Rockshox Judy veerweg maar max 4 cm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Soapy48
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 maart 2013, 16:35

In mijn Trek fiets zit een Rockshox Judy Silver 120 travel vork. Nu viel me vaak op bij het rijden, dat de vering " bottum out" (op zijn eind zat).
Dacht dat er te weinig lucht in zat, maar nu blijkt dat de vering maar max 3 tot 4 cm inveerd, ook als ik bijv alle lucht eruit laat.
De lock-out werkt ook niet meer.

Iemand een idee, wat dat kan zijn?

Thanks!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tijd voor een beurt?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Tja, misschien een beetje flauw maar wat denk je zelf? Zoals je het hierboven beschrijft is duidelijk niet zoals een 120mm vork hoort te werken. Dus, inderdaad, tijd voor een beurtje.
Soapy48
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 maart 2013, 16:35

Nou bij een servicebeurt denk ik aan het behoud van je vork, schoon maken nieuwe olie en/of keringen e.d.
Deze vork veert niet meer correct en volgens mij heeft ie nog geen 50 uur achter de kiezen.

Dus vandaar mijn "domme" vraag, wat een oorzaak kan zijn, ook gezien de nieuw prijs van deze vork tov kosten voor een beurt.

Ik vergelijk het een beetje met de vork van mijn motor, principe is toch hetzelfde?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik me niet vergis adviseert RS een kleine servicebeurt om de 50 uur.
Dat is belachelijk vaak, maar toch.
De kans is groot dat er bij jou olie naar beneden is gelekt, dus onder de demper is gekomen. En dan kan je vork niet meer inveren.
Of je vork is af fabriek met teveel olie gevuld, maar dan had hij dit probleem altijd al gehad.

Hoe oud is de vork, heb je nog garantie?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Soapy48
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 maart 2013, 16:35

Inderdaad dat zou kunnen.
Ik heb mijn fiets vanaf Januari 2019, maar bij aanschaf bleek de Judy vork (zoals hier op het forum ook al
gemeld) mega veel olie op de vorkpoten te lekken. het advies was om er 1000 km mee te fietsen, maar het hield niet op.
Er is toen een nieuwe Judy na een x aantal maanden ingegaan.

Dus ik heb een beetje een Rockshox Judy verleden :(

Dan maar wegbrengen voor reparatie.

Bedankt
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Misschien is het ook de moeite om te vragen of ze wat kunnen zien / weten waardoor dit komt? Bij mijn eerste fully werd mij verteld dat een regelmatige bottom out tot gevolg kan hebben dat de (in mijn geval) demper niet meer goed functioneert en dat dat opgelost kon worden met een servicebeurtje.
Plaats reactie