Zelf wielen bouwen - tips en tricks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo doe ik het ook..
Een extra lang plat bitje waar ik een puntje aan heb gemaakt.
Helpt ook bij het plaatsen vd nippel.
Puntje moet niet te kort zijn, de spaak ook niet, anders trek je de boel meteen veel te strak.
Maar bij spaken met de juiste lengte een enorme hulp :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
*Mies*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 16:41
Mijn mountainbike: Scott scale carbon met allegaartje❤

Ik heb laatst gewoon een oude voorvork omgekeerd op een plaatje hout gemonteerd als standaard. Paar tiewrapjes er op als afstand metertjes om te richten. Dat werkte prima!

Omdat het mijn eerste wiel was achteraf maar wel een metertje gekocht via ali voor de spaak spanning, ik was toch wat onzeker. Bleek gelukkig vrij goed geworden :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16775
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor het achterwiel dan een oud frame op een plank schroeven :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
*Mies*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 16:41
Mijn mountainbike: Scott scale carbon met allegaartje❤

kermit schreef: vr 28 mei 2021, 18:15 Voor het achterwiel dan een oud frame op een plank schroeven :wink:
Hihi, oh ja!

Even serieus, daar had ik dus echt niet aan gedacht.. Het was ook alleen maar mijn voorwiel waarvan de naaf vervangen moest worden. Ik had het vast gemerkt met twee wielen :oops:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16775
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, mijn wielen zijn inmiddels (al een week) klaar :)

Hieronder wat plaatjes.
De velgen zijn Nextie carbon velgen van 44mm hoog en met 25mm binnenbreedte en worden gebruikt in een gravelbike. Naven Shimano RS770 met een body voor 11-speed road cassettes. Spaken Sapim D-light, net iets dunner/lichter dan de standaard Sapim race of DT comp. En messing nippels, omdat ik geen grammenjager ben en dan vervalt het enige voordeel van aluminium nippels imo (of je moet graag kleurtjes willen).

De velgen zijn superstrak afgewerkt, en -met mijn uiterst beperkte ervaring- spaken ook heel makkelijk. Het achterwiel ging haast vanzelf, gewoon de nippels gelijkmatig strakker zetten en vrijwel zonder iets bij te hoeven stellen werd het een een recht wiel met mooi gelijkmatige spaakspanning. Het voorwiel had iets meer aandacht nodig om "perfect" te worden maar ook dat is prima gelukt.
Afbeelding

Hier "de werkplek" aan het begin:
Afbeelding

De eerste spaken zitten erin, ik volg nog stap voor stap het boek van Musson:
Afbeelding

Het is een wiel! Nog niet rijdbaar echter :-)
Afbeelding

Ik heb eerst beide wielen ingespaakt en ben daarna aan het afwerken begonnen:
Afbeelding

Voornaaf, de RS770 is Ultegra niveau (XT) en de flenzen zijn zwart aan de buitenkant, de rest is gepolijst:
Afbeelding

Even een zwengel geven voor de broodnodige dynamica van het topic ;-)
De simpele universele spaaksleutel was uit nood, de Parktool die ik voor mijn eerste wielen/nippels gebruikt heb paste niet... voor de volgende build koop ik wel een passende voor de Sapim Polyax nippels.
Afbeelding

Afdrukken, de stukjes tape zitten erop om (steeksproefsgewijs) in de gaten te kunnen houden of de spaken meedraaien bij het op spanning zetten. Op een gegeven moment krijg je daar een aardig gevoel voor. Ik zet de naaf op een stuk hout met een gat erin zodat je de lagers niet zijdelings belast en het uiteinde van de as niet beschadigd:
Afbeelding

Tubeless tape van 27mm past perfect:
Afbeelding

En het eindresultaat, ik ben er happy mee!
Ik heb zelf wel een spaakspanningsmeter, maar die is niet gecalibreerd. Daarmee is hij wel te gebruiken om te zien of de spaken op dezelfde spanning staan, maar niet om de absolute waarde te bepalen.
De wielen zijn afgelopen weekend wel nagemeten met een gecalibreerde spaakspanningsmeter. Conclusie, spaakspanning vrijwel perfect gelijkmatig maar wel nog wat ruimte om de spaken nog iets strakker te zetten. Dat heb ik inmiddels ook gedaan.
Er zijn al twee ritten met de wielen gemaakt en ik heb geen tingeltje gehoord, dus de spaken zijn ook goed "gezet" denk ik.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

:-q
Altijd een leuk en dankbaar werk wat veel voldoening geeft.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Nou inderdaad, afgelopen zaterdagavond weer een set afgemaakt voor een maat van me; ik word oprecht blij van het gepriegel en ongestrafte uitoefenen van perfectionisme.

Edit: Erg mooie set met die nextie velgen. Wat weegt dat nu zo?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16775
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

1.680 gram totaal dus. De velgen worden voor 420 gram opgegeven, volgens de kaartjes die eraan hingen wogen ze 421 en 429 gram (heb ik niet gechecked).
Ze zijn iets zwaarder dan de set die ze vervangen, die woog 1.550gram (Rolf Prima Hyalite). Daar zat ook een meer high-end naaf in, ik mis het geluid van een wilde bijenzwerm als je niet trapt wel een beetje :D
Maar ik wilde graag wat hogere velgen, louter om de looks. En nu kan ik ze zelf bouwen...

Ik zou normaliter voor Hope of zo gegaan zijn, maar RCZ had deze RS770 naven voor een prijs waar ik ze niet voor kon laten schieten. Daarmee heb ik minstens €200 op de wielset bespaard, en het zijn ook gewoon prima naven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Blijft een leuke hobby. Hier ook na lang wikken en wegen maar een nieuwe set gespaakt voor de Kona Unit. Ik had nog een WTB Laser Single Duty naaf op voorraad liggen en toch besloten dat dat maar zonde was. Ik heb wat minder foto's van het proces, dan kermit, maar you get the idea :).

Handige van zo'n Musson-wielenstandaard is dat je al je gereedschap (aangescherpte spaken voor nippels bijv) er op, in of aan kunt hangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Als ik al die berichten hier lees (en andere oudere berichten via de zoekoptie, o.a. Over wat je het beste kunt upgraden aan je fiets) kriebelt het. Niet om zoiets zelf te doen (totaal NIET handig), maar bij 1 van de experts wellicht hier op het forum.

Wellicht zit ik hier verkeerd (excuses dan), maar waar / bij wie zou ik dan moeten zijn?
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Leuk al die foto´s van bouwers en bouwsels, bij mij staan de nieuwe velgen ook al driftig te wachten!

Afbeelding
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:o en ben pas met lezen van het boek :x
:bier:
Ziet er allemaal goed uit !, kan niet wachten tot ik zelf kan beginnen met bouwen , eerst nog eens kijken naar de " tools" oa de " standaard" welke een beetje voldoet .... :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kermit schreef:...
de Parktool die ik voor mijn eerste wielen/nippels gebruikt heb paste niet
...
Ik denk dat de nippels die bij je D-light spaken horen ook een maarje dunner zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 juni 2021, 23:00
Kermit schreef:...
de Parktool die ik voor mijn eerste wielen/nippels gebruikt heb paste niet
...
Ik denk dat de nippels die bij je D-light spaken horen ook een maarje dunner zijn.
Inderdaad, ik ben 6 jaar geleden met een spokey (de rode) en die past op alle DT en Sapim nippels welke ik tot op heden gebruikt heb voor MTB en Race wielen. Pakt de nippel stevig en nauwkeurig en werkt erg comfortabel.

https://www.bike-components.de/en/Rixen ... ymEALw_wcB

De spaakspanning was inderdaad erg netjes gelijkmatig :-q .

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 juni 2021, 23:00
Kermit schreef:...
de Parktool die ik voor mijn eerste wielen/nippels gebruikt heb paste niet
...
Ik denk dat de nippels die bij je D-light spaken horen ook een maarje dunner zijn.
D-lights zijn 2.0-1.65-2.0 Tussenmaatje tussen de normale 1.8 competition en DT 1.5 revolution.
En dus normale nippels te gebruiken

Parktool groen is wat ruimer dan parktool zwart. En de zwarte wil af en toe erg strak zitten. Maar de groene is wel lekker om sneller te werken als alles nog niet strak staat. Die schiet er direct op. De spokey pak ik wel als het serieuzer wordt.
Plaats reactie