig uit te krijgen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een lang(!) bitje vd schroefmachine bewerkt en er een nippledriver van gemaakt.
Is zo lang dat ik 'm makkelijk in de hand kan houden. Puntje past strak in de nippel, verliezen is haast onmogelijk.
Je prikt de nippel op de spaak en kan meteen een paar slagen maken door het bitje(6-kant) met je vingers te draaien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb het veertje wat ingekort zoals Jan aangaf, werkt nu perfect!

Ook voor het achterwiel zijn de spaken zeker niet te kort. Dat zit nu ook in elkaar, maar nog met losse spaken.
Tubeless tape is onderweg, dus als het achterwiel klaar is kan ik de wielen meteen in gebruik nemen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mmoi zo :-q
Goed dat je niet naar beneden hebt afgerond :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inderdaad. Ik begin zelfs te twijfelen of de gegevens die ik in de calculator heb gestopt wel klopten, want de spaken zijn absoluut niet te kort. Ook niet te lang trouwens.

Voor de naven had ik de maten van de site van Bike24 geplukt, de shop waar ik het spul besteld heb (CNC) had de maten er niet bij staan. De ERD van de velg had ik van de site van Ryde gehaald maar die bleek dus 3mm minder te zijn dan ik zelf gemeten heb.
Omdat CNC ook de spaken gewoon op voorraad had wilde ik graag alles tegelijk laten komen, om dubbele verzendkosten te besparen en meteen aan de slag te kunnen als het spul binnen kwam.

Volgens mij is er ook een dosis geluk in het spel dat alles goed uit lijkt te komen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoals ik al schreef tellen verschillen bij de naaf slechts voor ong. 1/3 mee in de spaaklengte. En dat verschil wordt nog verdeeld over 2 spaken, dus per spaak heb je maar 1/6 van het verschil tussen 2 totaal verschillende naven.
Dus daar hoef je het niet te zoeken.
Die verschillen zijn zo klein, dat je bij een onbekende naaf ongestraft een bekende naaf kunt kiezen die op het oog lijkt op jouw naaf.

Het verschil in ERD wordt ook verdeeld over 2 spaken.
Dus 2mm verschil van ERD komt op 1mm verschil per spaak en omdat je als particulier spaken moet kiezen in stapjes van 2mm is de kans 50/50 dat je alsnog dezelfde lengte bestelt :wink:

Andere kijk op de zaak:
Freespoke klopt ook altijd.
(de DT calculator doet nog wel eens raar, die gebruik ik nooit meer)
Als je die hebt gevoed met de ERD van de Ryde site, en de spaaklengte is nu precies goed, dan is de ERD die Ryde opgeeft dus precies goed.

In dat geval moet je gaan twijfelen (durf het bijna niet te zeggen) aan je eigen meting, of de methode van Roger Musson.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hij meet natuurlijk de gebruikte nippel mee, want die schroef je zover op de spaak dat de spaak ongeveer eindigt waar het gleufje in de nippel begint. Dat verschilt ietsje per type nippel, maar niet in de orde van mm's lijkt me.

Houdt elke calculator daar in dezelfde mate rekening mee?
Zou eigenlijk de waardes die ik nu gebruikt heb ook eens in die calculator van Musson moeten invoeren (Wheelpro).

Ik kwam nu zelfs uit op één spaaklengte voor alles, voor en achter en links en rechts (na afronding).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij is de ERD de maat die je onder de kop vd nippels meet.
Maar ik moet toegeven dat ik altijd uitga van de opgave vd fabrikant.
Ook om de spaken meteen mee te bestellen.

Dat ging altijd goed, alleen bij een setje Rydes ging het mis (toen ook andere spaken moeten bestellen, de afwijking was te groot).
Daarvan heb ik toen de juiste ERD uiteindelijk ergens anders op het internet gevonden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even in de wereld van de ERD gedoken.
Sheldon en Musson meten de bovenkant vd nippel.
Parktool meet de plek waar de spaak optimaal in de nippel zit (bij een conventionele nippel de bodem vh schroef gleufje)
Mavic meet op de plek waar de nippel aanligt, dus de onderkant vd kop.

Als je de Parktool methode gebruikt zit je er mooi tussen in :wink:

Maar door de verschillende nippelvormen die je tegenwoordig hebt, is er wel iets te zeggen voor de manier van Mavic, omdat je dan alleen de velg meet.
Maar dan moet je misschien rekening gaan houden met de (afwijkende) nippel die je gaat gebruiken
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Idealiter wil je de spaken tot de basis van de gleuf in de spaak hebben. Eventueel iets verder
Als je tot het velgbed (interface spaak - velg) zou meten en dat zou logischerwijs misschien wel de fabrieksopgave zijn, dan komt de spaak in de nippel eigenlijk tot waar de spaaknippel van het 4.5 mm cilindrische gedeelte overgaat in de dikke paddestoel er op.
En bij wat inferieure spaaknippels en bij ook nog eens net wat kortere spaken heb je dan een kansje dat de nippel daar doorbreekt.

Als je zelf meet kun je theoretisch zelf bepalen tot waar de spaak in de nippel komt, dus vandaar dat daar de voorkeur ligt.
En voor de kippeneukers, de spaak rekt wat uit tijdens het opspannen :) Een dunne spaak ook weer wat meer dan een dikke. (voor een 1.8 mm spaak van 280 ongeveer een halve mm, voor een 2 mm spaak is dit 0.1 mm minder)

Dus als je de musson methode neemt met de spaken zo ver in de nippel gedraaid zodat ze daar uitkomen waar jij de spaak wilt hebben, heb je zelf alles onder controle.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Freespoke houdt (beperkt) rekening met het rekken vd spaak tijdens het opspannen.
Een plain 2,3 rekt minder dan een butted 18mm spaak, dus wat is hun default?

Als je meet tot de onderkant vd spaak kan je zelf mm's toevoegen, afhankelijk van je spaaknippel van jouw keuze. Want je gebruikt niet altijd een standaard nippel met een gleufje.
En dan heb je nog washers.

Maar je verdeelt het verschil over 2 spaken, en dan ga je nog eens afronden op stappen van 2mm.
Muggeziften is totaal zinloos.
Maar soms wel leuk :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tot nu toe heb ik eigenlijk met alle wielen die ik zelf in elkaar heb gezet (dit is set nr. 3) de ervaring dat als je ervoor zorgt steeds alle nippels aan dezelfde kant even ver aan te draaien je wiel min of meer vanzelf recht wordt. Natuurlijk wat finetunen en checken maar echt grote slingers bleven tot nu toe achterwege.
Met name het achterwiel met de carbon Nextie velg sprong eruit wat dat betreft, "ineens" was het klaar :D

Maar nu ben ik bezig met het achterwiel met de Ryde velg en dat slingert best wel ondanks dat ik op dezelfde manier werk. Wat ik doe is eerst alle nippels met de nippeldriver ("punt-schroevedraaier") even ver op de spaken draaien. Dan alle nippels een of twee volledige slagen met de spaaksleutel, afhankelijk van hoe strak ze al staan.
Vervolgens behandel ik beide zijden apart waarbij ik wel alle nippels aan een kant steeds even ver draai. Uiteraard hou ik in de gaten of de velg in het midden komt/blijft (en ontstress de spaken op bepaalde momenten). En zo verder tot je de definitieve spanning bereikt (af en toe even de meter erop als controle).

Ik ben nog niet klaar hoor, dus het is nog even afwachten hoe goed ik het uiteindelijk krijg. Zal iig wat lastiger worden als tot nu toe, want lukraak spaken strakker zetten kan de slinger wel wegwerken maar het resultaat zal geen gelijkmatige spaakspanning zijn...
Maar dit is dus het eerste wiel waarbij ik zulke slingers heb tijdens het bouwen. Het voorwiel had er geen last van. Vroeg wel iets meer "finetuning" als de carbon wielen maar gaf verder geen noemenswaardige problemen om netjes te krijgen.

Jammer genoeg heb ik niet beide velgen even op een vlakke ondergrond gelegd voordat ik begon...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Na elke slag spanning ophogen eerst de problemen oplossen. En dan weer verder. Dus altijd kijken of in de buurt van de slag een logische spaak te strak/te los staat en die verbeteren. Ook als die twee spaken verder dan de maximale slag zit.

Je bent toch niet aan het prutsen geweest met verkeerde spaaklengtes? Of door elkaar gehusseld? :P Just checking :-D

En hoe slapper de velg, hoe meer de velg de spaakspanning volgt en er eerder een slag in komt.
Bij een loeistijve velg doet de velg weinig op de spaakspanning uit. Lijkt de boel lekker recht, maar is het toch niks
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Spaaklengtes zijn links en rechts identiek in dit wiel, dus dat is het zeker niet ;-)

Ik ben net in mijn lunchpauze (thuiswerken heeft voordelen :)) nog even bezig geweest. Wiel is inmiddels zo'n beetje recht zonder dat de spaakspanning "all over the place" is zoals Roger Musson het noemt. De boel is dus recht maar mag over het geheel nog wat strakker dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.
De velg zit ook al mooi in het midden. Ik controleer het altijd -meermaals- met de boog maar de voelertjes op de Parktool standaard komen perfect overeen met die metingen dus die kan ik prima tijdens het opspannen als referentie aanhouden.

Het geeft telkens wel voldoening als je van zo'n stapeltje losse onderdelen een mooi strak wieltje kunt maken... :)

Van die slappe en stijve velgen is logisch. Uiteraard check ik ook bij een stijve velg -zoals die carbon Nexties- de spaakspanning tijdens en na het bouwen en die was bij beide wielen dikke prima (zoals ook bleek bij nameten met Jan de Man z'n geijkte meter).
Ik ben van nature wel iemand die secuur werkt, een karaktertrek die goed past bij wielen bouwen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat je in het begin iets te grote stappen hebt genomen vanaf het punt dat je alle spaken even ver hebt aangedraaid..
Misschien ook omdat de spaken iets te kort waren. Dan start je al met iets meer spanning, als je doordraait tot de nippñedriver er uit wipt (want door de iets kortere spaak kan je iets verder doordraaien)
Velgen die zijdelings wat slapper zijn (smalle alu velgen) zijn daar ook wat gevoelliger voor.
Dus combinatie van zaken die het deze keer wat lastiger maakte.

En waarom je voorwiel beter ging?
Geen idee...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie