Ik heb nog een oud frame liggen waarbij achter de crank de bout is gaan los zitten en daarbij het gat ovaal heeft gemaakt. Is dit nog te maken? Ik heb oplossingen als helicol voorbij zien komen, maar geen idee of dat gaat werken.
Is het mogelijk om het gaat dicht te laten lassen (door aluminium lasser) en het gaat opnieuw te laten boren en tappen?
Ovaal boutgat frame
Het gaat lastig worden om na lassen het nieuwe gat exact op de juiste plaats te boren, 0,5 mm er naast en de vork staat al flink scheef.
Als het tegenoverliggende gat nog in orde is en het beschadigde gat is dieper naar binnen nog goed, dan kan er vanaf de andere kant geboord worden met wellicht een beter resultaat.
Wat ook kan is het frame opspannen op een freesbank waarbij het tegenoverliggende gat op een nok zit die exact in lijn is met het centrum van de freesspil en dan het frame exact parallel aan de tafel van de freesbank opstellen. Vullen met lasmateriaal zal misschien kunnen, maar opboren tot een grotere maat en dan een bus met binnendraad monteren kan ook, die bus kan dan met Loctite 638 vastgezet worden. In zo'n geval kan je ook een stalen bus monteren.
Als het tegenoverliggende gat nog in orde is en het beschadigde gat is dieper naar binnen nog goed, dan kan er vanaf de andere kant geboord worden met wellicht een beter resultaat.
Wat ook kan is het frame opspannen op een freesbank waarbij het tegenoverliggende gat op een nok zit die exact in lijn is met het centrum van de freesspil en dan het frame exact parallel aan de tafel van de freesbank opstellen. Vullen met lasmateriaal zal misschien kunnen, maar opboren tot een grotere maat en dan een bus met binnendraad monteren kan ook, die bus kan dan met Loctite 638 vastgezet worden. In zo'n geval kan je ook een stalen bus monteren.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
-
- All rounder
- Berichten: 135
- Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43
Bedankt voor je reactie. Als ik het zo eens lees is de laatste optie de "makkelijkste" oplossing. Nu alleen nog een persoon/bedrijf vinden die dit kan uitvoerenGerard4t schreef: ↑do 27 mei 2021, 12:55 Het gaat lastig worden om na lassen het nieuwe gat exact op de juiste plaats te boren, 0,5 mm er naast en de vork staat al flink scheef.
Als het tegenoverliggende gat nog in orde is en het beschadigde gat is dieper naar binnen nog goed, dan kan er vanaf de andere kant geboord worden met wellicht een beter resultaat.
Wat ook kan is het frame opspannen op een freesbank waarbij het tegenoverliggende gat op een nok zit die exact in lijn is met het centrum van de freesspil en dan het frame exact parallel aan de tafel van de freesbank opstellen. Vullen met lasmateriaal zal misschien kunnen, maar opboren tot een grotere maat en dan een bus met binnendraad monteren kan ook, die bus kan dan met Loctite 638 vastgezet worden. In zo'n geval kan je ook een stalen bus monteren.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, uitboren en een bus er in.
Daar een bout doorheen van L naar R.
Daar een bout doorheen van L naar R.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 135
- Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43
Waarom een lange bout? Wat voor soort bout kan ik dan het beste aanschaffen?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 27 mei 2021, 16:46 Ja, uitboren en een bus er in.
Daar een bout doorheen van L naar R.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Lang van L naar R omdat 2 halve het probleem veroorzaken wat je nu hebt.
Een bout van hard staal, minstens 8.8
En een zelfborgende moer aan de andere kant.
Een bout van hard staal, minstens 8.8
En een zelfborgende moer aan de andere kant.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 135
- Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43
Inmiddels weer wat verder. Gat is weer rond gemaakt met vloeibaar aluminium. Tevens door geboord van links naar rechts. Nu was ik vandaag bij de Cube store en die adviseerde mij niet om met staal te werken, maar liever met aluminium. Hij is bang dat het staal te hard is en schade zal toe brengen aan het frame.
Nu was mijn eerste plan om aan beide kanten schroefdraad te snijden op een stalen bout (kop verwijderd), zodat aan weer zijde een zelfborgende moer kan en in het frame geen schroefdraad komt. Dit zal alleen maar gaan schuren in het frame.
Ik kan alleen geen lange aluminium bouten vinden met de lengte minimaal 140 en m8. Iemand advies? M8 aluminium staven zijn wel te vinden, maar als die een fractie dunner is zal de moer niet passen..
Edit: of is de optie gat verder opboren en stalen bus met schroefdraad plaatsen, verlijmen en stalen bouten erin de beste oplossing?
Waar vind je lange bussen?(geen stadsbus voor de grappenmakers)
Nu was mijn eerste plan om aan beide kanten schroefdraad te snijden op een stalen bout (kop verwijderd), zodat aan weer zijde een zelfborgende moer kan en in het frame geen schroefdraad komt. Dit zal alleen maar gaan schuren in het frame.
Ik kan alleen geen lange aluminium bouten vinden met de lengte minimaal 140 en m8. Iemand advies? M8 aluminium staven zijn wel te vinden, maar als die een fractie dunner is zal de moer niet passen..
Edit: of is de optie gat verder opboren en stalen bus met schroefdraad plaatsen, verlijmen en stalen bouten erin de beste oplossing?
Waar vind je lange bussen?(geen stadsbus voor de grappenmakers)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Tapeind M8 8.8 of 12.8
Dan is het draad gerold.
Bij snijden wordt het effectief 6,4mm.
Dan is het draad gerold.
Bij snijden wordt het effectief 6,4mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 135
- Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43
Thanks, ik ga dat eens uitzoeken en dan in stalen bus of gewoon in het frame?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 3 juni 2021, 22:52 Tapeind M8 8.8 of 12.8
Dan is het draad gerold.
Bij snijden wordt het effectief 6,4mm.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik denk dat we meer foto's en tekeningen nodig hebben.
De binnenmaat vd lagers, wat is dat?
Ideaal ,ou zijn als je een stalen bus hebt die in 1x door het frame en door de lagers gaat. Daar doorheen schroefdraad om de zaak bij elkaar te houden.
Maar dan wordt het alu vh frame te dun rondom die bus?
Dan een gat van exact 8mm en daar een stalen pin. Bussen die de gaten in de lagers ook 8mm maken.
Schroefdraad buiten ds lagers om alles in te sluiten.
Draad snijden kan ook, zolang het draad maar buiten de lagers blijft en alleen gebruikt wordt om de moeren op te schroeven.
De binnenmaat vd lagers, wat is dat?
Ideaal ,ou zijn als je een stalen bus hebt die in 1x door het frame en door de lagers gaat. Daar doorheen schroefdraad om de zaak bij elkaar te houden.
Maar dan wordt het alu vh frame te dun rondom die bus?
Dan een gat van exact 8mm en daar een stalen pin. Bussen die de gaten in de lagers ook 8mm maken.
Schroefdraad buiten ds lagers om alles in te sluiten.
Draad snijden kan ook, zolang het draad maar buiten de lagers blijft en alleen gebruikt wordt om de moeren op te schroeven.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 135
- Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43
Even wat dingen opgemeten.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Heb je een lagernummer? En wat voor bout zat erin? M6? Kom je uit de omgeving Schiedam? Dan kan ik er wel een keer voor je naar kijken. Wellicht is er wel iets simpels te draaien of tappen, maar dat is handiger live te zien.
-
- All rounder
- Berichten: 135
- Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43
Nee ik heb helaas geen lager nummer. Betreft m8 bout.
Ik ga u een pm sturen. Ik wil graag bij u langskomen om eens samen te kijken.
Alvast bedankt