speling gevoel op korte hits achterdemper

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

de kunstof glijbus is inwendig altijd 12,7 , als je een compleet set koopt inderdaad altijd checken of je 6mm of 8mm as heb,
ik duw er altijd gewoon een RS asje in als de maten maar kloppen,
heb 22.2x12.7x8mm
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Bedankt! Ik moet dus even gaan mailen en meten. Heb in het verleden wel zoiets besteld maar daarvan was uiteindelijk de binnendiameter van de as niet correct. De glijlagers zijn dus al ooit eens vervangen, de as niet. De as is wel ingesleten.

Nu vermoed ik dat deze heel langzaam tijdens gebruik draait tot hij op het punt van speling is aangekomen en daar vervolgens op blijft hangen. Ik ga meten en testen.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik bestel de bussen en glijbussen altijd bij Bikesuspension, op hun site kun je goed uitzoeken welke je nodig hebt en anders even bellen met Twan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik kreeg de bussen van forumlid Brum.
Die gebruikte ze op zn werk voor iets.
(dus ook verkrijgbaar bij een technische groothandel)
Die vervangingsbussen gingen langer mee dan de originele.

Ik bedoel de bussen met teflon coating die in het oog vd demper zitten.
Daar steekt dan weer de bus vh frame (met daarin weer de bout) doorheen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ik had exact hetzelfde probleem.( fox float demper.Na vervangen van de witte busjes en een kleine beurt was de speling verdwenen.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Schijnt wel een redelijke reputatie op het gebied van glijlagerbussen te hebben.

https://www.igus.com/iglide/plain-bearing
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

https://www.enduroforkseals.com/product ... 19.05.html IK kwam dit laatst ook nog tegen, geen ervaring mee. Heb ze wel gemaild over hun producten maar geen reactie gekregen
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

als ik het zo zie, en de reactie van de man waar m'n demper in onderhoud is geweest zou dit zeker het proberen waard moeten zijn. De plastic bussen heb ik zo te zien februari 2020 vervangen. De assen destijds niet (ik had 6mm assen besteld, moest 8mm hebben). Een van die assen was destijds behoorlijk ingevreten. Ook valt het me op dat de onderste bevestiging van de demper behoorlijk soepel draait. Hoort eigenlijk ook niet echt. Ik zal wat gaan experimenteren met wisselen en een nieuw setje scoren.

Ik had sowieso nooit aan dit onderdeel gedacht en was eigenlijk al rekening aan het houden met een demper die ter zielen was.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

https://huber-bushings.com/

Deze webshop levert ook Igus bussen.
Goede ervaringen mee. Setje met asje, paar bussen en de spacers is daar eenvoudig samen te stellen.
Levensduur was prima en het ging allemaal een tandje soepeler dan met de originele bussen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

JW schreef: za 29 mei 2021, 11:50 https://huber-bushings.com/

Deze webshop levert ook Igus bussen.
Goede ervaringen mee. Setje met asje, paar bussen en de spacers is daar eenvoudig samen te stellen.
Levensduur was prima en het ging allemaal een tandje soepeler dan met de originele bussen.
Merci! Ik zie wel dat deze een iets andere constructie hebben? Een as die uit 2 delen bestaat.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Toen ik destijds de bussen kocht (2014) was de keuze voor twee- of driedelig afhankelijk van de breedte van de demperopname van het frame.
Tot nu een stuk of 5 bussen en een asje versleten (altijd de bewegende kant van de demper die uiteindelijk versleten was). Wel met een stabiel frame en niet al te veel rotatie van de demperogen (Horst link en shock in een lijn met de seat stays).
Genoeg harde klappers gemaakt en domme acties, de constructie is wel idiot proof gebleken bij mij :winkie:
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

JW schreef: za 29 mei 2021, 13:43 Toen ik destijds de bussen kocht (2014) was de keuze voor twee- of driedelig afhankelijk van de breedte van de demperopname van het frame.
Tot nu een stuk of 5 bussen en een asje versleten (altijd de bewegende kant van de demper die uiteindelijk versleten was). Wel met een stabiel frame en niet al te veel rotatie van de demperogen (Horst link en shock in een lijn met de seat stays).
Genoeg harde klappers gemaakt en domme acties, de constructie is wel idiot proof gebleken bij mij :winkie:
We hebben dezelfde constructie, ik vermoed ook dat bij mij de bovenste versleten is of dat ik ze bij terugmonteren verkeerdom heb gedaan waardoor de versleten ring nu beneden zit.

Ik zal dat bedrijf berichten, en anders gewoon de standaard setjes kopen.
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Een van de asjes was behoorlijk ingesleten. Dit wist ik, hij heeft er meer dan een jaar prima mee gereden. Merk wel dat ik beide asjes gewoon met m'n hand in de bushings kan drukken, ik denk dat dat genoeg speling veroorzaakt. Kan verder met de hand geen speling opwekken in het systeem.

Nieuw volledige set, en een setje van die bushings dus.

Afbeelding
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Vandaag de boel vervangen. Nieuwe as en twee paar nieuwe lagers. Hele boel loopt weer soepel.

Maar, het gevoel is er nog. Ik nu wel beter duiden waar het vandaan komt: als de achterdemper maximaal uitslaat dan komt hij redelijk abrupt tot stilstand. Ik vermoed dat het hierdoor komt. Alsof hij tegen een hard einde loopt.

Rebound afstellen maakt niet uit. Rebound afstelling werkt wel.

Waar komt dit door? Ik zal ook bij een andere demper testen ter vergelijking.
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Heeft een demper een interne eind uitslag waar iets aan kan mankeren? Versleten rubber?
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie